Proiectul trenurilor metropolitane, care să lege Constanța de cele mai importante localități ale județului, este unul mai vechi și multă vreme a părut un subiect numai bun de campanie electorală.
Acum, însă, există mai mult decât o idee, există chiar o licitație adjudecată pentru efectuarea unui studiu de oportunitate, există programe europene de finanțare care pot fi accesate până în 2027 pentru mobilitate extraurbană, se lucrează la liniile feroviare, se achiziționează rame de tren, așa că proiectul unui „tramvai” interurban este parcă mai aproape.
Recent, într-o postare pe pagina de Facebook a USR Constanța, consilierul județean Semiran Abdurefi anunța că, „în urma licitației deschise pentru elaborarea studiului de oportunitate pentru implementarea unei rețele de transport public feroviar de tip tren metropolitan la nivelul județului Constanța, Rheinbrucke SRL a fost declarată firma câștigătoare. După semnarea contractului, firma va avea 6 luni să elaboreze acest studiu care va sta la baza proiectului de tren metropolitan al județului Constanța.
Cel mai mare proiect de transport public județean din istoria Constanței va fi realizat etapizat și va avea 3 linii principale – Linia de Nord: Constanța – Năvodari/Corbu, Linia de Sud: Constanța – Mangalia/ 2 Mai, Linia de Vest: Constanța – Medgidia/Cernavodă -, cu dezvoltarea ulterioară a noi conexiuni cu puncte importante din judetul Constanța, cum ar fi Aeroportul Mihail Kogălniceanu.”
Laurențiu Despina a dialogat pe această temă cu Semiran Abdurefi, unul dintre inițiatorii proiectului de tren metropolitan pentru județul Constanța:
INTERVIU| Este trenul metropolitan o soluție pentru un transport civilizat între Constanța și localitățile învecinate? Sunt interesate autoritățile locale de un astfel de proiect? Aflăm răspunsul de la ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene
Transportul public de călători pe rutele care leagă municipiul Constanța de localitățile învecinate lasă, încă, de dorit. Cu toate că situația s-a îmbunătățit pe multe trasee, pe rețelele de socializare apar, încă, imagini cu autobuze și microbuze supra-aglomerate sau reclamații despre unii șoferi care nu opresc în stații. Cele mai multe cazuri de acest fel apar pe relația Constanța – Năvodari.
Situația s-ar putea îmbunătăți dacă ar fi repuse în funcțiune vechile trenuri de călători de pe acest traseu, cu adaptările și modernizările de rigoare. Acum, s-ar numi trenuri metropolitane sau trenuri urbane și ar ajuta nu doar calatorii, ci ar sprijini puternic dezvoltarea locală și turismul.
Bogdan Comșa a discutat pe acest subiect cu ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Ioan Marcel Boloș și cu deputat REPER de Constanța Cristina Rizea.
Redactor: Domnule ministru, în Constanța a apărut de ceva vreme ideea unui tren metropolitan, care să lege Constanța de Năvodari și care să preia o parte a numărului de călători din autobuze și microbuze. Nu de puține ori, serviciile de transport lasă de dorit. Așadar, tren metropolitan: cât de fezabil credeți că este la Constanța și cum ar putea să ajute ministerul pe care îl conduceți?
Ioan Marcel Boloș: În general, aglomerările urbane gen Constanța, dar și Clujul, Timișoara, Craiova, Iașul, sunt zone de dezvoltare urbană care pot să ia această turnură de implementare a acestor tipuri de trenuri urbane, cum sunt cunoscute mai ales în capitalele și orașele dezvoltate ale Uniunii Europene. Noi cu ce putem fi de folos, pentru că încercăm tren metropolitan să dezvoltăm la Cluj și, desigur, Brașovul este, de asemenea, interesat în dezvoltarea proiectului de tren metropolitan. Noi putem să ajutăm cu pregătirea proiectului, fiindcă el, deși un proiect de impact, are nevoie atât de componenta de pregătire din Programul Operațional Infrastructură Mare sau chiar Programul Operațional de Transport, dar are nevoie și de mecanismele instituționale și de autoritățile locale. Sigur că aceste proiecte pe termen lung aduc dezvoltare pentru orașele care le implementează și de aceea eu încurajez Constanța, dar și orașele pe care le-am menționat, Cluj, Brașov, care sunt interesate de astfel de proiecte, să le implementeze, pentru că ele contribuie la mobilitate, conectivitate și la o dezvoltare corectă și sustenabilă pe termen lung.
Redactor: Înțelegem că este nevoie de un prim pas pe care să îl facă autoritățile locale…
Ioan Marcel Boloș: Da, acordul dumnealor pentru un astfel de proiect, aprobat prin consiliile locale sau chiar consiliile județene e necesar, mai ales, că e o zonă cu un puternic impact pe ceea ce înseamnă turism și de aceea cred că e o idee foarte bună ca să fie dusă la bun sfârșit și să se poată pune în aplicare.
Reporter: Și din câte știm și din câte înțelegem, autoritățile constănțene nu au făcut acest pas, nu v-au contactat în această direcție:
Ioan Marcel Boloș: Eu sunt convins că dacă există voință la nivel local, după aceea formalitățile necesare se pot face și, desigur, dumnealor, autoritățile locale, au o contribuție însemnată la implementarea acestor proiecte și la operaționalizarea lor, fiind autoritățile locale cele mai aproape și interesate de astfel de dezvoltări de mobilitate urbană.
Cristina Rizea, deputat REPER de Constanța, promovează ideea unui astfel de tren metropolitan și spune că linia ar putea fi extinsă chiar până la Aeroportul de la Mihail Kogălniceanu.
Cristina Rizea: Concret, este vorba de un tren care să aducă oamenii din afara orașului, din localitățile limitrofe, din zona metropolitană, adică de la Corbu, Năvodari, Ovidiu, Lumina, de la Tomis Plus, să-i aducă în Constanța cu trenul, pe o linie pe unde circula în trecut un tren, care era tren personal, nu metropolitan, și aducea oamenii în Constanța. Deci, infrastructura există, există linia, circulă foarte multe trenuri de marfă pe ea. Spre deosebire de alte județe care își doresc astfel de trenuri, pentru noi investiția ar fi mult, mult mai mică. Singura investiție semnificativă ar fi dacă am reuși să unim această cale ferată cu Aeroportul de la Mihail Kogălniceanu. Adică vorbim de o linie ferată de aproximativ 8 km, care ar uni practic aeroportul cu orașul Constanța, ca atunci când aterizezi pe Mihail Kogălniceanu să ai totuși o siguranță, 0 predictibilitate, că poți să ajungi cu ceva în orașul Constanța.