Garda de Coastă: Fluxul de migranți la Marea Neagră este în SCĂDERE. România este pregătită tehnic pentru aderarea la Schengen
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 23 noiembrie 2017, 08:09
Fluxul migratoriu în zona noastră este în scădere atât pe mare, dar și pe uscat, a declarat, ieri, într-o conferință de presă comisar șef de poliție Alexandru Oae, director adjunct la Poliția de Frontieră Constanța.
„A fost o perioadă destul de aglomerată pentru noi având în vedere cazurile de migrație, de mișcare ilegală a persoanelor, cele cinci cazuri cu cele 472 de persoane, scăzut în raport cu ce s-a întâmplat la nivel european, dacă stăm să privim, în perioada respectivă au fost 13.900 de persoane. Nu considerăm că este un flux migraționist alarmant la Marea Neagră. Deci nu reprezintă o amenințare directă. Vorbind de frontiera maritimă, dacă vrem să ne uităm la nivel european, în primele nouă luni au fost 156.000 de persoane. Avem opt rute principale de migrație; la frontiera maritimă a Uniunii Europene avem trei rute principale: ruta vest-mediteraneană, ruta central-mediteraneană și cea est-mediteraneană. Toate au fost în scădere comparativ cu primele nouă luni ale anului 2016“, explică cms. șef. Alexandru Oae.
Încă din 2009, România este pregătită tehnic să intre în Spațiul Schengen. Ce mai este însă de făcut?
„Din punct de vedere tehnic – am fost responsabil pe acest domeniu și sunt evaluator Schengen la nivelul Uniunii Europene, am fost în evaluări Schengen atât în Germania, cât și în Franța – putem spune despre faptul că în 2008 România a început acest proces de aderare la Spațiul Schengen, a răspuns chestionarului, au fost vizitele tehnice și trebuie menționat faptul că vizita tehnică de evaluare a frontierelor maritime, în anul 2009, a reprezentat un lucru important în ceea ce privește mijloace, abilități și mod de acțiune. Acum nu rămâne decât votul în Consiliul JAI, după cum se cunoaște foarte bine. Din punct de vedere tehnic, România îndeplinește toate aceste cerințe pentru a adera la Spațiul Schengen“, spune cu convingere adjunctul șefului Gărzii de Coastă.
Unele sedii ale punctelor de frontieră nu arată tocmai cum ar trebui. Sunt construcții din anii 1960 și nu toate pot fi modernizate prin fonduri europene, a declarat Bogdan Guiu, director adjunct responsabil cu logistica la Poliția de Frontieră Constanța.
„Cel puțin punctul de la Vama Veche este acum în analiză, dezvoltăm – și s-a aprobat se pare, în cadrul Programului Operațional-Sectorial 2012-2020 – partea de modernizare a lui prin reducerea emisiilor de carbon. Sper ca în doi ani să îl reabilităm. La Negru Vodă avem în vedere tot un program pe fonduri europene; la momentul actual facem expertiza tehnică, pregătim documentația, urmând ca anul următor să încercăm să depunem o cerere de finanțare. Și la Băneasa avem un sediu «uitat de lume» și acolo se dorește ca la nivelul anului 2018, tot pe fonduri de la buget, să îl modernizăm“, afirmă Bogdan Guiu.
Din cele două puncte de frontieră deschise recent la Dobromir și Lipnița doar ultimul este funcțional, cu un trafic de 50 de persoane pe zi, doar în weekend se înregistrează aici un flux mai mare de tranzit.
Un material realizat Cecilia PĂTRĂHĂU