Federația Patronatelor din Turismul Românesc solicită sprijinul Guvernului pentru modificarea legislaţiei privind utilizarea plajelor.
Organizaţia cere reducerea birocraţiei, asigurarea accesului gratuit la suprafețele de nisip pentru turişti şi localnici şi stoparea licitaţiilor din acest an pentru anumite sectoare de plajă.
Subiectul a fost discutat, astăzi, în emisiunea „Dialoguri la zi”, cu Anca Nedea Pavel, reprezentanta Organizației Patronale Mamaia-Constanța, invitata lui Mircea Taiss:
Redactor online: Adina Sîrbu/ Foto: Anca Nedea Pavel, Facebook
Hotelierii din România au demarat o campanie de înscriere pe platforma națională de programare pentru vaccinarea împotriva COVID-19.
Această campanie, care este voluntară și nu colectivă, vizează o măsură sanitară prin care hotelierii doresc, pe de o parte, să-și protejeze personalul de o eventuală infectare cu acest virus și, de cealaltă parte, să le ofere și mai multă siguranță turiștilor care aleg destinații românești în acest sezon estival.
“Patronii unităților de cazare de la Marea Neagră cred că vaccinarea angajaților va oferi siguranță tuturor și că aceasta este o variantă mult mai bună decât solicitarea de teste sau adeverințe care să le permită turiștilor intrarea în hotel, o măsură pe care o consideră discriminatorie.” a declarat Anca Nedea Pavel, Director Executiv al Organizației Patronale Mamaia Constanța.
Lovitura dată staţiunii Vama Veche de pierderea pachetului de 1 mai se simte în profit, care va scădea cu circa 10%, şi ţinând cont că majoritatea operatorilor sunt locali, cu tot felul de afaceri mici, pierderea se simte şi în bugetul familiei, a declarat Anca Nedea Pavel, director executiv al Organizaţiei Patronale Mamaia-Constanţa.
„Vama Veche era un loc preferat de români, dar şi de străini. Interesant este că în ultimii cinci ani Mamaia Nord şi Vama Veche au reuşit să atragă un număr exponenţial de turişti străini. Era o atmosferă extraordinară, era deja foarte aglomerat, chiar dacă vremea nu era foarte caldă în această perioadă a anului. Acum vedem o Vamă frumoasă, dar pustie, tristă, bineînţeles. Dacă suntem mai realişti şi discutăm acum de bugete, pentru destinaţii ca Vama Veche lovitura dată de pierderea pachetului de 1 mai se simte în profit foarte mult, cred că un 10% pot să spun că se pierde cu pierderea acestor zile şi contează foarte mult, cu atât mai mult cu cât Vama se mişca şi după 1 mai, era deja vizitată încă de la începutul lunii iunie. Asta înseamnă că în final pierderile cu această perioadă şi, dacă nu se dă drumul cât mai repede în iunie şi pandemia nu ne lasă, vor fi şi mai mari, pentru cei din Vama Veche, unde marea majoritate din operatori sunt locali, au tot felul de afaceri mici, cred că şi în bugetul familiei se simte foarte, foarte rău”, a spus Anca Nedea Pavel.
Potrivit acesteia, în staţiunile din sudul Litoralului situaţia „arată ca şi în ceilalţi ani”, deoarece aici startul este mai târziu, fiind axate pe nişa de family aproape exclusiv, şi atunci turiştii pot să vină după terminarea şcolii şi începerea vacanţelor.
Nedea a mai precizat că pentru vârful de sezon organizaţiile patronale discută măsuri pentru protejarea angajaţilor, dar şi a turiştilor, fiind avută în vedere, printre altele, achiziţionarea de termoscanere pentru turişti, pentru a mări gradul de siguranţă/
„În ceea ce priveşte operarea pe sezon, pe vârful de sezon, noi, organizaţiile patronale, discutăm, pe grupurile noastre, lucrăm la măsuri, fiecare vine cu o idee, de la cum ne vom proteja angajaţii…Şi aici trebuie spus că sudul litoralului are un avantaj, pentru că cea mai mare parte a angajaţilor sezonieri sunt cazaţi la hotel sau dependinţele hotelurilor, în camere destinate. Asta înseamnă că angajaţii nu mai sunt expuşi să circule cu mijloace de transport în comun, să se ducă şi să se întoarcă la familii, supermarketuri etc ci rămân aici. Triajul lor se face epidemiologic încă de la început. Au nevoie de aviz de intrare în colectivitate, în fiecare zi li se va lua temperatura. Deja am dat drumul la negocieri şi achiziţii pe organizaţii profesionale pentru instrumente specifice. Cei care fac parte din personalul administrativ de susţinere a hotelurilor, în general sunt unu, doi, trei într-un birou, vor trece printr-o poartă de dezinfecţie, se îmbracă cu toţii în uniformele dedicate. Dacă vorbim de cameriste, vor purta măşti, mănuşi, vor lucra cu detergenţi avizaţi specifici industriei noastre, ne îndreptăm şi către partea de bio. La recepţie vrem să avem linii de demarcaţie pentru aşteptare, ne îndreptăm către ceck-in online şi o comunicare online cu clienţii cât mai proactivă, astfel încât, atunci când ajunge la proprietate(…) să i se dea cardurile, cheile, şi să se poată duce în cameră. La recepţie, dacă va fi nevoie, deşi se păstrează măsurile de distanţare socială, putem pune şi panouri de protecţie. La fel ne gândim să achiziţionăm termoscanere pentru turişti pentru a mări gradul de siguranţă”, a explicat Anca Nedea Pavel.
