Pe scurt despre… Statistici și școală
Publicat de , 16 septembrie 2015, 13:06 / actualizat: 16 septembrie 2015, 16:26
Clasamentele, din orice domeniu ar fi ele, supără pe toată lumea, cu excepția primului clasat. Despre el nu putem spune decât că este foarte încântat! Desigur, există și excepții, cum ar fi, de exemplu, refuzul de a primi statuetele ”Oscar” și premiile aferente (patru la număr), al actriței americane Katherine Hepburn (1907-2003). Replica ei? “As for me, prizes are nothing. My prize is my work.” Pentru mine, premiile nu înseamnă nimic. Munca mea este premiul meu…
Dar, ea a fost unică…
Deci, cel clasat al doilea se va întreba mereu ce nu a fost destul. Cei de la mijoc se vor gândi că între ei și podium nu era prea mare diferență, iar ultimul, cu excepția examenului de admitere, când se va minuna de bafta lui, va fi supărat foc, dacă acest clasament este unul pur calitativ. Așa s-a întâmplat și cu un studiu al unor tineri care, dincolo de unele excese adolescentine, nu vor decât să trăiască într-o lume mai bună, să schimbe ceva.
Cunoscând bine tehnicile de comunicare, Asociația Elevilor din Constanța, ca organizație independentă, a prezentat presei, luni, în deschiderea noului an școlar, un studiu intitulat ”Indexul accesului la educație al elevilor din județul Constanța”, realizat între 1-10 septembrie. Este vorba despre un clasament cantitativ, al unor instituții de învățământ, făcut STRICT pe informațiile publice din școli, și din administrațiile locale, obligate prin lege să facă acest lucru.
Rezultatul? O nemulțumire generală! Dincolo de aspectele pur matematice ale chestiunii (căci, de exemplu, la capitolul investiții au fost notate pozitiv și cele pentru câteva corpuri de iluminat), studiul relevă un fapt: mai este mult de lucru la transparența factorilor de decizie.
Un indicator mi-a atras în mod special atenția: cel al burselor sociale, pe care, primăriile sunt obligate prin lege să le acorde, având buget pentru acest lucru. Efectele? Multiple…
În ultimii ani, una dintre principalele critici ale sistemului educațional din România vizează abandonul școlar. An de an, pe lângă discuțiile asupra rezultatelor slabe la exemenele naționale, bugetului educatiei și salariilor cadrelor didactice, sunt și cele despre statisticile abandonului școlar.
Potrivit datelor Eurostat, rata abandonului școlar în România a trecut în 2014 de 18%, cu peste cinci procente mai mult decât în Bulgaria (12,9%) sau Ungaria (11,4%). Doar Malta și Spania au rate ale abandonului mai mari.
Aici, parcă suntem de acord că e rău…
Dar în ceea ce privește clasamentul la matematică? România ocupa locul 45 la matematică, din 65 de țări participante la ultimul test PISA din anul 2012. Un rezultat stupefiant, noi având olimpici internaționali de top la matematică.
Deci, clasamentele nasc discuții.
Eu cred că toată lumea vrea binele învățământului românesc! Numai că fiecare îl vede diferit. Important este să armonizăm opiniile și să se ajungă la un consens.
Sună utopic?
Vă invit să ascultați emisiunea ”Stil de viață” din această seară, de la ora 18.05, cu tema: ”Scoala între statistici și realitatea văzută de profesori și responsabili din Inspectoratul Școlar Județean Constanța”.
Steliana Bajdechi