Şansele de angajare pe nave scad vertiginos
Publicat de Bogdan Comșa, 27 martie 2015, 08:15
Neratificarea convenţiei MLC 2006 face primele victime printre navigatori.
Ministerul Transporturilor din România pune o piedică îmbarcării marinarilor români în ţările care au ratificat convenţia MLC 2006, prin tergiversarea demersurilor pentru trimiterea în Parlament a documentelor care să permită ratificarea convenţiei.
Din cauza acestei întârzieri, Ministerul Transporturilor din Italia a interzis,de câteva săptămâni, accesul ospătarilor şi bucătarilor români la bordul navelor cu pavilion italian, inclusiv a celor de croazieră.
Cei care sunt la bord își vor încheie voiajul, dar la schimb nu mai sunt acceptați români, după cum a declarat, pentru Radio Constanţa, managerul firmei Tinecomar, Titi Marin.
El nu înţelege de ce până acum nu a fost ratificată convenţia. Titi Marin a mai spus că, deocamdată, ordonanţa ministerului italian se aplică doar la bucătari şi ospătari.
Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu, ne-a declarat că de trei ani face demersuri pe lângă Ministerul Transporturilor din Romănia pentru a urgenta ratificarea MLC 2006.
De curând, proiectul de ordonanţă ajunsese la Ministerul de Finanţe, dar, ca urmare a schimbării ministrului, probabil că circuitul actelor pentru obţinerea de semnături va fi reluată, mai spus Adrian Mihălcioiu.
Liderul SLN, dar şi preşedintele Asociaţiei Agenţiilor de Crewing, Florin Urziceanu, se tem că măsura restricţionării accesului marinarilor români la bordul navelor se va extinde şi la alte categorii de navigatori.
Deasemenea, există pericolul ca şi alte ţări semnatare ale convenţiei să impună embargo îmbarcării marinarilor români.
Vicepreşedintele Comisiei de Transporturi din Camera Deputaţilor, deputatul Mircea Toader, a declarat, pentru Radio Constanţa, că se poate iniţia o lege, dar perioada de elaborare va dura cel puţin trei luni.
Deputatul mai spus că aşteaptă documente de la SLN pentru a putea interveni la minister pentru urgentarea ordonanţei de urgenţă. Mircea Toader a mai spus că este de datoria Guvernului să facă demersurile necesare pentru ratificarea unor convenţii internaţionale.
Potrivit Organizaţiei Internaţionale a Muncii, MLC 2006 stabileşte standarde minime de muncă şi de trai pentru toţi marinarii care lucrează pe nave care arborează pavilionul unor ţări ce au ratificat convenţia.
Este, de asemenea, un pas esenţial către asigurarea unor condiţii egale pentru ţări şi armatori care, până acum, erau într-o competiţie nedreaptă cu cei care navigau în condiţii sub standardele minime acceptate.
cristinailiuta@radioconstanta.ro