Ea a precizat că pe partea de alimentaţie publică au fost foarte multe discuţii, dezbateri, între operatorii de turism, fiind gândite nişte propuneri. Nedea a subliniat că litoralul românesc are avantajul că majoritatea hotelurilor au terase generoase.
„La hoteluri ne bazăm în primul rând pe terase, cu respectare măsurilor de distanţare socială, Avem şi terase generoase, vom rări numărul de mese, vom aloca masa pe familie. Pentru cei care nu au spaţii atât de largi se poate organiza masa în serii. O varianta este alegerea unui meniu dintr-o variantă de meniuri, pregătită cu o zi înainte, şi se serveşte la farfurie şi nu mai accesăm bufetul. Putem folosi tot ce înseamnă parte de tacâmuri, veselă de unica folosinţă”, a mai spus oficialul citat.
Ea atras însă atenţia că şi turiştii trebuie să aibă un comportament responsabil, să acceseze proprietăţi clasificate, chiar dacă sunt de mici dimensiuni, gen pensiuni, sau apartamente clasificate, pentru că asta înseamnă că sunt în evidenţa statului, a autorităţii centrale, pot fi verificate şi, dacă se întâmplă ceva poate fi tras cineva la răspundere.
Sudul litoralului ne poate pune pe o hartă internaţională pentru că ne oferă posibilitatea să ne extindem, să facem resorturi mai mari, ceea ce în Mamaia nu se mai poate pentru că totul este foarte înghesuit, la fel ca şi în Năvodari, a declarat directorul executiv al Organizaţiei Patronale Mamaia-Constanţa, Anca Pavel-Nedea, fost preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Turism.
Litoralul românesc îşi va întâmpina oaspeţii în 2019 cu proprietăţi noi, cu hoteluri renovate, pentru că s-au făcute multe investiţii în acest sens. Cu toate că lucrurile se mişcă bine, Anca Pavel-Nedea opinează că ritmul ar putea fi mai alert dacă ar exista personalul calificat necesar, atât pe partea de hospitality, cât şi în domeniul construcţiilor.
Anca Pavel-Nedea a dat ca exemplu activitatea primăriei din Mangalia care a reuşit să atragă bani europeni pentru refacerea staţiunii Saturn.
‘Felicit municipalitatea Mangalia şi pe primar pentru că o dată realizat un program, arată că el poate fi multiplicat. Şi există Fonduri la nivelul UE care se cu prioritate pentru astfel de proiecte. Vorbesc de refacerea staţiunii Saturn, care va demara din acest an. Sper să fie un succes şi sper să fie multiplicat pentru că este singura şansă ca sudul litoralului să se refacă. Este o şansă extraordinară pentru că faţă de Mamaia sau Năvodari, sudul litoralului nu a fost distrus din punct de vedere urbanistic. Şi atunci, o refacere coerentă pe fonduri europene care va include, odată aprobat, şi parte de sustenabilitate a resurselor naturale de destinaţie, pun litoralul pe o hartă internaţională. Eu cred că foarte mult că sudul litoralului ne poate pune pe o hartă internaţională pentru că ne oferă posibilitatea să ne extindem, să facem resorturi mai mari, ceea ce în Mamaia nu se mai poate pentru că totul este foarte înghesuit’, a precizat Anca Pavel-Nedea.
Sudul litoralului este şi cel care va putea să asigure şi extinderea masivă a sezonului cu operare pe tot parcursul anului când vom putea explora aşa cum trebuie partea de balneo din această zonă.
‘Sunt foarte multe paliere despre care putem vorbi de schimbare şi în general despre schimbări în bine pe litoral. În 2019, s-au concretizat deja vânzări foarte bune, desigur impulsionate şi de voucherele de vacanţă. Programul, agenda de evenimente a destinaţiilor de pe litoral este una foarte bogată şi anul acesta pentru Mamaia, Constanţa, dar şi în alte destinaţii de pe litoralul românesc, inclusiv în Delta Dunării. Antreprenorii, investitorii care vin cu idei de evenimente nu ar fi la noi dacă nu ar şti că îşi scot banii. Un alt aspect bun este că acest calendar de evenimente s-a extins foarte mult. Vorbim de evenimente din luna aprilie până la sfârşit de septembrie, chiar octombrie. Este foarte important să creşti lucrurile sănătos’, a precizat Anca Pavel-Nedea.
Aceasta a opinat că este necesar să creşti atractivitatea destinaţiei, să zgânderi apetitul de consum al nişelor de consumatori pe care le targhetezi şi apoi să ceri agenţilor economici să opereze o perioadă mai lungă în destinaţii care ţin de sezonalitate, aşa cum este litoralul.
Fostul preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Turism a precizat că autorităţile locale şi centrale nu pot pune presiune pe agenţii economici să ţină deschis mai multe luni în pierderi uriaşe.
‘Trebuie să creşti forme alternative de turism, în afara celor 3-4 luni când resursa naturală atrage turiştii oricum. Iar Dobrogea oferă, har Domnului, foarte multe variante – turism cultural istoric, situri extraordinare, turism enologic, de aventură, turism gastrologic’, a spus Anca Pavel-Nedea.
Pianistul Gianluca Luisi, prezent la Constanța – “Mă consider, mai degrabă un muzician explorator, un ”wanderer”, nu neapărat călător, cum s-ar descrie în cel mai strict sens al cuvântului”
R: Gianluca Luisi, aveți un CV impresionant, suntem onorați să ne bucurăm de acest eveniment la Constanța! G.L: Mulțumesc, și eu sunt onorat...