Se împlinesc 14 ani de când nu mai circulă niciun tramvai pe străzile Constanței
Publicat de Adrian Băncilă, 21 noiembrie 2022, 14:55
Primul episod din povestea tramvaiului constănțean începe în urmă cu un secol, atunci când circulau tramcarele (tramvaiele trase de cai). Potrivit site-ului ctbus.ro, acest mijloc de transport a fost pus în circulație în anii 1905 – 1906 și făcea legătura între Constanța și Techirghiol.
Solicitări de introducere a tramvaiului electric s-au făcut în anii următori. Acțiunile au fost oprite de participarea României la războaiele balcanice și de declanșarea primului război mondial.
Însă, ele vor circula pentru prima dată începând cu anul 1943, odată cu capturarea unor vagoane de la Odessa. Traseul acestora era: Poșta Veche – bd. Tomis – bd. Mamaia – Spitalul Militar.
În 1944 au fost retrase din cauza condițiilor impuse României la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, prin Convenția de Armistițiu, încheiată cu Uniunea Sovietică.
După 40 de ani a fost inaugurată linia de tramvai 100 care făcea legătura între Satul de Vacanță și Gara CFR. În 2004, tramvaiele de pe linia 100 au fost înlocuite cu autobuze MAZ, iar în anul 2006 a fost introdusă și linia 100C (Gara CFR – Casa de Cultură – Trocadero – Dacia – Parcul Tăbăcărie – Satul de Vacanță – Campus – Carrefour).
Între 1984 și 1986 au fost date în folosință alte linii de tramvai (101 și 102) care deserveau zonele Gară, Abator, Medeea, CET, Viile Noi, Km 4-5, Soveja, Industrială, Inel II, Pod Butelii, Tomis 3, Delfinariu și Faleză Nord. În aceeași perioadă a fost inaugurat și podul din Km 4-5 care face legătura între bd. Aurel Vlaicu și șoseaua Mangaliei, construit special pentru circulația tramvaielor.
O nouă linie de tramvai, 104, a fost introdusă în anul 1996. Ea asigura legătura între zonele Gara CFR – Abator – Km 4 și Poarta 6. Însă, după mai puțin de 10 ani, aceasta a fost suspendată.
În octombrie 2008 au fost retrase și tramvaiele de pe linia 102. Acestea au fost înlocuite cu autobuze.
Pe 21 noiembrie 2008, au fost introduse autobuze și pe linia 101 (Gara CFR – Abator – Km 4 – Km 4-5 – CET – Zona Industrială). Însă, podul din Km 4-5 nu a mai fost folosit pentru circulația mijloacelor de transport în comun, iar traseul a fost deviat prin zona Doraly Mall. În anul 2009 a fost înființată linia 101C (Zona Industrială – CET – Km 4-5 – Doraly Mall – Km 4 – Far – Abator – Gara CFR – Spitalul Clinic de Boli Infecțioase – Centrul Jean Constantin – Teatrul de Stat Constanța – Poarta 2), în paralel cu linia 101. Odată cu inaugurarea centrului comercial Maritimo (azi Vivo), linia 101 a fost desființată, dar a fost introdusă linia 101M (Gara CFR – Abator – Far – Km 4 – Doraly Mall – Km 4-5 – CET – Pod IPMC – Vivo).
În 2017, traseul liniei 101C a fost prelungit până la Poarta 1. Din anul 2018, pe sensul de mers spre CET, ruta autobuzelor 101C și 101M a fost modificată prin cartierul Km 5, iar în 2019 s-a renunțat la litera C din denumirea liniei 101C și s-a revenit la indicativul 101.
Una dintre justificările autorităților locale pentru decizia scoaterii liniilor de tramvai a fost fluidizarea traficului.
La final, iată câteva fotografii din mai multe orașe europene în care transportul în comun este deservit și de tramvaie:
Foto tramvaie Constanța: Ciprian Onea/ Foto tramvaie Europa: unsplash.com/Redactor online: Adrian Băncilă