Biblioteca Județeană „Ioan N. Roman” Constanța deschide, astăzi, seria conferințelor pe care părintele Marius Moșteanu le pregătește publicului constănțean, cu tema „Despre carte și spiritualitate. La început a fost cuvântul”.
Primul eveniment din suita întâlnirilor lunare are loc de la ora 16.00, în Aula instituției de cultură. Intrarea este liberă.
Un copil trecut printr-o adolescență în căutarea unui rost, devenit un adult preocupat să se întreacă în cursivitatea slovelor, vine să vă zugrăvească despre Cărți, Cetate și Cuvânt, poveștile dintre Coperțile încă nedeschise ale imaginației din voi, transmite părintele Marius Moșteanu.
Preot paroh la Biserica „Sfântul Nicolae Vechi” din Constanța, Marius Moșteanu predă Muzică bisericească la Facultatea de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității „Ovidius”.
Cunoscut duhovnic, iubit de miile de credincioși care îl caută pentru înțelepciunea vorbelor și echilibrul interior pilduitor, Marius Moșteanu este preotul care are o îmbrățișare caldă pentru toți cei care trec pragul bisericii unde slujește din 1995.
Este părintele care îi îndeamnă pe tineri să trimită inimioare pe Instagram, fiindcă nu descurajează niciun mod de a-ți manifesta iubirea, și explică deseori, în predici, că Dumnezeu aşază lucrurile după voia sa, nu după logica omenească.
Tot el spune: Rugăciunea nu e un medicament care se ia cu o strictețe deosebită. Ea trece dincolo de ziduri, dincolo de neputința celuilalt și își atinge ținta în măsura în care tragem la țintă. Este important să ne rugăm unii pentru alții. Contează mai puțin vrednicia cu care se roagă cel în cauză, cât contează dragostea cu care ne rugăm pentru cei aflați în nevoie.
În toate timpurile, dar mai ales în vremurile noastre, a fi smerit înseamnă a ști unde îți este locul. Dacă nu avem conștiința că ne aflăm acolo unde trebuie să fim, nu înțelegem nimic din viață. Adevărata smerenie se află în omul care nu știe că este smerit. Smerenia trebuie să fie în suflete și să fie mulțumirea noastră, în așa fel ca nimeni să nu ne tulbure, sunt alte vorbe de duh ale părintelui Marius Moșteanu.
Bucuria slujirii îl caracterizează pe părintele Marius, iar autoritatea cu care se impune este pacea. Zâmbetul și îmbrățișarea-leac pentru sufletele celor care apelează la îndrăgitul părinte îi fac pe constănțenii din toate colțurile județului să vină și să-l asculte.
În ziua când a împlinit 50 de ani, părintele Marius Moșteanu spunea că în viața unui om există două momente importante: când ne naștem și când aflăm de ce ne naștem.
Prima jumătate de secol mi-a dat posibilitatea să acumulez, urmează cealaltă jumătate în care urmează să însămânțez, mărturisea atunci, în exclusivitate pentru Radio Constanța, părintele Marius, cu puțin timp înainte să trăiască un alt moment de mare bucurie, acela în care a devenit bunic pentru prima dată.
AUDIO | De Ziua Dobrogei, copiii au aflat tainele acestui tărâm de la actorii Teatrului pentru Copii si Tineret “Căluțul de Mare”, dar și de la specialiștii Muzeului de Artă Populară
Cum pot ajunge copiii mai ușor la informații importante? Prin frumusețea poveștilor! Despre Dobrogea, tărâmul binecuvântat dintre Dunăre și...
AUDIO | Peste 10 mii de tineri au luat parte la proiectul implementat de Societatea Națională de Cruce Roșie – ”Descoperă puterea din tine”. Acesta are ca scop conștientizarea efectelor negative ale drogurilor
”Descoperă puterea din tine”, proiectul implementat de Societatea Națională de Cruce Roșie a urmărit creșterea gradului de conștientizare...
Joia Mare | Preotul Marius Moşteanu, despre semnificaţia acestei zile
Publicat de ,
13 aprilie 2023, 09:45
An de an, când începe Postul Paștelui, pornim drumul pocăinței, al asumării stării noastre de oameni supuși greșelilor, dar care ne dorim îndreptarea. Postul de mâncare nu e suficient. E nevoie de schimbarea comportamentului nostru în relația cu ceilalți și cu Dumnezeu. Iuda nu a fost singurul dintre apostoli care a trădat. Și Sfântul Apostol Petru s-a lepădat de Isus la un moment dat, dar diferența dintre cei doi este modul cum aceștia sfârșesc.
