La nivel național, 43% dintre companiile de impact, cu active de peste 1 milion de euro, se află în zona de dificultate sau chiar în insolvență iminentă.
Nici firmele din Constanța, cu 44%, și Tulcea, cu 40%, nu ies din trendul național, cele mai afectate domenii fiind cel al construcțiilor, pentru zona Constanța, și agricultură, silvicultură și pescuit, la Tulcea. O altă constatare a studiului efectuat de CITR, de unde am extras informațiile prezentate, relevă faptul că, în cazul companiilor aflate în dificultate, managerii lor amână cu până la 3 ani luarea unor măsuri de redresare, încercând să găsească singuri soluții. Uneori au succes, dar alteori este nevoie de măsuri mai dure.
Despre situația insolvențelor, Florin Constantin, reprezentant al unei companii specializate în insolvență, într-un interviu realizat de Laurențiu Despina:
Șantierul Naval Damen Mangalia poate fi redresat. Principala condiție, atragerea de resurse financiare
Publicat de Adina Sîrbu,
18 septembrie 2024, 18:09
Șantierul Naval Damen Mangalia, aflat în insolvență din luna iunie, poate fi redresat, consideră reprezentanții administratorului judiciar al companiei.
Cererea de pe piață, capacitatea de producție a Șantierului Naval de la Mangalia și personalul înalt calificat sunt argumentele prezentate de Paul Dieter Cîrlănaru, directorul general al firmei care asigură administrarea judiciară a șantierului:
Activitatea acestei companii poate fi relansată și adusă la nivelul volumului pe care capacitățile de producție și personalul deosebit de calificat le pot prelua. Astfel, credem că, atât din perspectiva situației actuale a pieței, cât și din perspectiva nevoilor viitoare pe care piața de profil le arată din punct de vedere mai punctual, a conversațiilor și discuțiilor pe care le-am avut deja cu jucători relevanți din piață, există perspective reale să vedem o evoluție pozitivă în ceea ce privește capacitatea acestei companii de a fi în piață și de a contracta.
Principala condiție pentru salvarea șantierului este atragerea de resurse financiare. Deocamdată, au fost încheiate două contracte de reparații, primele de după intrarea în insolvență. Florin Constantin, senior partener în cadrul firmei de administrare judiciară:
S-au încheiat deja primele contracte de după deschidere a procedurii de insolvență. Nu sunt niște contracte super consistente, dar sunt niște contracte, dovedește faptul că compania are capacitate în continuare, este văzută în piață, așteptăm ca în cursul zilei de mâine ( joi, n.r) să intre prima navă la docuri pentru reparații.
Șantierul Naval Damen de la Mangalia a intrat în insolvență pe 19 iunie, din cauza datoriilor de un miliard de lei. Dintre cei 1.450 de angajați, aproape 700 sunt în șomaj tehnic.
Firma de administrare judiciară a dispus mai multe măsuri pentru redresarea șantierului, însă planul complet de acțiune va fi stabilit anul viitor.
Redactor și foto: Bogdan Comșa/ Redactor online: Adina Sîrbu
La finele lunii mai 2024, Damen Holding a cerut insolvenţa Damen Shipyards Mangalia, iar pe 19 iunie Tribunalul Constanţa a deschis procedura, CITR Bucureşti fiind numită administrator judiciar.
Printre motivele invocate se numără scăderea semnificativă a cifrei de afaceri, lipsa unor comenzi ferme și acumularea de datorii.
După preluarea de către olandezii de la Damen Holding, în 2018, Șantierul Naval din Mangalia și-a redus constant activitatea și numărul de angajați, iar din 3 iunie 2024, aproape 1.000 dintre cei aproximativ 1.500 de angajați ai șantierului au intrat în şomaj tehnic până la finalul anului.
Administratorul judiciar analizează activitatea companiei, pentru a identifica soluțiile de redresare.
Casa de insolvență care se ocupă de procedura declanșată în cazul Șantierului Naval de la Mangalia încearcă valorificarea unor active neesențiale pentru activitatea societății, estimate la 7-8 milioane de euro. Ar fi o gură de oxigen pe termen scurt, pentru continuarea activității, dar totul ține pe mai departe și de capacitatea de a contracta noi lucrări. Există premise pentru a deschide front de lucru și, implicit, administratorul judiciar își exprimă speranța că activitatea societății se va redresa.
Laurențiu Despina a dialogat pe acest subiect cu Florin Constantin, reprezentantul administratorului judiciar.