Cum putem preveni „ţepele” în comerţul online
Publicat de , 6 ianuarie 2015, 13:58
În ultimile două luni ale anului 2014, comisarii OPC Constnţa au constatat o creştere a numărului de reclamaţii ale consumatorilor care au achiziţionat produse de pe internet. „Acesta este motivul pentru care venim în sprijinul consumatorilor cu prezentarea drepturilor şi obligaţiilor pe care clienţii le au atunci când achiziţionează produse şi servicii online, dar şi care sunt cele mai frecvente probleme şi cum pot fi evitate”, se arată într-un comunicat al CJPC Constanţa.
Astfel, consumatorii trebuie să fie foarte atenţi să primească, conform obligaţiilor pe care le au comercianţii, cel puţin următoarele informaţii, înainte de a încheia un contract online:
• principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor;
• datele profesionistului (adresa poştală la care profesionistul este stabilit , numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică a acestuia la care poate fi efectiv contactat, pentru a-i permite consumatorului să ia rapid legătura cu profesionistul şi să comunice cu acesta în mod eficient) ;
• pretul produselor si serviciilor;
• perioada de valabilitate a ofertei sau a preturilor;
• costul de utilizare a mijloacelor de comunicatie la distanta
• modalitatile de plata, livrare, executare;
• procedura profesionistului de solutionare a reclamatiilor;
• termenul de retragere si formularul tipizat de retragere;
• existenta unei garantii legale;
• durata contractului;
Un aspect important îl reprezintă dreptul de retragere, care presupune renunţarea consumatorului la contractul încheiat online, deci la produsul sau serviciul comandat şi livrat, fără penalităţi şi fără invocarea vreunui motiv, în termen de 14 zile de la încheierea contractului.
„Recomandăm consumatorilor să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online, deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeste cu încă 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor”, declară Mihai Perifan, comisar şef adjunct al CJPC Constanţa.