Balet cu sclipiri de diamant
Publicat de , 11 iunie 2018, 08:07
Tuturor ne plac basmele, mai ales cele cu final fericit. Așa cum ne-a obișnuit, Compania de Balet ”Oleg Danovski” a Teatrului Național din Constanța ne încântă în fiecare stagiune cu câte o poveste minunată transpusă coregrafic, fie din repertoriul clasic al baletului, fie cu o alegere inedită. De câțiva ani, condusă cu determinare și deosebită pricepere de doamna Monica Cherecheș, compania își dovedește calitățile artistice de excepție, deși, de ani buni, aidoma Operei sau Orchestrei Simfonice constănțene, este slab finanțată, aproape sub limita supraviețuirii, de către instituția care ar trebui să le poarte de grijă: Ministerul Culturii.
Coregrafii noi, minunate, cum ar fi cele din ”Romeo și Julieta” de Prokofiev sau ”Crăiasa Zăpezii” pe muzica lui Sibelius și Grieg, sunt realizate cu înalt profesionalism de maestrul Horațiu Cherecheș și redate splendid de o trupă de balet din ce în ce mai solidă și mai omogenă, în ciuda faptului că membri ansamblului vin din toate colțurile lumii și că există o anume fluctuație generată de restricțiile financiare. La care se adaugă, evident, decorurile și costumele spectaculoase ale Nataliei Kornilova.
De această dată, alegerea a fost una dintre cele mai cunoscute teme din literatura pentru copii, ”Frumoasa și Bestia”, pe care o regăsim în cărți, în filmele de animație, în numeroasele producții cu actori. De-a lungul timpului au fost menționați autori diferiți, de la cunoscutul Charles Perrault, la frații Grimm, de la autoarea franceză Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve, la poetul scoțian Andrew Lang. Firul acțiunii este plin de surprize și întorsături fantastice, așa cum se întâmplă în toate basmele. Frumoasa este fiica unui negustor scăpătat, care și-a pierdut averea când vasele sale au fost scufundate de o furtună. Bestia este un prinț transformat într-un animal fioros printr-o vrajă, pentru că nu putea să iubescă. Destinele celor doi se întâlnesc. Pentru a rupe vraja, Bestia trebuie să-i câștige dragostea frumoasei fete, altfel riscă să rămână așa pentru totdeauna.
În viziunea lui Horațiu Cherecheș, care semnează libretul, regia și light-design-ul, acțiunea are loc într-un ținut necunoscut, dar este plasată în epoca strălucitoare a Regelui Soare. Totul începe la o serată muzicală organizată la un palat, unde sunt invitați și Lully (compozitor din acea epocă) și Beauchamps (balerin al lui Ludovic al XIV-lea). Aici, prințul cel egoist este blestemat de o vrăjitoare să poarte chip de bestie, până în ziua în care va cunoaște dragostea adevărată și va fi iubit și prețuit la rândul său, indiferent de chip. Pentru construcția acestui nou balet a fost nevoie în plus și de alcătuirea unui colaj muzical din lucrările lui Piotr Ilici Ceaikovski, încercare dificilă, căci există riscul unei combinații eclectice și fracționate pe alocuri.
Duminică 10 iunie, la Constanța, a avut loc, așadar, o premieră națională, pregătită cu efort și migală. Au urcat pe scenă minunații balerini ai teatrului, tineri, plini de energie, impecabil pregătiți. Este o distribuție bine aleasă: Irina Ganea Mihaiu (Frumoasa), suavă, romantică, delicată, ca de obicei, Bogdan Bîrsănescu (Bestia) de o mare expresivitate în rol, cu gesture ample care te înfioară sau cu o tandrețe care te înduioșează, Adrian Mihaiu (Prințul), perfect sincronizat cu partenera lui. Au avut nerv și plasticitate în dans: Ryan Brown (Maurice), Cecilia Ursul, Shigeyuki Kondo, Mizuki Kubota, Mayu Takahashi, Yuria Soeta, Iguacel Sanchez, Renata Soares, Keito Shimomura, Andrada Ion, Mayaura Takase, Daia Kashiwaba, Mihai Pâslaru. Decorurile și costumele Nataliei Kornilova ne-au transpus în atmosfera cu străluciri de aur și diamante de la curtea Regelui Soare sau ne-au purtat prin păduri misterioase, pline de fiare și primejdii de tot felul.
Reconstituită cu tot dichisul unei curți împărătești, cu gărzi îmbrăcate în zale, cu doamne și domni cu peruci sofisticate, cu rochii elegante, atmosfera de basm ne-a făcut să trecem mai ușor peste disconfortul căldurii din sala mare a teatrului sau a scaunelor vechi și incomode, căci spectacolul este destul de lung. Probabil că acesta este și motivul pentru care autoritățile locale au ezitat să participe la premiera națională a unei montări deosebite, de la una dintre cele mai importante instituții de cultură din oraș. Dar, ce să facem… Noi, spectatorii, plătitori de taxe, suntem neputiincioși în fața acestui aspect, căci nu noi putem schimba asta, doar proprietarii clădirii (Primăria, după ultimele cercetări) sunt cei care pot rezolva problema. Dacă vor…
Spectacolul ”Frumoasa și Bestia” a primit aplauze și ovații la final, meritate pe deplin.
Vineri, 15 iunie, ora 19.00 va avea loc încă o reprezentație, pentru că ieri seară s-a jucat cu casa închisă. Așa va lua sfârșit și stagiunea de balet, iar compania se va bucura de o binemeritată vacanță.
Îi dorim Teatrului Național de Operă și Balet ”Oleg Danovski”, manageriat de soprana Daniela Vlădescu, ca în stagiunea care va începe în toamnă, să se bucure de sprijinul celor care ar trebui să fie preocupați de viața culturală a orașului. Le dorim ca reprezentanți ai Ministerului Culturii de care aparțin ca instituție (nu și construcție) să îi vadă cu adevărat, dar asta nu se poate întâmpla decât dacă sunt prezenți la spectacole. Căci orașul Constanța există nu numai în sezonul estival cu ofertele de pe litoral ci și în restul anului. Și aici sunt artiști de un profesionalism desăvârșit, iar orașul are pretenții de veche cetate tomitană…
Steliana Bajdechi