CONSTANŢA: Protest împotriva transporturilor de animale vii, în Portul Midia
Publicat de ,
5 august 2021, 18:14 / actualizat: 6 august 2021, 8:57
Activiști PETA și de la Asociația FREE (Freedom and Respect for Every Earthling), au protestat astăzi în portul Midia, împotriva transporturilor de animale vii.
Vor să atragă atenția asupra suferinței animalelor trimise la mii de kilometri, în condiții de transport greu de imaginat. Alina Puiu, reprezentanta Asociației FREE:
Organizațiile de protecție a animalelor susțin că,potrivit Regulamentului Uniunii Europene, transporturile de animale pot fi aprobate, doar dacă „se evită rănirea și suferința acestora”, dar acestea nu sunt decât niște reguli pe hârtie, spune Alina Puiu:
PETA ȘI Asociatia FREE solicită cu fermitate interzicerea transporturilor de animale vii pe distanțe lungi.
Un protest similar cu cel din Midia va avea loc vineri, la ora 16, la sediul Ministerului Agriculturii din Capitală.
Tragedia din Portul Midia, o lecţie din care încă mai avem multe de învăţat. Gabriel Păun, Animals International: Comerţul cu animale vii se desfăşoară în adevărate „închisori plutitoare”, sute de animale mor la fiecare transport
Publicat de ,
15 ianuarie 2021, 10:47
Tragedia navală produsă în Portul Midia în 2019, când peste 14 mii de berbecuţi au murit în cabinele în care erau transportaţi, a fost o lecţie din care mai avem multe de învățat. În România, comerţul cu animale vii se desfăşoară, în continuare, în adevărate „închisori plutitoare” şi sute de animale mor la fiecare transport, atrage atenţia preşedintele Organizaţiei Animals International, Gabriel Păun.
24 Noiembrie 2019. Peste 14 mii de ovine, încărcate pe o navă cu destinația Arabia Saudită, s-au oprit pentru totdeauna la ieșirea din Portul Midia. Vaporul, înalt cât un bloc cu 5 nivele, fusese încărcat greșit și s-a răsturnat. Majoritatea animalelor de pe vas au murit înecate, pe fondul incapacității autorităților de a pune în practică o operațiune de salvare coordonată.
După mai bine de un an, suntem la fel de prost pregătiți, consideră preşedintele Organizaţiei Animals International, Gabriel Păun:
„O lege, care era în dezbatere la data tragediei de la Midia, a fost trecută de Parlamentul României, vara trecută, într-o formă inferioară legislaţiei, pe care o aveam înainte. Concret, una dintre prevederile acestei legi încalcă regulamentul european, pentru că descrie felul în care animalele pot fi transportate chiar şi atunci când temperatura, la umbră, depăşeşte 35 de grade Celsius.”
Dacă nu ne pasă de animale, măcar ne pasă de oameni. Echipajul format din 22 de marinari a fost salvat, însă pentru scoaterea animalelor din epavă s-au scurs 3 luni. O investigație ulterioară a Comisiei Europene a scos la iveală numeroase deficiențe în Portul Midia, printre care aceea că Autoritatea Națională Sanitar-Veterinară din România acordă foarte ușor avize pentru transportul animalelor vii.
Gabriel Păun, Animals International: „Mai mult de jumătate din vapoarele care vin în Uniunea Europeană, să ridice animale, pentru export în ţări terţe, sunt aprobate de Autoritatea Sanitar – Veterinară din România, pentru că, odată aprobat într-un stat U.E., acel vapor poate merge în orice alt stat U.E. pentru a lua animale. Foarte multe au venit în România, mai bine de jumătate din toate vapoarele care operează cu animale, pentru că se aprobă foarte uşor”, …afirmă Gabriel Păun.
