Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare a anunţat că puntea principală a vaporului care se afla în pericol de scufundare în Portul Constanţa a ieşit de sub apă, iar nava se redresează.
Aseară, remorcherul BRIZO, aparținând ARSVOM, a reuşit să restabilească curentul electric pe nava avariată JETMAX 2 şi a început pomparea apei din bancul de balast inundat. Puntea principală a ieşit de sub apă, iar nava a început să se redreseze – a informat Agenția.
Nava JETMAX 2, sub pavilion Vanuatu, cu un echipaj format din 8 membri și încărcată cu grâu, era în pericol de scufundare, prezentând înclinare babord 15° și pană de curent. Nava se afla în radă, la circa 1,2 mile marine de țărm.
Miercuri seară, Căpitănia Portului Constanţa a dispus ca vaporul aflat în rada exterioară a portului maritim să fie remorcat în rada interioară, iar remorcherul BRIZO să ducă la bord pompe submersibile și cabluri electrice.
FOTO/ VIDEO: Misiune de supravegere derulată de ARSVOM în cazul unei nave străine în pericol de scufundare
Publicat de Adina Sîrbu,
27 august 2023, 14:18 / actualizat: 27 august 2023, 17:25
UPDATE 1:
Filmul evenimentelor a fost prezentat pentru Radio Constanța de către Dorina Cocu, purtător de cuvânt ARSVOM:
Este vorba de nava AMAROS, cu opt persoane la bord. În zonă s-au îndreptat navele SAR PHOENIX, THEIA și BRIZO, în caz că situația o impunea. La ora 13, 30 intervenția navei PHOENIX a fost anulată, rămânândpe poziții celelalte două nave ARSVOM. La ora 15:15, comandantul navei AMAROS a transmis către autorități că nava nu are probleme de flotabilitate, după care a ridicat ancora și s-a îndreptat către apele teritoriale bulgărești. Navele ARSVOM au stat pe poziții până când cargoul a ieșit din apele teritoriale românești.
UPDATE:
Potrivit celor mai recente informații, Autoritatea Navală (ANR) și Poliția de Frontieră i-ar fi solicitat cargoului AMANOS să ancoreze în zona Mangaliei, pentru ca autoritățile române vor să urce la bordul navei pentru inspecție. Comandantul a refuzat inspecția și a solicitat să i se permită să plece spre Varna, Bulgaria.
Cargoul a venit dinspre Izmail, Ucraina, și a intrat în apele noastre teritoriale folosind, cel mai probabil “culoarul de securitate” Romania-Bulgaria-Bosfor.
Nava nu a prezentat probleme de flotabilitate, fiind ancorată în siguranță.
ȘTIRE INIȚIALĂ:
Navele BRIZO și THEIA, din cadrul ARSVOM, au patrulat în largul Mării Negre, unde nava AMANOS, sub pavilion Tanzania, era în pericol de scufundare.
Astăzi, Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare a fost solicitată să intervină cu nave SAR, în vederea supravegherii unei nave străine cu probleme de flotabilitate.
Echipajele de salvare ale navelor BRIZO de remorcaj maritim și SAR THEIA, din cadrul ARSVOM, s-au deplasat de urgență în zona indicată, respectiv la 1,5 mile marine travers de Mangalia. În caz de necesitate, urmau să acorde asistență navei AMANOS, care ar prezenta probleme de flotabilitate, fiind suspectată o gaură la prova. Au fost pregătite 3 pompe de mare putere (cca 1.500 mc), pentru evacuarea apei.
Nava sub pavilion Tanzania are la bord 8 persoane, dintre care 2 cetățeni turci și 6 din Azerbaidjan. Comandantul navei AMANOS a refuzat ajutorul echipajelor ARSVOM și nu comunică nici cu autoritățile navale române.
Din informațiile obținute din surse neoficiale, se pare că nava se află într-o stare tehnică deplorabilă, echipajul nu vorbește engleză, iar riscul de scufundare este real.
Situația este urmărită cu atenție de ANR, iar navele ARSVOM BRIZO și THEIA rămân în zonă, așteptând noi indicații prin MRCC.
Sursă și foto: ARSVOM/ Redactor: Adrian Băncilă/ Redactor online: Adina Sîrbu