Despre invadatori, cu înţelegere. Proiect european
Publicat de , 22 februarie 2017, 13:05
Mentalităţile evoluează doar prin cunoastere, prin deschiderea către nou, către alte culturi. Proiectele de tip Erasmus, din ce în ce mai numeroase în sistemul educaţional românesc, oferă elevilor şi profesorilor deopotrivă posibilitatea de a face comparaţii, de a preţui ceea ce este bun la noi, de a corecta ceea ce pare a fi depăşit.
Cu trei ani în urmă la Şcoala Generală nr. 30 „Gheorghe Ţiţeica” din Constanţa a început un interesant proiect a cărui finalitate va avea loc în vara acestui an. Este un proiect Erasmus+ , intitulat ”Invadatorii – Cum au influenţat ei Europa de azi”, finanțat cu sprijinul Uniunii Europene. Școlile partenere sunt din Irlanda, Anglia, Finlanda, Polonia, Italia si Spania.
Intenția principală a acestui proiect este ca generațiile începutului de mileniu al treilea să facă un adevărat salt în timp și să exploreze civilizațiile invadatorilor, cum ar fi grecii, romanii, vikingii, normanzii, celții, otomanii, și influența pe care aceștia au avut-o asupra țărilor pe care le-au invadat.
Proiectul are o largă dimensiune transdisciplinară și cross-curriculară, el atingând obiecte de studiu din diverse arii curriculare: limba română, limba engleză, istoria, geografia, studiile sociale, artele plastice, muzica, dansul. De asemenea, proiectul prevede și studiul unor elemente de civilizație precum arhitectura, tradițiile culinare, studiul porturilor tradiționale și al meșteșugurilor specifice invadatorilor fiecărei țări. El permite examinarea măsurii în care invadatorii au influențat cultura țărilor pe care le-au ocupat, dezvoltându-le în țările care sunt azi.
În plus, demersul în chestiune este o oportunitate pentru a vedea în ce măsură suntem influențați de apartenența la o comunitate europeană mai amplă și cum, de-a lungul istoriei, această comunitate lărgită ne-a permis să împărtășim experiențe culturale care au dus la imaginea Europei de azi.
Produsele finale ale proiectului includ blogul si site-ul proiectului, cărți de povești, de rețete, cu informații despre invadatori, dicționar de cuvinte rămase în urma invadatorilor, scurte piese de teatru, CD și DVD cu muzică și dansuri.