Iuda rămâne arhetipul trădătorului din toate timpurile, este „prietenul” fățarnic și oportunist. Încercând să obțină beneficii, pierde totul: oameni, putere, funcții și în ultimă instanță, pe sine. Despre tipologia lui Iuda, a vorbit cu părintele preot paroh, Marius Moșteanu, colega noastră Liliana Fustanela:
Suntem în Joia Mare, Iuda îl tradează pe Isus, creștinismul crește, în timp, oamenii devin mai buni, dar avem de-a face și în zilele noastre, încă, cu tipologia lui Iuda. Cum ni-l descrieți pe omul Iuda, în zilele noastre?
„Oamenii au diverse tipologii și din ce în ce mai mult constatăm că fiecare tipologie în parte își are un gen de protecție. Mai nou, se consideră că fără Iuda nu ne puteam mântui, că fără trădarea lui Iuda, planul de a ajunge Mântuitorul de pe Gologota la Înviere nu s-ar fi putut realiza. Nu pot să constat decât că există o acoperire a unei caracteristici pe care până acum o considerăm reprobabilă – niște oameni care vor să își acopere trădarea într-un fel sau într-altul. Dar, dincolo de toate, Iuda a fost un apostol. De la el putem să învățăm, ca de la fiecare om, partea bună a lucrurilor. A stat pe lângă Mântuitorul, a fost între cei doisprezece și, dacă a avut o calitate atât de importantă, trebuie să vedem numai partea bună a lucrurilor. Adică: a stat pe lângă Mântuitorul, și la bune, și la rele, excluzând această angrenare a lui într-un program divin. Totuși, trebuie să urmărim un singur lucru: finalul face totul, și anume dacă trădarea lui Petru a fost mult superioară trădării lui Iuda, totuși, Petru a rămas în picioare pentru că s-a pocăit, a plâns cu amar. Așadar, tipologia lui Iuda ne învață că, indiferent de ceea ce facem în viață, trebuie să știm să ne autoevaluăm situația și să ne pocăim la bună vreme. Dacă ne pare rău de ceva, trebuie să schimbăm lucrul acela, așa cum a făcut Petru, care, încă o dată, vă spun, a greșit mult mai mult decât a făcut-o Iuda. Așadar, de la Iuda putem să luăm partea de apropiere a lui de Mântuitorul, dar să nu uităm că lecția lui este una foarte importantă – ca după orice act pe care îl facem reprobabil și nu luăm în considerare în niciun fel tot ceea ce înseamnă conjuncturi, să ne autoevaluăm, să ne dăm deoparte și să ne cerem iertare și de la cei în fața căror am greșit, și la Dumnezeu. Şi totul va fi în regulă“.
Interviu realizat de Liliana Fustanela / Editor online: Alina Enache / Foto: Arhivă
Ziua Universală a Iei | Interviu cu preotul Marius Moşteanu, despre însemnătatea acestei sărbători
Publicat de ,
24 iunie 2020, 09:43
În ultimii 7 ani, ziua de de 24 iunie a dobândit o însemnătate aparte pentru iubitorii de tradiții și nu numai. Este ziua în care sărbătorim Ziua Universală a Iei. O inițiativă construită în jurul dorului unor tineri, pe care viața i-a dus departe de casă. Așa s-a format comunitatea La Blouse Roumaine, care sărbătorește Ziua Iei, pe 24 iunie, oriunde s-ar afla în lume.
Sărbătorim și la Constanța, chiar și în acest context complicat, generat de criza Covid 19. Evenimentul are loc în mediul online, pe parcursul mai multor zile.
Organizatorii spun că fotografiile vor avea un rol important, la această ediție, fiecare dintre noi fiind invitat să posteze o fotografie, în port tradițional, făcută într-un loc pe care îl considerăm acasă.
Dealtfel, „Acasă la origini“ este tema centrală a ediției de anul acesta a evenimentului, care își propune sa readucă la lumină tradiții uitate, mesteșuguri și rețete gastronomice din străbuni, specifice Dobrogei. Toate sunt aduse laolaltă pe pagina de Facebook a evenimentului, de unde nu lipsesc nici interviurile cu oameni care au un cuvânt în spus în privința tradițiilor, gastronomiei ori al spiritualității și religiei.
