Liceele din judeţul Constanţa vor fi dotate cu 52 de laboratoare inteligente
Publicat de Doina Sirbu, 31 ianuarie 2024, 13:31
Ochelari de realitate virtuală, creioane 3D, table interactive, roboți cu brațe funcționale, camere de video-conferință sau laptop-uri sunt câteva dintre dotările pe care le vor avea, în scurt timp, toate cele 52 de laboratoare inteligente din liceele județului Constanța.
Inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean Constanța, profesorul Sorin Mihai a subliniat, în cadrul unui interviu pentru Radio Constanța, cât de importante sunt aceste săli atât pentru elevii din mediul urban, cât și pentru cei din mediul rural.
Județul nostru deține, în acest moment, un număr record de laboratoare inteligente. Ne puteți spune când se vor deschide pentru a putea fi folosite de către elevi?
Da, discutăm de dotarea cu laboratoare inteligente a unităților de învățământ secundar superior, a palatelor și a cluburilor copiilor care țin de componenta C15 din PNRR, reforma 5 și investiția număr 9, anume asigurarea echipamentelor și a resurselor tehnologice digitale pentru unitățile de învățământ. Toate acestea au trecut de evaluare şi la acest moment sunt multe dintre ele semnate la nivelul contractelor. Așadar pot să se deruleze achizițiile, urmează să fie semnate contracte și pentru restul dintre acestea. Oricum, termenul este până în 2025 când trebuie să se facă achizițiile. Timpul este unul suficient și noi suntem convinși că în cel mai scurt timp se vor face și achizițiile și elevii din unitățile de învățământ respective vor beneficia de laboratoarele inteligente, de aceste Smart Lab-uri.
Aceste laboratoare inteligente vor exista și în școlile din mediul rural?
Da, la nivelul județului Constanța sunt 52 de unități de învățământ, incluzând Palatul Copiilor și au aprobare cei care au depus din județul Constanța, au aprobare sută a sută, așadar, nu am avut vreun proiect respins și tot așa cum ați spus dumneavoastră sunt cele mai multe astfel de Smart Lab-uri care vor fi achiziționate din toate județele țării. Cele mai multe sunt în județul Constanța. Avem 12 unități de învățământ din mediul rural și 40 din mediul urban, din Cernavodă, Medgidia, Hârșova, Constanța, Mangalia, unități de învățământ care vor face achizițiile, așa cum spuneam, în cel mai scurt timp.
Ce înseamnă pentru un copil de la țară care, așa cum știm cu toții, participă și la activitățile din gospodărie, își ajută părinții la muncile câmpului sau se ocupă de îngrijirea fraților mai mici, această oportunitate de a intra într-un laborator inteligent și de a descoperi o lume nouă, până la urmă?
Aceste Smart Lab-uri sunt proiectate în așa manieră încât să poată fi utilizate la toate disciplinele de studiu și pentru toți elevii reprezintă un concept modern de învățare virtuală, cu posibilitatea de a fi adaptate profilului oricărui liceu. Vorbim în primul rând de unitățile de învățământ liceal, cele care pot să achiziționeze Smart Lab-uri. Prin aceste Smart Lab-uri, de fapt, ce se va crea? Se vor crea săli de curs complexe de tip ȘTIAM, abrevierea de la Ştiință, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică. Așa cum spuneam, pe orice disciplină se poate utiliza un astfel de Smart Lab, care are o parte de achiziții care sunt obligatorii pentru toate liceele și care presupune o anumită dotare obligatorie în valoare de 30.000 euro și alt tip de achiziții care vor fi opționale și care se pot raporta la fiecare profil, în valoare tot de 30.000 euro. Sunt două componente pe achizițiile care se vor face, prima care trebuie să aibă componentele obligatorii și a doua care să fie specializată pentru fiecare tip de liceu.
Ce dotări vor avea aceste laboratoare inteligente? Ce vor conține ele?
Dacă discutăm de ceea ce presupune partea de achiziții obligatorie, trebuie să se achiziționeze minimum o tablă interactivă, imprimantă 3D, trebuie să aibă de asemenea un scanner 3D, robot cu braț multifuncțional, ochelari de realitate virtuală, cameră de videoconferință, sisteme de sunet, sisteme de desktop sau sisteme din acelea All in One care sunt acum cele mai folosite, sau chiar și laptopuri, creioane 3D, kit-uri robotice, care să fie utilizate și de către elevii care sunt în zona începătorilor, dar și în zona avansaților. Așadar, reprezintă o cameră, cum spuneam, multifuncțională, care să permită activități didactice pe fiecare disciplină și care să dea posibilitatea unui alt tip de desfășurare a activităților în sălile de curs, la un nivel al secolului al XXI-lea. Și achizițiile opționale, în funcție de profil, tot așa, clar, trebuie să aibă o anumită specializare. Putem să le enumerăm și pe acelea, dar acelea sunt precizate în ghid pentru ceea ce înseamnă filieră teoretică, tehnologică sau vocațională. Trebuie să spunem că avem la nivelul județului Constanța acoperite toate aceste tipuri de licee. Așadar, avem licee tehnologice vocaționale și chiar și liceul militar a făcut o astfel de achiziție. Ne-am fi dorit, chiar dacă suntem pe primul loc în țară, să avem mult mai multe astfel de laboratoare inteligente și, de ce nu, în fiecare unitate de învățământ liceal, că trebuie să intervină adaptarea, trebuie să ne acomodăm pe acest tip de predare- învățare-evaluare, trebuie să reușim să le utilizăm eficient, dar nu știu dacă neapărat mai ușor, ci în acord cu tot ceea ce se întâmplă la acest moment, nu numai în România, în întreaga lume. Trebuie să avem competențe digitale din ce în ce mai complexe, trebuie să dăm posibilitatea atât cadrelor didactice, cât și elevilor să aibă acces la un alt mod de desfășurare a cursurilor, să ajungem în zona de evoluție pe care o așteptăm în mod firesc de la secolul XXI.
Redactor: Silvia Pascale / Editor online: Doina Sîrbu / Foto: Inspectoratul Şcoar Judeţean Constanţa