Și cea mai bună dovadă este că, în urmă cu o săptămână, o navă autorizată de statul român pentru transportul animalelor vii a fost arestată într-un port din Croația, pentru deficiențe privind bunăstarea animalelor. Flota destinată comerțului cu animale vii este cea mai bătrână din lume, foste cargouri, care ar fi trebuit mai degrabă să ajungă la fier vechi, servesc drept închisori plutitoare într-o industrie în care România se află pe primul loc, fiind cel mai mare exportator de animale vii din Uniunea Europeană.
Gabriel Păun, Animals International: „Sunt nişte foste cargouri, practic, nişte închisori plutitoare şi o nouă tragedie este mereu posibilă. Să ne facem înţeleşi, nu se întâmplă doar atunci când se scufundă un vapor. Nu există transport pe care să nu moară zeci, sute şi chiar mii de animale. Se întâmplă în mod regulat. Ce s-a întâmplat la Midia a fost pur şi simplu sub ochii oamenilor.”
Dincolo de condițiile în care sunt transportate aceste animale, rămân multe semne de întrebare, spune Gabriel Păun: „Până la o astfel de tragedie, sunt foarte multe lucruri la care se închid ochii în Portul Midia, de fiecare dată când se exportă animale vii. Supraîncărcarea nu este un accident, ci o practică normală. Se închid ochii foarte mult, atunci când animale care sunt inapte pentru transportul cu vaporul sunt încărcate cu forţa pe vapor.”
Preşedintele Organizaţiei Animals International susține că a fost victima abuzurilor, atunci când a încercat să vadă în ce condiții se face încărcarea pe vapor a animalelor vii:
„Am fost eu însumi victima abuzurilor autorităţilor, nu există deloc transparenţă acolo şi atunci când cineva, ca mine, sau orice cetăţean, încearcă să vină să documenteze cum se întâmplă rutina cu manipularea animalelor în Portul Midia, eu însumi am fost agresat fizic, verbal, aruncat din port şi urmărit de Poliţia de Frontieră, care mi-a percheziţionat vehiculul, mi-a demontat tapiseria şi chestiuni absolut incredibile de intimidare, care se întâmplă.”
În urma acuzaţiilor formulate de Gabriel Păun la adresa Poliţiei de Frontieră, comisarul-şef de poliţie Petrişor Irimia, de la Garda de Coastă, a precizat că nu a primit nicio reclamație pe acest subiect.
Căpitanul șef al Capităniei Zonale Constanța, Alexandru Mezei, și-a arătat toată deschiderea pentru cei care vor să afle cum se realizează manipularea animalelor, câtă vreme nu Căpitănia răspunde pentru încărcarea lor:
„Aceste nave (nr. care fac transport de animale vii) sunt autorizate acum de către experți independenți, care nu sunt nominalizați nici de către căpitănia de port, nici de către ANSVSA și nu văd de ce nu am fi noi, Căpitănia, transparenți, atât timp cât nu ne ocupăm cu manipularea animalelor vii.”
Abuzurile de care vorbea Gabriel Păun trebuie mai întâi probate, iar în lipsa unei reclamații nu se mișcă nimic.
Alexandru Mezei, Căpitănia Zonală Constanța: „Mi se pare corect ca cei care au făcut chestia asta să răspundă. Dar, în același timp, trebuie să vedem și care a fost comportamentul domnului președinte (n.r. Gabriel Păun), că dacă te duci peste niște oameni, care sunt blânzi, și tu te duci și îi înjuri, s-ar putea să ți se întoarcă.”
Dacă în România ancheta tragediei din Midia este un caz închis, Parlamentul European a început o amplă investigație în mai multe porturi, privind modul în care se realizează exportul de animale vii. Mai multe organizații de protecție a animalelor au cerut la Strasbourg stoparea acestui comerț și înlocuirea lui cu exportul de carne congelată, care ne-ar scuti, pe viitor, de tragedii similare celei de la Midia, dar și de rușinea de a nu avea un plan de intervenție bine pus la punct pentru salvarea animalelor.