Clopoțelul va anunța, mâine, un nou început de an școlar. Vor fi momente încărcate de emoții pentru copii, părinți și cadre didactice
Publicat de Adina Sîrbu, 10 septembrie 2023, 16:55 / actualizat: 10 septembrie 2023, 20:49
Clopoțelul bucuriei care anunță reînceperea școlii se va auzi mâine dimineață, la prima oră, pentru toți copiii, de la cei mai mici, până la cei mai mari. Începutul unui nou an școlar vine și cu o doză de stres și agitație pentru părinți, stare care poate fi transmisă și copiilor. Cum ar trebui să fie această trecere de la un timp al vacanței, cu plimbări, vizite la bunici, scăldat în mare și multe alte jocuri, la orele de concentrare și de studiu, ne spune psihologul constănțean Gabriela Vasiloaie, într-un dialog cu Silvia Pascale
Cum ar trebui să fie începutul anului școlar?
Gabriela Vasiloaie:
Bineînțeles, cu cât mai puțin stres! Ar trebui să luăm lucrurile într-un mod puțin mai normal, mai primitor, să ne bucurăm, să zic așa, de începerea școlii, că până la urmă e un nou început. Copiii se bucură că își cumpără rechizite noi sau ghiozdane noi, că-și revăd colegii, pentru ei e ocazia de a socializa, pe lângă faptul că învață. Și atunci să încercăm să ieșim puțin din febra asta a cumpărăturilor pentru școală și a statului în trafic.
Cred că de multe ori copiii preiau stresul părinților și atunci uită să se bucure de începutul anului școlar, pentru că pe umerii lor deja e foarte multă presiune. Cum ar trebui să le prezentăm prima zi de școală? Ar trebui să vorbim despre performanțe, ar trebui să le spunem de pe acum să aibă grijă cum învață sau pur și simplu să le dăm aripi?
Gabriela Vasiloaie:
Nu se numește degeaba festivitate de deschidere. E o bucurie, e ceva frumos! Îmi aduc aminte și de la mine din copilărie că ne îmbrăcam frumos, era un eveniment de familie, ceva plăcut, o bucurie. Pentru mine era o bucurie să încep școala. Și cred că asta ar trebui să fie: o festivitate de care să ne bucurăm și în care să găsim, nu știu, oportunități noi de a descoperi școala.
Poate fi pentru copil o traumă această despărțire de vacanță și de trecere la rigoarea școlii?
Gabriela Vasiloaie:
Noi, adulții, cred că le inducem un stres în plus legat de școală, pentru că ei nu văd așa lucrurile. Da, normal că și-ar dori să stea numai în vacanță și eventual la televizor sau nu știu, la mall, dar trebuie să le amintim de fapt care este scopul școlii. Cred că asta este cel mai important. Noi uităm să le explicăm copiilor de ce importantă școala în viața noastră. OK, nu trebuie să fim toți de performanță, pentru că nu se poate. Dar dacă noi le arătăm cu ce ne ajută școala în viața de zi cu zi, eu cred că ei o să fie puțin mai deschiși.
Cum ar trebui să fie profesorul la catedră, așa încât elevul să meargă cu drag la școală?
Gabriela Vasiloaie:
Bineînțeles, copiii își doresc un profesor implicat! Deși multă lume zice ”copiii nu vor să învețe!”, nu e adevărat! Marea majoritate își dorește să fie un profesor implicat, care vine și le predă într-un mod mai relaxat, cu zâmbetul pe buze. Nu la modul acela ”deschideți cartea și scrieți!” Nu! Ei își doresc să fie luați în seamă, să fie întrebați, să li se explice în plus, să fie ascultați, să fie întrebați, de exemplu, ”uite, urmează un test, aș vrea test grilă”. Eu nu cred că e ceva ce un profesor nu poate să facă. Trebuie un pic mai multă deschidere către elevi, și nu către elevul cuminte, la modul colaborare și cooperare. Dacă noi câștigăm asta la copii, eu zic că atunci și profesorului îi va fi mult mai ușor să interacționeze cu copiii.
Zi cu emoții va fi luni pentru elevii care revin în bănci, dar mai ales pentru cei care vor trece pentru prima dată pragul școlii sau al grădiniței. Silvia Pascale i-a întrebat pe câțiva dintre ei cum și-ar dori să fie începutul de an școlar:
– Cred că prima zi o să fie fără teme și o să stăm și puțin să ne relaxăm. Și următoarea zi poate să dea teme.
Rep: Cum te numești?
– Gabriela!
Rep: Ai emoții înainte de începerea grădiniței?
– Da!!!
– Mă numesc Lara.
Rep.: Câți ani ai?
– Am 9 ani.
Rep: În ce clasă treci?
– În clasa a 3-a!
Rep.: Cu emoții mari?
– Foarte mari!
Rep: Cum îți dorești să fie reîntoarcerea la școală?
– Să fie așa, să începem cu un nivel mai ușor, după aia mai greu și după aia tot așa. S-o luăm cu încetul și după aia mai greu.
– Mă cheamă Nicolas!
Rep.: Nicolas, câți ani ai?
– 4 ani!
Rep.: Și o să începi grădinița?
– Așa e!
***
Recent, Fundaţia World Vision România a realizat un sondaj în rândul cadrelor didactice.
Potrivit acestuia, aproape 70% dintre profesori încep noul an şcolar cu un nivel ridicat de motivaţie. Jumătate dintre profesorii care au răspuns la întrebările sondajului consideră, însă, că au prea mulţi elevi într-o clasă pentru a răspunde nevoilor fiecărui copil în parte.
Şi tot aproape de jumătate se îndoiesc că vor fi respectate promisiunile legate de salarizare pe care le-au primit în timpul grevei din vară. Chiar şi cu majorările obţinute în urma protestului, aproape 30% dintre cadrele didactice consideră că situaţia lor materială este modestă sau precară.
Într-un procent ceva mai mare, dar sub o treime, descriu situaţia lor financiară bună sau foarte bună, mai arată rezultatele sondajului World Vision, realizat la sfârşit lunii trecute
Reportaj și foto realizate de Silvia Pascale/ Redactor online: Adina Sîrbu