Unul dintre aceste interviuri îl are ca protagonist pe preotul Marius Moşteanu de la Biserica Sfântul Nicolae din Constanţa. Liliana Sumănaru, colaborator la Blouse Roumaine și organizator al Zilei Iei la Constanța, a aflat de la părinte, care sunt rădăcinile acestei sărbători, ce însemnătate au iile tradiționale românești și de ce Dobrogea nu are o multitudine de modele specifice așa cum au alte regiuni ale țării. Organizatoarea Zilei Iei, a dorit să împărtășească și cu noi acest interviu, pe care îl redăm integral:
– Toată lumea știe despre Drăgaică, despre Sânziene. Însă ce înseamnă această sărbătoare din punct de vedere religios?
Dacă este să respectăm ordinea cronologică, este firesc să se știe întâi despre tradiție, despre Drăgaică, pentru că ea este instalată în credința populară înainte de creștinism.
Creștinismul a venit să creștineze orice obicei și orice tradiție. Nu a dat la o parte tradițiile, ci a venit să le dea un nou sens. Așa cum obiceiul colindatului este adus în biserică printr-un dialog dintre sfinții apostoli și cei care vesteau noul an, iată că încet încet a apărut colindul care vorbește despre Hristos. Așa s-a întâmplat și cu Drăgaica și cu Sânzienele.
Sărbătorile acestea agrare care au în vedere faptul că suntem martorii celei mai îndelungate zile din an și începe ziua să scadă, din punct de vedere agrar se punea problema că ceea ce s-a semănat în septembrie, începe secerișul acum.
Tot ceea ce înseamnă vegetație și lume animală intră într-o altă etapă.
Această etapă nouă a fost creștinată prin atribuirea sărbătorii de naștere a sfântului Ioan Botezătorul în 24 iunie. Și din punct de vedere al datelor, este cu 6 luni înaintea nașterii lui Iisus. Pentru noi, creștinii, adunând aceste tradiții despre Drăgaică, prin puterea semințelor, prin puterea florilor, prin soc, prin lavandă, prin sânziene am adunat tot belșugul pe care lumea trebuie să înțeleagă că l-a dobândit.
Dar ce facem cu el? Nu ne apucăm să distrugem hambarele vechi, ci trebuie să mergem de acum înainte pe intensitate. Acum, când avem mai mult, când totul este la dispoziția noastră, trebuie să înțelegem că ni se cere intensitate. Ni se cere ca în acest timp să facem lucruri frumoase. Ni se cere ca să fim atenți și cu noi, dar și cu pământul care ne-a dat nouă toate semințele acestea bune.
Așadar, legătura între sărbătoarea creștină și tradiția pe care a găsit-o sărbătoarea este una care să ne pregătească să întâmpinăm celelalte sărbători.
– La biserică vin atât bătrâni, cât și tineri. Cum vedeți tinerii? Mai sunt interesați să ducă aceste tradiții mai departe?
Tinerii încep să înțeleagă, să trăiască frumos în conformitate cu niște obiceiuri. Încet, încet tinerii au început să înțeleagă și vestimentația, pentru că acum ne apropiem de ziua iei, vestimentația trebuie să vorbească depre cel care o poartă.
Trebuie să fie o legătură între modul de viață și port. Ia, costumul popular vorbește de la sine despre înveșmântarea cu o tradiție. Un tânăr care se îmbracă în ie, s-a îmbrăcat deja cu câteva secole. Le are asupra lui și în el clocotește deja tot idealul celor care au cusut ia.
Legătura tinerilor cu ceea ce înseamnă tradiție se face prin înveșmântarea iei acesteia. În afară de asta, constat că tinerii se întreabă din ce în ce mai mult ce a fost înaintea lor. Se întreabă și au și un răspuns. Au un răspuns prin educația pe care au primit-o, prin ceea ce văd în jur și încep să trăiască cu o responsabilitate că dacă i-a interesat în prima parte trecutul, de unde vin, trebuie să îi intereseze din acest moment și viitorul, ce le oferă ei copiilor lor, ca și aceștia să trăiască frumos. Cam aici se împletește tradiția cu religia, astfel înât să avem de respirat un aer proaspăt din toate punctele de vedere.
Pentru că omul nu poate să trăiască numai în tradiție sau numai în religie. Religia însăși ne-a învățat că nu a anulat ce era înainte pentru a instaura altceva. Și veștmintele preoțești au cusături tradiționale tocmai pentru a arăta că noi avem niște rădăcini foarte adânci care țin și de moșii și strămoșii noștri, dar și de sfinții apostoli în același timp.
– Fiecare ie cusută reprezintă o forță prin simbolurile pe care le are cusute. Credeți în această putere a simbolurilor?
