Scriitorul, eseistul, poetul și graficianul dobrogean Ion Codrescu, membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Dobrogea, și-a lansat miercuri, la Muzeul de Artă Constanța, cartea de autor „Pagini de haibun”.
Este cea mai dragă carte a sa, ne-a mărturisit autorul. A început-o prin 1990… și ceva, a adunat textele, unele prezentate și premiate în competiții internaționale, iar apoi le-a înmănunchiat cu bucurie în „Pagini de haibun”. Totul aici este creat de Ion Codrescu, de la copertă, la compoziție grafică și proză poetică.
În interviul realizat de Silvia Pascale, autorul ne povestește cum s-a îndrăgostit de cultura japoneză, ce emoții a trăit când a văzut întâia oară minunata Țară a Soarelui Răsare, cât de spectaculoși sunt cireșii în floare, dar și cât de mult l-au inspirat locurile natale.
Casa părintească din Viișoara, județul Constanța, amplasată în apropierea pădurii, o poartă și acum în suflet ca pe o icoană dragă, marturisește scriitorul și graficianul dobrogean Ion Codrescu:
Sâmbătă 1 aprilie 2023, la ora 14, va avea loc la Muzeul de Artă din Constanța, vernisajul expoziției „Confesiuni”, cu lucrări semnate de pictorul Aurelian Broască.
Evenimentul este dedicat memoriei graficianului Marian Voinea.
Prezentarea o va face criticul de artă Roxana Bărbulescu, care a declarat despre artist:
,,Înzestrat cu un mare rafinament de redare cromatică și desenator desăvârșit, artistul Aurelian Broască ne propune în această expoziție o serie de compoziții de grafică și de pictură în ulei în care a înfățișat cu finețe, dar foarte sugestiv, expresii caracteristice oamenilor care doresc să le împărtășească și altora amintiri ce l-au marcat, la un moment dat, viața. Artistul a reușit, cu măiestria unui bun observator și portretist, să imortalizeze în lucrările sale chiar acel moment care precede vorbele, acel punct de inițiere a unei confesiuni, susținut, în mare măsură, de gestica mâinilor, care alături de chipuri reprezintâ elementele centrale ale compozițiilor sale.”
,,Am expus lucrări în care am surprins o mică parte din scenele care-mi ies în cale și pe care le găsesc interesante, subiecte simple, povești ale unor oameni obișnuți.
Modul în care pictez are legătură cu temperamentul, sensibilitatea și convingerile mele în pictură, cu modul de viață și cu oamenii și evenimentele pe lângă care trec.
Sunt lucrări realizate în mare masură în ultimile șase luni, lucrări în care m-am străduit să surprind, să ințeleg și să fixez pe suport starea, trăirile și emoția personajelor, lucru greu de realizat având în vedere că un milimetru poate schimba hotărât expresia.
Sunt preocupat de mai mulți ani de figura umană, portret de expresie, compoziție cu personaje, dar în seria de lucrări expuse acum în Muzeul de Artă Constanța mi-am propus să fiu mai exigent ca oricând în desen și compoziție, iar referitor la culoare, m-am străduit să găsesc acorduri care să mă recomande ca un sensibil colorist.
Am dedicat expoziția regretatului grafician Marian Voinea, pentru că pasiunea și preocupările lui artistice pe care le-am descoperit în copilăria mea, au făcut să devin la rândul meu un pasionat căutător al desenului și picturii.
A fost un om special, cu mai multe talente, un om cu un mod de viață simplu, dedicat artei, studiului, muzicii, poeziei și prieteniilor adevărate.”
Răzvan Petrișor Dragoș, artistul cu trei prenume cum îi mai spun prietenii, este graficianul român care transpune în lucrările sale, ca nimeni altul, silueta omului modern, rece, mecanizată, închistată și dependentă de tehnologie. „Uităm de lucrurile simple, uităm să privim cerul și să vorbim unii cu ceilalți, față în față, nu prin INTERMEDIUL UNUI MONITOR” a declarat artistul originar din județul Teleoman, la microfonul Radio Vacanța.
Graficianul Răzvan Petrișor Dragoș, tânărul artist de 26 de ani din România care a realizat gravura unui lift în adâncimea sa, de la vârsta de 3 ani, când nici nu vorbea încă foarte bine, nu crede neapărat în talent, ci în munca susținută la care se adăugă îndârjirea și determinarea. Deși nici la gimnaziu și nici la liceu nu a avut parte de studii specializate de grafică, a terminat cu brio Facultatea de Arte Plastice, Departamentul de Grafică la București, la Universitatea Națională de Arte, și-a susținut mai apoi lucrarea de dizertație, iar acum este doctorand. Altfel spus își clădește piesă cu piesă universul său artistic, început de la un simplu ciot de creion și de la o foaie de hârtie.
„Despre talent, din punctul meu de vedere, eu cred că nu există. Cred că devotamentul și faptul că îți dorești cu adevărat să lucrezi, te răsplătește la un moment dat și ajungi unde îți propui, trebuie să vrei cu adevărat! Dar, contradictoriu cu ceea ce spun acum, la vârsta de 3 ani mi-a povestit mama că am desenat 10 pătrate, din ce în ce mai mici, iar pe ultimul l-am colorat. Și mama m-a întrebat – Ce colorezi acolo? Și eu i-am zis: iftu! M-am referit la lift. Eu deja vedeam în perspectivă, de sus în jos, ceea ce am făcut acum la modelul psihopedagogic, aceasta caracteristică o dobândește un copil de 10 ani, eu o aveam la 3 ani”, a declarat Răzvan la Radio Vacanța.
Până în prezent, Răzvan Petrișor Dragoș a avut peste 60 de expoziții în țară și aproape 20 în străinătate. Trupul uman transformat într-o mașinărie, dar în care se mai păstrează totuși un strop de sensibilitate, este una dintre temele în care artistul se regăsește.
„Din punct de vedere conceptual, seria de lucrări Artes mecanice reprezintă o interpretare filozofică asupra modernității, asupra tehnologizării și mecanizării. E o metamorfoză dintre om și mecanism, un personaj antropomorf care cuprinde gândirea noastră și funcțiile mecanice. Eu cred că odată cu modernitatea, lumea s-a schimbat radical. Ne-am îndepărtat de natură, ne-am îndepărtat de ceea ce e frumos, mergem pe cât mai practic, mai util, mai simplu, nu ne mai uităm pe cer la un nor, nu mai știm să ne bucurăm dacă nu avem bani, suntem dependenți de tehnologie și văd asta pe stradă, în autobuze, o văd la colegii mei, peste tot”, a completat tânărul artist.
Răzvan Petrișor Dragoș este membru al Uniunii Artistilor Plastici din România și membru al Asociației Internaționale a Artiștilor Plastici. Una dintre misiunile cele mai dragi ale lui Răzvan Petrișor Dragoș este cea didactică. În prezent este ucenicul profesorului universitar doctor Florin Stoiciu de la catedra Facultății de Arte din cadrul Universității Ovidius și se pregătește pentru ziua în care va fi asistent universitar. Ne spune că a primit atât de multă informație într-un timp scurt de la mentorul său, încât vrea să o dăruiască mai departe studenților care sunt conștienți de faptul că nu există performanță fără muncă.