AUDIO | Psiholog Emil Gătej, specialist în conducere defensivă: Asigurarea obligatorie pentru trotinete și biciclete electrice îi va responsabiliza pe utilizatori
Publicat de Adina Sîrbu, 4 ianuarie 2024, 07:25
Guvernul a aprobat în ultima ședință a anului trecut un proiect de lege care prevede că trotinetele și bicicletele electrice trebuie să aibă asigurare obligatorie de răspundere civilă, un fel de RCA care se încheie în cazul autovehiculelor.
Prezența în trafic a trotinetelor electrice sau a bicicletelor electrice impune acoperirea despăgubirilor victimelor accidentelor de circulaţie persoanelor prejudiciate prin accidente de vehicule atunci când vehiculele care produc aceste accidente sunt utilizate în trafic sau în zone private ce sunt deschise circulaţiei publicului, se spune în motivația Guvernului. Este o măsură bună? Și care va fi gradul de conformare? Sunt întrebări pe care Laurențiu Despina i le-a adresat psihologului Emil Gătej, specialist în conducere defensivă.
Ideea este că o astfel de problemă duce în primul și în primul rând la responsabilizare. Conducătorii acestor vehicule nu sunt obligați să facă niciun fel de curs, nu au pregătire în domeniul siguranței rutiere, nu dau examene, au cumva un statut situat undeva între impunerea legii și neimpunerea niciunui fel de norme. Și atunci o astfel de măsură probabil că îi va speria puțin, dar este binevenită în ideea legislativă în care, în momentul în care produce un accident, compania de asigurări poate să despăgubească. Sigur că gradul de conformare va depinde foarte mult de gradul de impunere a legii și de verificările care se vor face în acest sens, probabil urmând să apară și discuții vis-a-vis de alte categorii de vehicule care folosesc drumul public, revendicând drepturi, dar neasumându-și niciun fel de obligație.
Se poate vorbi de o viteză minimă de deplasare a vehiculelor care trebuie să aibă acest tip de asigurare?
O bicicletă de multe ori poate atinge viteze mult mai mari decât o trotinetă care este echipată cu un motor electric. E o problemă foarte delicată, foarte complicată, pentru că, în acest punct, ajungem la o reglementare care începe să semene cu cea automobilelor. Când vorbim de vehicule de acest tip, ele fac parte, prin excelență, din categoria participanților la trafic vulnerabili. Ori asta înseamnă că orice viteză pentru ei poate să fie problematică, pentru că în momentul în care deja depășim viteza de 10-20 de km/h, în momentul în care s-a produs un accident, consecințele, de obicei, sunt destul de grave. Ori aici începem să ne întrebăm oare o astfel de polițe îl va asigura și pe cel care folosește vehiculul sau doar pe cel implicat într-un accident în cazul în care este lovit de către cel care conduce vehiculul?
Credeți că această măsură îi va responsabiliza mai mult pe cei care folosesc astfel de vehicule?
În mod normal, ar trebui să aibă efectul de responsabilizare și, în sfârșit, de intrare într-o anumită zonă a aplicării legii. Pentru că, foarte mult timp, utilizatorii de astfel de vehicule au fost cumva situați în afară. Ei foloseau drumul public, dar nu aveau niciun fel de pregătire și nu aveau niciun fel de obligație în raport cu utilizarea lui. Fiind parte din această categorie vulnerabilă, când erau implicați în accidente rutiere, răspunderea era preluată de cele mai multe ori de către conducătorii de autovehicule de pe drum. În momentul de față, prin aplicarea unei astfel de măsuri, probabil că este un pas de a-i aduce undeva în zona de impunere a legii, pe de o parte. Pe de altă parte, de a exista și consecințe ale actelor lor, pentru că, fără consecințe, cu siguranță ei ajung să nu respecte niciun fel de regulă, să se expună pe ei și să-i expună foarte mult pe ceilalți participanți la trafic.
Redactor: Laurențiu Despina/ Foto: pixabay.com/ Redactor online: Adina Sîrbu