Această forță pornește în primul rând din convingerea cu care bunicile și străbunicile noastre au cusut un model popular pe o ie.
Se spune în tradiția ortodoxă că fiecare împunsătură cu acul însemna o rugăciune. Fiecare aducea toți sfinții pe care îi cunoștea cea care cosea, să o ajute să lege puterea diavolească astfel încât cel care avea să poarte veșmântul să fie și apărat, și ajutat, dar și luminat de toți sfinții pe care îi chema.
– Se poate spune că este o armură?
Este chiar mai mult decât o armură, pentru că ea poate să fie impenetrabilă prin acest duh pe care femeile îl invocau în timpul cusutului.
De aceea a ieși îmbrăcat într-o ie poate însemna a ieși în câmpul de luptă pregătit. În momentul în care ieși îmbrăcat cu un strai care te poate proteja, cu atât mai mult poți să dai tot ceea ce ai de dat celorlalți.
– Ce părere aveți despre faptul că în Dobrogea nu sunt cusute foarte multe cămăși specifice zonei?
Dobrogea este gazdă. În Dobrogea s-au binecuvântat toate costumele populare și s-au păstrat de către cei care le-au adus din întreaga țară.
Toate s-au adunat aici și au stat preț de 100 ani la macerat. Multe dintre aceste porturi populare și-au găsit pentru fiecare familie sau neam câte un model. Nu poate să spună nimeni despre un model că este dobrogean 100% pentru că nu există această noțiune.
Noțiunea de sincretism aș putea-o așeza și înaintea veștmintelor. S-a adunat din fiecare colț al țării câte ceva și Dobrogea a știut să fie gazdă. Să respecte importul popular din toate părțile, alegând să prezinte un podium la Marea Neagră, ca o mare defilare a costumelor populare, fiecare dintre ele să se simtă bine pe acest podium, să fie păstrate și mai ales purtate cum se cuvine.
Cred că rolul Dobrogei este mai ales acela de a continua să rămână gazdă a portului popular românesc.
Text: Liliana Sumănaru – organizator Ziua Iei la Constanța | Florentina Stan | Foto: Liliana Sumănaru
(AUDIO) Despre echilibrul interior. De vorbă cu părintele Marius Moșteanu
Publicat de ,
12 aprilie 2017, 13:32 / actualizat: 13 aprilie 2017, 18:04
Momentul Învierii Domnului Iisus Hristos este cel care stă la temelia credinței și a Bisericii Creștine și care ne aduce posibilitatea mântuirii. Pentru noi, creștinii, cred că este important să ne reîncredințăm cât de mult este prezent Iisus în inimile noastre, în fiecare ceas al zilei, în fiecare an.
În această săptămână deosebită pentru creștinătate, în Săptămâna Patimilor, am ales să discutăm în emisiunile de seară despre credință, despre lumea complexă de azi, despre modernitate și tradiții, cu convingerea că Sfânta Sărbătoare a Paștelui este mai mult decât o lumânare aprinsă la miez de noapte, purtată către casă. Căci, așa cum spunea monahul Nicolae de la Rohia, Nicolae Steinhardt, parafrazând un citat din Antoine de Saint-Exupery, importantă nu este ceara care se topește ci lumina care ne mântuie.
Părintele Marius Moșteanu, de la Biserica ”Sfântul Nicolae Vechi” din Constanța este un cunoscut duhovnic, iubit de miile de credincioși care îl caută pentru înțelepciunea vorbelor, un om al cărui echilibru interior este mai mult decât un exemplu, este o pildă. A fost invitat la emisiunea „Stil de viaţă”, difuzată în ziua de miercuri, 12 aprilie, la Radio Constanţa.
Aveţi aici înregistrarea acestei emisiuni. menţionăm că am inserat în timpul acestei emisiuni o superbă melodie cu temă creştină, interpretată de Ileana Şipoteanu, parte dintr-un compact disc ce cuprinde melodii religioase ce au la bază manuscrise vechi descoperite cu ceva vreme în urmă de compozitorul Dumitru Lupu.
Discutând cu părintele am avut încă o dată sentimentul profund că, într-adevăr, Învierea poate fi împărtășită prin puterea Duhului.
ICEM Tulcea: Se implementează proiectul „Restaurarea monumentelor etnografice din cadrul gospodăriei țărănești de la Enisala, Comuna Sarichioi, Județul Tulcea”
Institutul de Cercetări Eco-Muzeale “Gavrilă Simion” Tulcea (ICEM) implementează proiectul Restaurarea monumentelor etnografice din cadrul...