MANGALIA: Clienţii Goldterm au fost chestionați dacă vor să se debranșeze de la sistemul centralizat, fapt ce a creat controverse. Ce spune directorul societăţii, Doru Colgiu
Publicat de Adina Sîrbu, 27 iulie 2023, 16:10
Un anunț recent, prin care unii clienți ai Goldterm Mangalia erau chestionați dacă vor să se debranșeze de la sistemul centralizat, a născut controverse în aceste zile.
Autoritățile locale spun că nu pregătesc desființarea furnizorului de apă caldă și căldură, ci doar vor să se adapteze la situația provocată de debranșările masive de la câteva centrale de cartier și să îi înștiințeze pe beneficiari de urmările posibile. Bogdan Comșa a discutat subiectul cu directorul Goldterm Mangalia, Doru Colgiu.
Domnule director Doru Colgiu, suntem în plină vară, traversăm o perioadă caniculară, însă, conform acelei vorbe din vechime, nu este rău să ne facem vara sanie. Şi există situații care nu țin cont de calendar. Iată, la Tulcea există o sincopă, o întrerupere în furnizarea apei calde din cauza datoriilor, iar Goldterm își pregătește terenul pentru sezonul rece prin redimensionarea capacităților de producție. Și în acest sens i-ați chestionat pe unii dintre clienții dumneavoastră dacă doresc sau nu să mai rămână în sistem, situație care a fost preluată în mediul virtual și a provocat tot felul de discuții. Vă rugăm să lămurim problema pentru locuitorii Mangaliei! Despre ce este vorba?
Ca urmare a numărului mare de debranșări, la câteva centrale din oraș s-au produs dezechilibre. Au mai rămas foarte puțini clienți la acele centrale, iar așa cum știm cu toții, costurile de exploatare sunt aceleași. Din acest motiv, în sezonul rece 2023-2024, este normal că aceste dezechilibre vor produce costuri mai mari, iar acestea se vor regăsi, într-un fel sau altul, pe facturile clienților. În acest context, la scările de bloc arondate acelor centrale, în cazul de față vorbim despre două centrale, am pus afișe prin care i-am informat pe oameni despre situația de fapt și i-am întrebat dacă mai rămân în sistem. Este vorba de transparență și informarea clienților cu privire la activitatea curentă a societății.
Şi ce răspuns ați primit? Ce au decis oamenii?
Încă așteptăm răspunsuri de la ei, dar din ce am vorbit cu președinţii de asociații, mai sunt mai puțin de 10 clienți pe fiecare centrală care vor să mai rămână în sistemul centralizat.
Dacă oamenii vor decide să rămână, totuși, ce faceți? Mențineți sistemele în funcțiune?
Bineînțeles, bineînțeles!
Pentru că au fost localități cum este Năvodari unde au fost scoase din funcțiune.
Acest lucru rămâne la latitudinea Consiliului Local, care este acționarul unic al companiei.
Putem să facem o apreciere… cam cu cât sau poate de câte ori vor crește facturile?
Nu se știe, nu se știe încă și vor crește la toți, pentru că pierderile se împart. Dacă pierderile se cumulează de la o centrală sau de la două centrale, ele nu se vor împărți doar la acea centrală sau două, se vor împărți pe facturile tuturor.
În rest, domnule director, dincolo de aceste centrale, unde au fost consemnate multe debranșări, care este starea sistemului de termoficare?
Au fost consemnate debranșări și într-un fel este și firesc că oamenii aleg singuri ce sursă de căldură să folosească pe timpul iernii. Nu le putem impune noi să se încălzească cu lemne sau cu electricitate.
Sigur, dar în rest, starea sistemului de termoficare în acest moment care este? Este stabilă?
Este stabilă, este în regulă. Acum să începem procedura de achiziție pentru cantitatea necesară de gaz pentru sezonul rece 2023-2024. Mai lucrăm la modernizarea unor centrale, acolo unde este cazul, schimbarea unor conducte de apă caldă și căldură, acolo unde sunt deteriorate. Vom trimite și la ANRE un calcul privind prețul gigacaloriei, dar după ce vom ști noi exact cu cât achiziționăm gazul, că trebuie să includem toate componentele în acel preț.
Şi care este perspectiva, dacă se poate aprecia acum?
După ce finalizăm această procedură, să vedem exact cu cât luăm gazul, după ce vom ști exact cu cât luăm și curentul electric la iarnă și apa la iarnă, după acest moment vom face un calcul raportându-ne și la numărul de clienți rămași, pentru că în funcție de numărul de clienți rămași în sistem, pierderile cresc sau scad și având toate aceste informații, vom face un calcul de preț. Deocamdată, ceea ce vă pot spune este că TVA-ul pe timpul sezonului rece a fost anul trecut de 5%, iar pentru sezonul rece 2023-2024, este posibil să crească la 9%, în funcție de deciziile guvernamentale. Repet, în funcție de deciziile guvernamentale.
Totuși, prețul gazelor naturale a scăzut semnificativ și este principala componentă în costul total de producție.
A scăzut pe timpul verii. Dar cine vinde gaz acum pentru la iarnă, se duce către limita de preț plafonată de Guvern, respectiv 370 lei pe Megawatt. Sistemul va funcționa în continuare normal pentru toți cei care decid să rămână branșați la sistemul centralizat.
Exact asta voiam să vă întreb! Nu există o intenție, o decizie de a se renunța, în timp, la sistemul centralizat?
Piața este dinamică, așa cum v-am spus mai devreme, dacă la o centrală în câteva luni sau un an sau nu știu în cât timp, nu mai rămân clienti, ce facem cu acea centrală?
Care mai este situația datoriilor? Pentru că la Tulcea, unde spuneam că sunt probleme cu asigurarea apei calde, de aici a pornit problema, de la datoriile populației.
Şi la noi să ştiți că sunt datorii. Populația are în continuare facturi neachitate la furnizorul de termoficare, respectiv la Goldterm. Noi, dacă nu încasăm de la populație, nu avem cum să plătim la rândul nostru furnizorul de gaze.
Şi este vreun pericol să vi se sisteze furnizarea?
Nu este un pericol, că până la începutul sezonului rece, de obicei, cei care au rămas datorii vor plăti. Așa se întâmplă cam în fiecare an.
Interviu realizat de Bogdan Comşa / Editor online: Doina Sîrbu / Foto: captură foto goldterm.ro