Unde ne adresăm în cazul în care avem o nemulţimire faţă de modul în care au fost calculate și afișate listele la întreținere
Publicat de Doina Sirbu, 9 februarie 2024, 12:32
Traiul la bloc presupune și anumite situații mai puțin avantajoase. Una dintre acestea se referă la cheltuielile comune ale blocului, care – cu toate că există apometre individuale și alte aparate de măsurare a consumului de utilități – generează nemulțumiri, atunci când sunt afișate listele cu întreținerea.
Ce se poate face când avem dubii legate de corectitudinea sumelor trecute în dreptul apartamentului nostru? Cu mai multe detalii a venit Mihai Mereuță, președintele Ligii Asociațiilor de Proprietari HABITAT.
Nu sunt foarte rare situațiile în care apar nemulțumiri legate de modul în care au fost calculate și afișate acele liste la întreținere. Cuiva i se pare că are un consum prea mare de apă, este umflată factura la încălzire. Care este sfatul dumneavoastră, atunci când apar astfel de dubii?
E bine să solicităm la asociație și să avem un istoric al acestor liste, să vedem evoluția lor pentru a vedea o discrepanță. Să vedem dacă au apărut diferențe majore și care-i motivul? Bineînțeles, dacă e de bună credință, vom primi informația. Altfel putem reclama președintele asociației la Primărie pentru că nu răspunde și amenzile sunt mari. Nu e de glumă cu subiectul ăsta. Lucrurile trebuie văzute din ambele părți. Ne adresăm întâi la asociație. Absolut întotdeauna, nu sărim cu reclamațiile mai departe. După ce s-a conturat problema, adică ne e clar că e o greșeală, solicităm explicațiile în scris, tot la asociație. Dacă asociația nu răspunde sau nu corectează situația semnalată, Serviciul asociației de proprietari din cadrul Primăriei ne poate da un ajutor. Acum, după cum se mai procedează, ești trimis la instanță, nu mi se pare un răspuns pentru oricine să mergem imediat la instanţă.
Primăria are pârghiile legale pentru a obliga, să spunem, asociația să recalculeze corect dacă există indicii că este o eroare acolo sau tot în instanță?
Recalcularea și stornarea unor sume, părerea mea, ori e de bunăvoie, ori în e în instanță. Acum, Primăria poate să constate erori, dar poate să constate dacă lista cotelor este conform legii, dacă există registrele necesare, dacă s-a depus activ-pasiv-ul la Primărie, adică există niște obligații contabile ale asociației și fiscale care pot fi verificate și nu cade cota de întreținere, dar asigură funcționarea într-un cadru legal și predictibil.
Redactor: Bogdan Comşa / Editor online: Doina Sîrbu / Foto: arhivă