UPDATE / ARSVOM intervine în cazul unei nave tip cargo care este în pericol de scufundare
Publicat de Doina Sirbu,
30 august 2023, 15:39 / actualizat: 30 august 2023, 21:15
UPDATE 3
Intervenţia este în desfășurare. Remorcherul BRIZO a acostat lângă nava JETMAX 2 și îi acordă ajutor, iar pentru această operațiune se folosesc pompele submersibile și cabluri electrice.
UPDATE 2
Remorcherul BRIZO a ajuns lângă nava JETMAX2 și încep operațiuni de salvare cu ajutorul pompelor submersibile, cabluri electrice.
UPDATE 1
Căpitănia port Constanţa dispune remorcarea navei JETMAX2 până în rada interioarăĂ . Remorcherul BRIZO este direcționat spre bază, unde va lua la bord cabluri electrice și pompe submersibile, pentru a încerca să salveze nava JETMAX2.
UPDATE
Vaporul aflat, miercuri, în pericol de scufundare în rada exterioară a Portului Constanţa este tractat de o altă navă către ţărm şi asistat de două ambarcaţiuni ale Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM), au informat reprezentanţii instituţiei.
Potrivit ARSVOM, nava este fără curent electric şi echipajul a fost nevoit să renunţe la ancoră, după încercări eşuate de recuperare a acesteia din apă.
„Au renunţat la ancoră, nava este remorcată de o navă de la Black Sea şi asistată de navele ARSVOM Sar Phoenix şi Brizo”, a transmis ARSVOM.
Ştire iniţială
Nava Sar Phoenix, aparținând Agentiei Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare a plecat, astăzi, în jurul orei 15.00, cu toată viteza spre rada exterioara a Portului Constanța, pentru a acorda asistență unei nave tip general cargo, aflată în pericol de scufundare. La bord se află 8 persoane.
Nava JETMAX 2, sub pavilion Vanuatu, şi care transportă grâu, prezintă înclinare babord 15° și pană de curent.
În zonă a ajuns și remorcherul BRIZO, aparținând ARSVOM, care de asemenea stă în asistență, așteptând noi indicații. Operațiunea este în plină desfășurare.
O navă militară rusă a deschis focul, ieri dimineață, în sud-vestul Mării Negre, asupra unei nave-cargo sub pavilionul insulelor Palau care se îndrepta către portul Izmail din Ucraina, a anunţat Ministerul rus al Apărării. Potrivit site-urilor de navigaţie, însă, nava se afla în apropiere de coastele Bulgariei şi se îndrepta către portul românesc Sulina.
Nava ”Vasili Bîkov” a tras tiruri de avertizare cu arme automate asupra navei ”Sukru Okan”, după ce căpitanul nu a răspuns la solicitarea de a se opri pentru inspecţie, a precizat Ministerul rus al Apărării. Militarii ruşi au urcat apoi la bordul navei-cargo cu ajutorul unui elicopter Ka-29, iar după încheierea inspecţiei, ”Sukru Okan” şi-a continuat drumul către portul Izmail’, se precizează în comunicatul rus.
Incidentul a fost catalogat de către contraamiralul în rezervă Constantin Ciorobea ca fiind ”un act de piraterie în condiţiile în care Federaţia Rusă nu a decretat blocadă maritimă, potrivit legilor războiului şi dreptului maritim internaţional”.
Sandu Valentin Mateiu, comandor, a declarat pentru TVR: „Rusia vrea să intimideze navele comerciale neutre care se îndreaptă spre porturile ucrainene, să instituie o blocadă economică asupra Ucrainei”.
Contraamiralul Constantin Ciorobea, pentru postul public de televiziune: „Practic, neexistând o zonă de blocadă maritimă instituită conform normelor internaţionale, nava militară nu are dreptul să forţeze executarea unei inspecţii la bord, un astfel de act putând fi considerat chiar un act de piraterie pentru că, practic, nu ai niciun un drept să intri pe teritoriul altui stat, nava aparţine ţării de pavilion, deci este teritoriu naţional al ţării de pavilion”.
Este prima dată când Rusia deschide focul asupra unei nave comerciale în afara teritoriului ucrainean de la ieşirea sa din acordul acordul cerealelor din Marea Neagră, luna trecută, când rușii au declarat că iau în considerare orice navă comercială care se îndreaptă spre Ucraina ca fiind suspectă de a transporta arme și muniție.
Zilele trecute, la Galați, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu s-a întâlnit cu ucrainenii și reprezentanţii SUA pentru a găși soluții de a transporta mai multe cereale ucrainene prin porturile românești: ”Dorim dublarea capacității de tranzit de la două milioane de tone până la patru milioane cel puțin în perioada următoare.”
De la începutul războiului, 32 de milioane de tone de cereale au venit pe Marea Neagră şi au ajuns pe piaţa globală.
O navă cargo a lovit şi scufundat, în această dimineaţă, un ponton în portul Tulcea, după ce comandantul vasului Lady Siria, sub pavilion Belize, a întâmpinat probleme la instalaţia de guvernare.
Polițiștii Biroului Județean de Poliție Transporturi Tulcea au fost sesizați în acestă dimineață, cu privire la producerea unui eveniment de navigație.
Din primele verificări a rezultat că o navă tip cargo, sub pavilion străin, în timp ce naviga amonte pe fluviul Dunărea (braț Tulcea), în dreptul milei marine 37.5 a rămas fără guvernare și a intrat în coliziune cu un ponton de acostare din portul Tulcea.
,
În urma coliziunii au rezultat doar pagube materiale. Ca urmare a acestui eveniment, nu s-a produs blocarea șenalului navigabil sau poluarea mediului. Polițiștii efectuează cercetări pentru a stabili cu exactitate împrejurările în care s-a produs evenimentul de navigație, informează IPJ Tulcea.
Pianistul Gianluca Luisi, prezent la Constanța – “Mă consider, mai degrabă un muzician explorator, un ”wanderer”, nu neapărat călător, cum s-ar descrie în cel mai strict sens al cuvântului”
R: Gianluca Luisi, aveți un CV impresionant, suntem onorați să ne bucurăm de acest eveniment la Constanța! G.L: Mulțumesc, și eu sunt onorat...