Industria de transport rutier este cel mai mare contributor la exportul de servicii al României
Publicat de Doina Sirbu, 10 mai 2023, 07:53
Industria de transport rutier este cel mai mare contributor la exportul de servicii al României, de peste 7 miliarde de euro în 2022. Cele mai mari probleme cu care se confruntă transportatorii din ţara noastră sunt generate de neintrarea în spaţiul Schengen şi de criza şoferilor profesionişti care se menţine şi în acest an.
Mircea Taiss a discutat pe acest subiect cu Preşedintele Consiliului Director al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România, Constantin Isac.
Domnule Isac, în ce mod afectează activitatea transportatorilor români această decizie de amânare a intrării țării noastre în spațiul Schengen?
Constantin Isac: După părerea noastră, în cel mai grav mod, în special transportul rutier. Pentru că, așa cum bine știți, activitatea de transport rutier, mai ales cea transfrontalieră, ca să înțelegeți perfect, pierderi de peste 2,4 miliarde de euro. Este un calcul obiectiv, făcut și detaliat. Ele se traduc atât în veniturile companiilor, cât și în efectele pe care le au privitor la personalul pe care îl avem, privitor la problemele de mediu pe care le generăm. Imaginați-vă că șoferii noștri, și așa suntem într-un deficit de peste 70.000 de șoferi, vorbim tot ce înseamnă transport rutier în România, simplificat, așa, pe înțelesul tuturor, ni se impun niște condiții, ca de exemplu, odată la 3 săptămâni trebuie să aducem șoferul acasă, iar odată la 8 săptămâni să aducem camionul acasă. Și dacă ai marfă și dacă n-ai marfă, trebuie să aduci camionul acasă. Asta înseamnă niște costuri administrative și operaționale crescute. La fel se întâmplă cu șoferii. Plătești avion, plătești microbuz, să vină acasă, să stea, să-și facă o pe pauză acasă și apoi să meargă înapoi acolo unde este camionul parcat.
Pe scurt, la final, ce dialog ați avut și ce feedback ați primit de la Guvern?
Constantin Isac: Ce vreau să vă spun, transportul rutier în România trebuie privit ca găina cu ouă de aur și nu ca Cenușăreasa. Este ramura economică ce a adus în ultimii ani câte 5,5 – 6 miliarde de euro din exportul de servicii, fiind prima ramură peste IT în ceea ce privește exportul de servicii, în condițiile în care statul nu investește nici măcar un leu în transport. Sperăm acum, prin noile programe susținute cu banii din PNRR, să reușim să rezolvăm parte din ce înseamnă infrastructură rutieră și atunci să câștigăm la viteza de deplasare. Ne-ar ajuta foarte mult. Și nu în ultimul rând, extrem de important este Schengen-ul, care, la fel, dacă ne-ar elibera, să spun așa, Austria, din aceste bariere economice extrem de obstrucționiste, transportul rutier ar decola cu o viteză mult mai mare. Chiar ducem steagul, să spun așa.
Redactor: Mircea Taiss/Editor online: Doina Sîrbu/Foto: unsplash.com