Legislaţia confuză ameninţă să închidă hotelurile de pe litoral
Publicat de Bogdan Comșa, 13 ianuarie 2015, 18:28
Diferențele dintre durata sezonului estival în două acte normative au creat probleme la modul de calcul al impozitului pe clădiri pentru hotelurile de pe litoral.
În timp ce Codul fiscal prevede o reducere de 50% a impozitului pentru unitățile de cazare care funcționează timp de 6 luni, Legea turismului reglementează durata sezonului estival de la 1 mai la 31 septembrie.
În plus, există necordanțe între definiția de „unitate deschisă“ pe care o dau Ministerul de Finanțe și, respectiv, primăriile.
Nicolae Bucovală, președintele Asociației Patronale Mamaia susține că în punctul de vedere solicitat Ministerului de Finanțe este considerată unitate deschisă hotelul care asigură condițiile de infrastructură și personal pentru cazarea turiștilor.
Însă primăriile solicită dovada că respectiva unitate a a avut turiști cazați, lucru imposibil timp de 6 luni pe an pentru 90% din hotelurile din sudul litoralului.
Raportată la capacitatea totală de cazare a litoralului românesc, 90% dintre hotelurile din sud care vor fi obligate să plătească impozitul integral și retroactiv pe ultimii trei ani, înseamnă 70% din unitățile de cazare care vor fi în pericolul de a rămâne închise vara viitoare pentru că nu își vor putea plăti datoriile, a mai spus Nicolae Bucovală.
În plus, lucrările de întreținere pentru deschiderea unităților de cazare, contractarea personalului și alte investiții însumează cheltuieli de aproximativ 100.000 de euro, bani pe care hotelieri nu i-ar mai avea dacă vor fi obligați să plătească un impozit dublu.
Patronatele din turism solicită armonizarea prevederilor celor două legi și definirea sezonalității din mai până în septembrie la momentul la care se va reface Codul Fiscal.
Într-un comunicat emis recent, reprezentanţii Serviciului Public de Impozite, Taxe şi alte Venituri ale Bugetului Local Constanţa au precizat că „în perioada octombrie-decembrie 2014 au fost efectuate inspecţii fiscale la un număr de 18 operatori economici din Staţiunea Mamaia care aveau depuse cereri pentru reducerea cu 50% a impozitului pe clădiri şi a impozitului pe teren utilizate pentru prestarea de servicii turistice, prevăzută la art. 285 alin. (2) din Codul fiscal.
6 dintre aceşti hotelieri nu au putut beneficia de reducerea cu 50% pentru că nu au prestat servicii turistice mai mult de 6 luni aşa cum prevede modificarea Codului fiscal realizată conform OG nr. 30/31.08.2011. Înainte de această modificare, reducerea se acorda pentru prestarea de servicii turistice mai puţin de 6 luni.
Astfel, în perioada 2009-2011, când au fost efectuate verificări, facilitatea de reducere cu 50% a fost acordată ţinând cont de veniturile (ele fiind dovada prestării serviciului turistic) obţinute din servicii turistice, astfel cum sunt ele definite la punctul 218 al titlului IX din normele de aplicare ale Codului fiscal.
Mai mult decât atât, chiar dacă stau cu uşa deschisă gata să presteze serviciul, atât timp cât nu intră nimeni, înseamnă că serviciul turistic nu este prestat şi ca atare nu pot beneficia de aceleaşi facilităţi fiscale ca ceilalţi operatori economici din staţiune care doresc şi reuşesc să funcţioneze tot timpul anului“.
Este foarte important de precizat că în stațiunea Mamaia există hoteluri care sunt deschise tot timpul anului sau funcționează 6 luni pe an întrucât s-au făcut investiții în infrastructură și agrement.
Problema rămâne pentru hotelurile din sudul litoralului unde SPIT Constanța nu are competențe, dar unde primăriile țin cont la calculul impozitului de prevederile Codului Fiscal.
Aceste precizări au fost făcute pentru postul nostru de radio de președintele Asociației Patronale Mamaia, Nicolae Bucovală, în replică la comunicatul SPIT Constanța.