De zile întregi, tractoare și camioane circulă cu viteză redusă şi îngreunează traficul în multe orașe din țară, într-o acțiune de protest fără precendent a fermierilor și transportatorilor.
Astăzi, Liliana Fustanela și invitații săi la dezbaterea „Tema zilei” vor discuta dacă sunt mulțumitoare primele măsuri inițiate de Guvern, ca răspuns la lunga listă de revendicări a protestatarilor:
Sunt aproape două săptămâni de când fermierii și transportatorii protestează în toată țara. Este o reacție în lanț, după ce Guvernul a dat la sfârșit de an două Ordonanțe de Urgență legate de taxe. A fost picătura care a umplut paharul, după ce fermierii nu au primit nici măcar banii de despăgubiri pentru seceta din anul 2022. Impactul creat de distribuirea cerealelor venite din Ucraina este un alt motiv major de supărare pentru protestatari. Se nasc, astfel, câteva întrebări: mai are statul grijă de cetățenii săi? E nevoie de o reformă puternică în agricultură? Guvernul a anunțat săptămâna trecută un prim set de măsuri ca răspuns la revendicările formulate de transportatori și fermieri, iar astăzi, Senatul se întâlnește în ședință extraordinară pentru a le debate și vota. Sunt suficiente aceste măsuri pentru a potoli protestele? La „Tema zilei”, după știrile orei 14.00, dezbatem subiectul cu fermieri dobrogeni și cu președintele Federației Operatorilor Români de Transport, Augustin Hagiu.
Primele măsuri adoptate de Guvern, după protestele fermierilor și transportatorilor
Publicat de Adina Sîrbu,
18 ianuarie 2024, 16:25 / actualizat: 18 ianuarie 2024, 19:44
Executivul a adoptat, în şedinţa de astăzi, primele măsuri pentru a răspunde nemulţumirilor exprimate în stradă de agricultori și transportatori de mai bine de o săptămână.
Dintre măsuri, menționăm: echivalarea permisului categoria B cu permisul Tr1, categorie nou introdusă, care va permite conducerea tractoarelor agricole sau forestiere cu o viteză maximă de 40 km/h pe drumurile publice, înscrierea echivalării categoriilor B şi Tr cu categoria Tr1 în permisul de conducere pentru noile emisiuni, dar nu mai devreme de 90 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei, fără examinare de către autoritatea competentă, RAR va putea efectua ITP-ul la vehicule agricole sau forestiere cu laboratoare mobile, chiar la sediul fermelor, se va acorda sprijin financiar de 100 de euro la hectar pentru compensarea pierderilor cultivatorilor, suferite din cauza războiului din Ucraina – numărul beneficiarilor este estimat la peste 162.000, iar sumele necesare, în total aproape 250 de milioane de euro, sunt deja prevăzute în buget, după cum a precizat premierul. A intrat în analiza Executivului şi măsura de amânare temporară a plăţii ratelor la creditele producătorilor agricoli afectaţi de seceta din 2023.
Tot astăzi, la propunerea Ministerului Transporturilor, Executivul a aprobat actele normative prin care au fost soluționate revendicările cu rezolvare imediată ale transportatorilor.
Astfel, având în vedere concluziile agreate de părți referitoare la reintroducerea toleranțelor la mase și dimensiuni pentru depășirile peste limitele maxime admise, solicitarea a fost soluționată prin adoptarea Ordonanței pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.
Au fost adoptate, de asemenea, de către Guvern, actele normative promovate de către MTI prin care s-au soluționat și celelalte cereri respectiv: eliminarea diferențierii între transportul rutier național și transportul rutier internațional în privința acordării despăgubirilor conform Convenției CMR, posibilitatea reducerii tarifelor Autorizațiilor Speciale de Transport prin asigurarea competenței Adunării Generale a Acționarilor a CNAIR S.A. privind aprobarea tarifelor pentru prestațiile specifice, altele decât tariful de utilizare a rețelei de drumuri, eliminarea obligativității deținerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic.
Cu privire la măsurile care nu necesită adoptarea prin acte normative, Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, a inițiat, în vederea reducerii timpilor de așteptare, implementarea separării fluxurilor UE și non-UE în punctele de trecere a frontierei (care permit acest lucru) și este în derulare identificarea soluțiilor tehnice aferente.
De asemenea, în această perioadă, este în derulare procedura de constituire a două grupuri de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ și pentru îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării ”pirateriei” în transporturi, grupuri ce își vor începe, de luni, 22.01.2024, activitatea.
Dialogul cu toți partenerii sociali din domeniul transporturilor va continua, astfel încât pentru aspectele sesizate de către aceștia să fie identificate soluții – se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.
Sunt progrese şi în ceea ce priveşte noile reguli pentru poliţele RCA.
ASF a anunțat că, în urma consultărilor din ultima perioadă, ia în calcul măsuri menite să diminueze efortul financiar pentru asigurarea obligatorie a vehiculelor de transport, între care: posibilitatea suspendării contractului RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat, plata în rate, indiferent de preţ, revizuirea modalităţii de stabilire a tarifului RCA pentru perioade mai mici de 12 luni.
ASF informează că discuţiile vor continua pe parcursul zilelor imediat următoare, în vederea stabilirii unui pachet de măsuri care să poată fi aplicat imediat pentru soluţionarea problemelor reclamate de transportatori.