Planurile autorităților locale pentru a îmbunătăți strategia de dezvoltare și promovare a turismului în Constanța
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 6 martie 2018, 19:22 / actualizat: 8 martie 2018, 17:00
Prin sugestiile oferite de specialiști în cadrul Strategiei de dezvoltare și promovare a Turismului în municipiul Constanța se încearcă rezolvarea celei mai mari probleme: reducerea sezonalității. Aceasta mai ales cu cât aproape un sfert din forța de muncă din localitate este angrenată în turism, ne-a spus unul dintre autorii Strategiei, Mihaela Pușnava. Iar pentru acest lucru este nevoie de câteva investiții majore:
„Pe tema de infrastructură mare am propus patru investiții majore. Vorbim de realizarea unui centru de convenții și expoziții de gabarit mare care să permită atragerea de congrese de 4.000 – 5.000 de participanți care aduc un aflux economic important și o dezvoltare a turismului și în extrasezon. Vorbim despre realizarea unui stadion de mari dimensiuni, de asemenea despre parteneriate publice-private pentru realizarea unui aqua-park indoor și de ce nu, un acvariu sau un oceanariu de dimenisiuni mari“, este de părere expertul în turism Mihaela Pușnava.
Investițiile de infrastructură sunt în diferite stadii de realizare, iar la acestea se vor adăuga și alte lucrări publice de care se vor bucura atât turiștii cât și constănțenii, a precizat primarul Decebal Făgădău:
„Printre proiectele majore: noul pietonal al Constanței, str. Ștefan cel Mare, dar nu singur, ci împreună cu străzile limitrofe. Tratarea spațiului din fața Gării, zone de Park and Ride, astfel încât să lași mașina deoparte pentru că turiștii au radiografiat că aglomerația și zgomotul sunt principalele riscuri. Avem elemente naturale, avem elemente culturale, avem o agendă de evenimente, avem o echipă în formare, avem instrumente financiare cu care nu rămâne altceva decât să punem în aplicare proiectele subsecvente ale acestei strategii.“
Dar ce își doresc turiștii?
Directorul executiv al Organizației Patronale Mamaia, Anca Pavel Nedea, a enumerat principalele criterii care fac un turist să opteze pentru o destinație sau alta:
„Turistul caută cel puțin o zonă de centru vechi, dar și centru, în care să se poată plimba, deci zona de promenadă este foarte importantă, care să-i ofere atractivitate din punctul de vedere al urbanismului (al mobilierului urban, al modului cum te prezinți ca destinație și care înseamnă și zonă de verde). De asemenea, înseamnă accesibilitate: să-i fie ușor că meargă cu copiii, cu căruțul, să meargă cu bicicleta, cu tot felul de device-uri că am ajuns în 2018, să îl conducă drumul spre zonele de interes: muzee, piațete, zone de evenimente, port – în cazul nostru.“
Reporter: Ce ați considera că n-ar trebui să lipsească din această strategie?
„Cred mai trebuia punctat și insistat pe partea de balneo-turism și pe turism de sănătate: wellness sau balneo. Nu numai că avem cea mai mare capacitate de cazare aici, dar avem resursele naturale pe tot litoralul, dar și la Constanța.“
Extinderea sezonului este o prioritate, apreciază Aurelian Marin, reprezentantul unui turoperator constănțean.
„Orașul are nevoie de turiști și în afara sezonului estival, vorbim de city-break, de evenimente, de un calendar mult mai larg. Consider foarte, foarte importantă zona de mobilitate și în acest sens cred că va trebui să ne uităm foarte atent și la ce se întâmplă pe zona de sharing-economy, de exemplu de mașini în sistem car-sharing sau de locuințe în sistem de sharing. Sistemul a luat avânt în întreaga lume și cuând se va întâmpla și în România. Sperăm!“
Pentru ca strategia să nu devină doar un alt dosar gros într-un sertar, factorii implicați, adică mediul privat și administrația publică, trebuie să lucreze împreună după un plan de acțiuni ce urmează a fi stabilit în curând.
Redactor: Monica CRUCEANU-COMȘA