Ultimul weekend al stagiunii la Teatrul de Stat Constanța
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 22 mai 2018, 12:15
Ultimul weekend al stagiunii 2017 – 2018 aduce pe scena Teatrului de Stat Constanța (TSC) trei spectacole din genuri și din epoci diferite.
Vineri, 25 mai, de la ora 19.00, admiratorii doamnei Ileana Ploscaru, una dintre cele mai bune actrițe ale teatrului nostru și cetățean de onoare al municipiului și al județului Constanța, vor putea să o vadă ca protagonistă a piesei dramaturgului contemporan Viorel Savin, „Bătrâna și Hoțul”, în regia lui Iulian Enache, cel care cu ani în urmă, la prima montare de la Constanța, interpreta rolul hoțului.
Dan Cojocaru este, de această dată, partenerul de scenă al bătrânei doamne, Alina Manțu și Alexandru Medveghi apărând în roluri episodice. Scenografia a fost creată de Lăcrămioara Dumitrașcu, iar muzica a fost compusă de Adrian Mihai. Măiestria artistică și umorul Ilenei Ploscaru se întâlnesc fericit cu farmecul plebeu a lui Dan Cojocaru, într-un spectacol ce propune publicului o meditație despre artă.
Sâmbătă, 26 mai, de la ora 19.00, spectatorii vor avea ocazia să revadă noul spectacol al TSC, „Veethoven…, făi!”, pe un text scris de actriţa Lana Moscaliuc, în colaborare cu actorul şi regizorul Iulian Enache, după o idee a scriitorului rus Mihail Zoscenko. Regia îi aparţine lui Iulian Enache, muzica, lui Adrian Mihai, iar scenografia, Lăcrămioarei Dumitraşcu. Distribuţia este alcătuită din Lana Moscaliuc, Luiza Martinescu şi Remus Archip.
Este o poveste construită pe contraste, cele două personaje feminine fiind dentista autoclaustrată, obsedată de Beethoven și de curățenie, și singura ei vizitatoare, lăptăreasa cu dantură stricată, care se spală sumar în fiecare dimineață, are carpeta cu răpirea din serai pe perete și îndoaie laptele cu apă.
La primul nivel de receptare, se râde mult din cauza intrigii susţinute de energia inepuizabilă a ţigăncii, care încearcă, prin toate mijloacele, să scoată bani de la doamna bogată şi nebună, îndrăgostită de Beethoven. În cele din urmă, crede că i-a găsit punctul slab – are nevoie de bărbat – şi se oferă să codoşească pe bani, livrându-i-l „nebunei” pe propriul soţ, care ştie să fluiere acceptabil cele câteva măsuri celebre din Simfonia Destinului.
La alt nivel de receptare, într-un fel straniu, se revelează legătura, nu atât de evidentă, între surzenia lui Beethoven, golurile apoase din lapte şi depresia femeii, provocată de faptul că genialul compozitor nu a reuşit să schimbe viitorul.
Duminică, 27 mai, de la ora 19.00, ca un fericit preambul la evenimentul teatral al lunii iunie, Festivalul Internațional de Teatru „Miturile Cetății”, se joacă „Dionysos”, piesa montată la Constanța de regizorul italian Daniele Salvo după tragedia lui Euripide, „Bacantele”, în coproducție cu Teatrul Vascello din Roma.
În rolul principal spectatorii îl vor putea vedea pe actorul Marius Bodochi, iar Bacantele care îl adoră, întruchipând un personaj colectiv seducător, sunt Georgiana Mazilescu, Maria Lupu, Laura Iordan Adrian, Lana Moscaliuc, Mirela Pană, Cristina Oprean, Turchian Nasurla, Ana Maria Ștefan, Luiza Martinescu, Georgiana Rusu și Arina Cojocaru.
Zeul Dionysos vine în Teba, însoţit de alaiul său de bacante (sau menade), ca să se răzbune pe regele Penteu, vărul său – jucat de Andu Axente, care nu-l cinstea ca pe un zeu, ba chiar pretindea că mama sa, Semele, îl concepuse nu cu Zeus, ci cu un muritor. Dionysos se răzbună făcând în aşa fel încât mama lui Penteu, Agave – rol jucat de Dana Trifan-Enache, atrasă în alaiul bacantelor şi cuprinsă de nebunie, să-şi ucidă chiar ea fiul, crezând că este o fiară şi lăudându-se apoi cu fapta sa „de vitejie”.
Muzica este semnată de Marco Podda, iar proiecţiile video, de Aquamicans / Paride Donatelli. Costumele au fost create de Daniele Gelsi, iar decorurile, de Michele Ciacciofera. În alte roluri: Cadmos – Iulian Enache, Tiresias – Alexandru Mereuță, primul mesager – Alexandru Medveghi, al doilea mesager – Ionuț Rusu, paznicul – Marian Adochiței.