Etniile din Dobrogea au sărbătorit, astăzi, Ziua limbii materne
Publicat de ,
21 februarie 2020, 14:52
Etniile din Dobrogea au sărbătorit, astăzi, Ziua limbii materne. La eveniment au participat reprezentanți ai comunităților – greacă, albaneză, turcă, tătară, armeană, aromână.
De asemenea elevi de la Liceul „Ion Cotovu“, din Hârșova, au venit îmbrăcați în costume populare reprezentând etniile dobrogene.
Activitatea a fost organizată de Casa Corpului Didactic Constanța și a avut drept temă „Spațiul dobrogean – port, grai și credințe”, desfășurată în cadrul Proiectului educațional județean „Pe urmele costumului tradițional din România”.
„Păstrarea limbii materne este păstrarea identității“ – a spus Narciz Amza, coordonator al proiectului.
„Educaţie de calitate prin abordare multilingvistică”
Publicat de ,
19 februarie 2016, 14:48
Casa Corpului Didactic Constanţa, a organizat vineri, 19 februarie 2016, ora 12, Seminarul „Educaţie de calitate prin abordare multilingvistică”, cu ocazia Zilei Internaţionale a Limbii Materne 2016. Prin acest eveniment, marcat în fiecare an, ne propunem să promovăm recunoaşterea şi utilizarea limbilor materne în judeţul Constanţa, în special a limbilor grupurilor minoritare.
La activitate au participat reprezentanţi ai comunităţii armene, ai comunităţii evreieşti, ruse, elene, turco-tătare care au vorbit despre importanţa păstrării limbii materne dar şi cadre didactice din învăţământul preuniversitar. Cercetările arată că în cazul elevilor vorbitori de două sau mail multe limbi există o serie de avantaje ce ţin de dezvoltarea cognitivă, motiv pentru care trebuie încurajat şi susţinut bilingvismul. Creşterea capacităţii creierului, flexibilitate în gândire, o mai bună înţelegere a structurilor gramaticale sunt numai o parte dintre avantajele care susţin importanţa predării limbii materne.
În partea a doua a activităţii, domnul profesor univ. dr. Sorin Cristea a lansat „Dicţionarul enciclopedic de pedagogie” prin care se subliniază specificul tuturor conceptelor definite şi analizate din perspectiva paradigmei curriculumului afirmată istoric în societatea postmodernă informaţională, bazată pe cunoaştere.
„Dobrogea este un model de interculturalitate, mozaic etnic, model de convieţuire fără prejudecăţi a minorităţilor cu populaţia majoritară”, a precizat doamna profesor metodist Narciz Amza, coordonatorul activităţii.