Noua Lege a Taximetriei, cerută de mai multe organizaţii ale taximetriştilor şi aprobată în urma unor serii de proteste ale acestora, a intrat în vigoare astăzi.
Taximetriştii au susţinut că platformele de ride-sharing precum Clever, Bolt şi Uber că ar funcţiona ilegal şi le-ar face concurenţă neloială.
De astăzi, şoferii care folosesc aceste platforme şi care nu au o licenţă de taximetrie, pot fi sancţionaţi chiar de prima dată, şi riscă amenzi care pot ajunge şi la 50 de mii de lei.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc a afirmat că platformele de ride-sharing nu au fost interzise de autorităţi şi a dat asigurări că în perioada următoare Guvernul va veni cu o ordonanţă care să reglementeze funcţionarea acestora.
‚‚Noi am dat o ordonanță care combate pirateria. Nu are nicio treabă cu platformele electronice, din contră, aceste platforme nu au fost reglementate de cinci ani de nimeni. Acum, Guvernul lucrează la o ordonanță împreună cu cei care dețin aceste platforme, am finalizat în proporție de 90 la sută ordonanța pentru reglementarea Uber, Clever, Bolt. Ieri am avut o întâlnire cu reprezentanții tuturor platformelor electronice la Ministerul Transporturilor la ora 14.00. Au venit cu câteva observații pe ordonanța la care lucrăm, vom integra aceste observații, după care vom pune ordonanța pe procedură de transparență’’, a declarat Răzvan Cuc.
Legea Taximetriei va fi modificată printr-o ordonanţă de urgenţă de către Ministerul Dezvoltării.
Motivele care au stat la baza acestor modificări sunt evaziunea fiscală şi imposibilitatea de a sancţiona taximetria ilegală.
În prezent, şoferii care folosesc aplicaţii sau servicii de tip Uber şi efectuează transport de persoane fără licenţă nu pot fi amendaţi, pentru că legea prevede ca abaterea să fie constatată în mod repetat, ceea ce lasă loc la interpretări.
Transportatorii autorizaţi susţin că prin aceste aplicaţii se face concurenţă neloială, întrucât ei plătesc numeroase taxe şi sunt supuşi la controale stricte – spune Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi (COTAR).
„Am avut din 2016 fel și fel de proteste pentru această ordonanță de urgență în care nu cerem bani, nu cerem facilități fiscale. Cerem o simplă reglementare: să fie scoase niște sintagme în mod repetat, în mod special din legea 38/2003, în așa fel încât cel de la Poliția Rutieră și organele abilitate ale statului să își poată face datoria în trafic. În primul rând, taximetria este fiscalizată – avem case fiscale, avem metrologie anuală, ITP la 6 luni, avem șoferi angajați cu cărți de muncă, atestate de șoferi, avem asigurare RCA de2-3 ori mai scumpă pentru că este făcută pentru taxă”, a precizat Vasile Ştefănescu.
În urma modificării legii, transportatorii neautorizaţi vor putea fi amendaţi de poliţiştii rutieri cu până la 5.000 de lei.
Proiectul de ordonanţă este în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Dezvoltării.
Anul trecut, Curtea Europeană de Justiţie a stabilit prin decizie că UBER este o firmă de transport şi NU un serviciu digital.
Reprezentanţii Uber au negat acest lucru, susţinând că furnizează servicii digitale, menite să faciliteze interacţiunea dintre oameni.
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a informat că este surprinsă de faptul că modificările la legea taximetriei nu au fost adoptate de mult timp şi că aceasta este necesară în acest domeniu.
„COTAR este surprins de faptul că modificările la legea taximetriei, o lege atât de necesară în acest domeniu, nu este adoptată de ani şi este plimbată prin diverse comisii din Parlament, însă, când vine vorba despre protejarea intereselor celor care desfăşoară activităţi neautorizate generatoare de evaziune sau fraudă fiscală se constată că imediat apare un parlamentar cu afinităţi către această activitate şi legea se modifică pentru a genera activitaţi neautorizate“, spun reprezentanţii COTAR.
Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, a spus replici dure cu privire la acest aspect.
„Eu sper că domnul deputat Lucian Şova a avut parte de o perioadă de rătăcire sau depresie pre-electorală, iar acest proiect de lege este rodul acestei stări delicate, de care domnia sa, probabil, a avut parte. A legifera o activitate de transport care nu se desfăşoară cu titlu gratuit, fără licenţă de transport şi evazionistă, însă, organizată printr-o platformă electronică, este o veritabilă invitaţie la «ciubucăreal㻓, a precizat Vasile Ştefănescu.
„Activităţile de co-voiajare (…) vor fi intermediate printr-o platformă digitală, administrată de către un furnizor de servicii terţ, indiferent dacă activitatea furnizorului de servicii terţ este remunerata“, se arată în proiectul de lege al deputatului Lucian Şova.
„Acest proiect legislativ este unul care îşi propune să legifereze în mod organizat, activităţile evazioniste de transport persoane. Desprindem din acest proiect de lege că avem doi câştigători: 1. transportatorul clandestin, care desfăşoară o activitate de transport fără licenţă şi fără să achite niciun fel de taxe; 2. furnizorul de servicii de servicii clandestine, care câştigă nişte sume de bani din această intermediere de servicii; şi doi fraieri: 1. statul român care nu primeşte taxe şi impozite pentru activităţile de transport desfăşurate în mod organizat; 2. transportatorul autorizat care va avea parte de o concurenţă neloiala şi care va conduce în final la dispariţia acestuia din economia reală şi intrarea acestuia în economia subterană, zona, probabil, foarte agreabilă, iniţiatorului legii“, mai spun reprezentanţii COTAR în comunicatul citat.
Vasile Ştefănescu a mai făcut o serie de recomandări pentru ca să nu revină Confederaţia cu acţiuni de protest.
„Ii recomand domnului deputat PSD Lucian Şova să îşi retragă în următoarele zile acest proiect de lege evazionist şi să prezinte scuze publice celor peste 85.000 de persoane care lucrează în mod direct în domeniul transportului de persoane din România şi familiilor acestora afectate, care însumat reprezintă peste 350.000 persoane, în caz contrar, COTAR, va reveni la momentul potrivit, cu acţiuni de protest, pentru a fi siguri că astfel de iniţiatori de legi corupte să aibe acces în Parlamentul României după data de 11 decembrie, doar în calitate de simpli vizitatori”, a spus preşedintele COTAR.