Există presiuni ca legea impozitului specific pentru turism să nu fie promulgată, susțin reprezentanții Federației Patronale din Turism.
Virgil Stancu, vicepreşedinte FPTR, a declarat că opozanții aplicării acestei legi se tem că „dispar posturi călduțe de la stat (la organele de control) şi la privat (firmele de consultanță)”.
Reprezentanții hotelierilor îi acuză pe cei care se opun aplicării legii de apartenență la grupuri de interese.
Aceştia sunt de părere că legea va fi benefică pentru agenții economici, va aduce bani mai mulți la bugetul de stat, va fi aplicată într-un mod previzibil şi transparent, favorizând şi protejând, astfel, investițiile din domeniu.
Mohamad Murrad, preşedintele FPTR, a declarat că hotelierii îşi asumă să plătească în 2017 un impozit pe profit de trei ori mai mare decât în 2015, dar diferența de bani să se ducă la Ministerul Turismului pentru promovarea țării noastre şi a destinațiilor turistice.
O precizare importantă pe care au făcut-o reprezentanții FPTR este că micile întreprinderi nu sunt afectate de această lege. La acest capitol se înscriu pensiunile turistice şi cele mai multe dintre restaurante.
Divergențe între PSD și PNL pe tema modificării legii Radioului și Televiziunii Publice
Publicat de Bogdan Comșa,
20 februarie 2016, 21:14
Partidul Național Liberal anunță că se opune inițiativei PSD de modificare a legii 41 din 1994 privind organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune.
Anunțul a fost făcut sâmbătă de copreședintele PNL Alina Gorghiu.
Aceasta, citată de Agerpres, a declarat că inițiativa senatorului PSD Georgică Severin este „un demers făcut în Parlament fără nicio colaborare cu alte partide, fără nicio consultare cu experți în domeniu”.
Liderul PNL mai spune că inițiativa servește exclusiv interesele PSD și nu pe cele ale Televiziunii Publice sau postului de Radio Public.
Gorghiu a adăugat că situația va fi discutată luni, în Comisia de unificare a PNL, iar partidul va înainta o propunere grupurilor parlamentare și prim-ministrului.
Senatorul social-democrat Georgică Severin își argumenetază demersul pornind de la situația dificilă a Televiziunii Publice. Parlamentarul crede că la baza acestei situații stă modelul defectuos de organizare a celor două instituții, în care funcțiile de conducere deliberativă și executivă nu sunt separate.
”Situaţia deosebit de dificilă, în primul rând din punct de vedere financiar, în care se găseşte Societatea Română de Televiziune nu mai reprezintă pentru nimeni un secret. Dezechilibrul dintre venituri şi cheltuieli s-a mărit an de an, ajungându-se de la 17,1 milioane de lei pierdere financiară în anul 2006 până la 696,3 milioane de lei pierdere financiară la sfârşitul anului 2014 (data ultimului bilanţ contabil oficial). Evident, aceste pierderi uriaşe au avut şi câteva cauze obiective, dar în cea mai mare parte au fost imputate unui management defectuos al Televiziunii Naţionale.
Imputările, succesive în timp, au condus, de fiecare dată, la demiterea întregului consiliu de administraţie al instituţiei. S-a putut crea inclusiv un cerc vicios, în care instabilitatea conducerii a fost adesea invocată drept argument pentru lipsa de eficienţă managerială, lipsă de eficienţă care a condus, în cele din urmă, la schimbarea managementului.
Toate acestea doar pentru că modelul clasic al oricărei organizaţii, inclusiv economice, în care conducerea executivă este net diferenţiată de cea deliberativă, nu a fost urmat în cazul instituţiilor media naţionale, Societatea Română de Radiodifuziune şi Societatea Română de Televiziune.
Există, în momentul de faţă, câte un preşedinte – director general, care, pe de o parte, prezidează consiliul de administraţie, organismul care ia cele mai importante hotărâri privitoare la funcţionarea societăţii şi controlează modul în care conducerea executivă le pune în aplicare şi, pe de altă parte, este tocmai cel care pune în aplicare aceste hotărâri. În aceste condiţii, pe de o parte, managementul executiv al SRR şi, respectiv, al SRTv este aproape imposibil de responsabilizat de către consiliul de administraţie, iar, pe de altă parte, în condiţiile Legii nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, consiliul de administraţie este pedepsit in corpore şi nediferenţiat, împreună cu directorul general, vârful managementului executiv, în cazul funcţionării necorespunzătoare a instituţiei, prin demiterea consecutivă respingerii de către Parlament a raportului de activitate pe anul precedent.
Am gândit prezenta propunere legislativă tocmai pentru a curma această stare de lucruri perpetuată.” – se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.
Ca urmare, Georgică Severin propune, în principal, separarea celor două funcţii: cea de preşedinte al consiliului de administraţie de cea de director general. Directorul general urmează să fie selectat în urma unui concurs de proiecte de management şi, în cursul mandatului său de conducere, bine definit, va avea autonomie decizională, dar va da socoteală de buna administrare a societăţii în faţa consiliului de administraţie.
În cazul unui management defectuos flagrant, al neîndeplinirii indicatorilor de performanţă stabiliţi prin contractul de management, directorul general va putea fi schimbat din funcţie, prin votul consiliului de administraţie, înaintea de expirarea mandatului.
În mod analog, sunt prevăzute criterii profesionale şi incompatibilităţi pentru viitorii membri ai consiliilor de administraţie ale SRR şi SRTv, care ar trebui să ducă la creşterea eficienţei acestor structuri şi la diminuarea influenței clasei politice în desemnarea acestora, influenţă care a fost adesea incriminată de-a lungul timpului.
Astfel, membrii consiliului de administrație sunt obligați să renunțe la calitatea de membru de partid, sau, după caz, de membru în structurile de conducere ale organizațiilor sindicale, cu excepția celor doi reprezentanți ai personalului angajat al celor două societăți.
De asemenea, membrii consiliului de administrație nu pot avea calitatea de angajați ai SRR, respectiv ai SRTV, ei sau rudele lor până la gradul al II-lea inclusiv.
În plus, aceștia nu pot face parte din consiliul de administrație al unei societăți comerciale care are activitate în domeniul audiovizualului și nu pot participa la societăți comerciale cu care SRR sau SRTv întreține relații de afaceri sau are interese contrare.
Inițiatorul proiectului de lege s-a referit și la situațiile în care TVR, din cauza insuficienţei resurselor financiare, a fost în imposibilitatea de a transmite evenimente culturale şi sportive de interes public major, prejudiciindu-i pe plătitorii de taxă TV de un drept fundamental la informare.
Pentru remedierea acestei situaţii şi dată fiind precaritatea resurselor financiare ale SRTv, se propune instituirea posibilităţii ca achiziţia de licenţe, producţia şi difuzarea evenimentelor de importanţă majoră cu caracter cultural, artistic şi sportiv, interne sau internaţionale, să poată fi finanţată din fonduri alocate de la bugetul de stat.