FOTO: „Vivaldi și anotimpurile”, pe scena Festivalului Miturile Cetății
Publicat de ,
26 iunie 2017, 13:03
Maestrul Gigi Căciuleanu și dansatorii Companiei Liviu Rebreanu din Târgu-Mureș au susținut duminică, la Teatrul de Stat Constanța, spectacolul Vivaldi și anotimpurile. Artiștii au realizat, în pași de dans, un portret sublim al anotimpurilor stărilor sufletești, pe care le trăiește fiecare om în parte, de-a lungul vieții, de la ură la iubire, de la disperare la fericire. Evenimentul a avut loc în cadrul Festivalului Miturile Cetății.
O cavalcadă de emoții, de stări, de întrebări și de conexiuni, este ceea ce au declanșat, seara trecută, dansatorii din Târgu Mureș, pe scena Teatrului de Stat Constanța. Vivaldi și Anotimpurile este un spectacolul semnat de maestrul Gigi Căciuleanu. Înainte de a intra pe scenă, artistul Rareș Budileanu a vorbit pentru Radio Constanța despre semnificațiile acestei reprezentații, dar și despre colaborarea cu dansatorul și coregraful Gigi Căciuleanu.
Timp de o oră și 15 minute spectatorii au trecut de la optimismul primăverii, la disperarea crivățului în miez de iarnă, de la șoapta dulce a iubirii, la negare, strigăt și ură.
În această seară, de la ora 18:00, la Teatrul de Stat Constanța începe Furtuna, după William Shakeaspeare, un spectacol jucat de actorii de la Teatrul Tony Bulandra din Târgoviște. După ora 21 și 30 de minute suntem așteptați lângă scena amplasată în Poarta 1 Constanța pentru a asita la Metamorfozele lui Ovidiu, în regia lui Silviu Purcărete. Totul în penultima zi de Festival, Miturile Cetății.
Să organizezi un festival internațional de teatru astăzi este o încercare temerară, care implică aptitudini speciale precum: rezistență la stres, capacitatea de a întocmi și aplica planurile C și D când A și B nu funționează (ceea ce se întâmplă de obicei), colaborare necondiționată din partea autorităților și multă, multă răbdare cu mediul artistic atât de eclectic.
A doua ediție a Festivalului Internațional ”Miturile cetății” s-a conturat ca fiind una ambițioasă, cu participarea a 20 de trupe din România, Italia, Republica Moldova, Serbia, Bulgaria, Coreea de Sud și Statele Unite ale Americii, amplasamentul scenelor fiind în 6 locuri diferite: la Teatrul de Stat, Teatrul pentru Copii și Tineret, la Muzeul de Istorie Națională, în Portul Tomis, Poarta 1 şi Piaţa Ovidiu. Echipa Teatrului de Stat din Constanța, condusă de Dana Dumitrescu, a făcut eforturi deosebite ca totul să meargă bine. A fost întocmit un repertoriu variat în care au fost introduse piese din teatrul antic sau cu personaje din antichitate (modernizate însă), dar și autori moderni și contemporani. Nu a lipsit Shakespeare, dar nici Matei Vișniec… Au fost adaptări după Cervantes și după Kazantsakis…. Dar și după poetul latin Ovidius, de la a cărui moarte se împlinesc 2000 de ani și sub semnul căruia s-a aflat această ediție…
Redescoperirea lui Ovidius în aceste zile s-a făcut printr-un colocviu deosebit, de înaltă ținută științifică, organizat la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie din Constanța, la care au participat: Anaid Tavitian, consultant artistic al Teatrului de Stat, prof. univ.dr. Cristina Tamaș, decan al facultății de Litere a Universității Ovidius, Corina Apostoleanu, director al Bibliotecii Județene Constanța, Ștefan Cucu, emblematic filolog clasic, Traian Cleante, director al Muzeului de Istorie. Alte evenimente dedicate lui Ovidiu: Duminică o montare a unei mici trupe din Lecce Italia, pe texte din ”Metamorfozele” poetului latin exilat la Tomis, în această după amiază, la ora 16.30: Ovidiu, recital Emil Boroghină, regia Alina Hiristea, coproducție a Teatrului Național Craiova și a Teatrului de Stat Constanța, iar în această seară, de la ora 21.30, o altă viziune a ”Metamorfozelor” în concepția regizorului Silviu Pucărete, cu trupa Teatrului Radu Stanca din Sibiu, care va fi reluată și marți când se va închide festivalul.
Ca în orice festival sunt momente de vârf și scăderi, montări inspirate și altele ciudate. Au fost, de pildă, multe aplauze pentru ”Omul din la Mancha” după Dale Wasserman, regia Korcsmaros Gyorgy, Teatrul Regina Maria, Oradea, dar o plictiseală teribilă la ZorbaꞋs Dionysos, după N. Kazantzakis, în regia lui Marcel Țop, cu Teatrul Municipal Baia Mare. Un spectacol fără nicio legătură cu autorul menționat și personajul anunțat (Alexis Zorbas), cu situaţii comice sau dramatice forţate, care au căzut în penibil.
În cadrul acestei ediții au fost prezențe artistice remarcabile, precum coregraful Gigi Căciuleanu, cu a sa montare ”Vivaldi și anotimpurile”, cu Teatrul Național Târgu Mureș, Trupa Liviu Rebreanu, dar și regizorul Alexander Hausvater care a susținut Conferința ”Contraste și contradicții în jocul actorului de azi”, lansându-și și volumul autobiografic.
O situație specială a făcut să nu pot fi prezentă la această conferință. Am auzit ecouri… Cunoscând părerile maestrului, care introduce mult erotism și destulă goliciune pe scenă, mi-a atras atenția o observație a sa, care a fost citată în presă: că teatrul preia vulgaritatea străzii și i-o întoarce spectatorului în sală… Da, doar că, din păcate, iubitorii de teatru nu prea sunt din liga celor care aruncă vulgarități pe stradă, iar pe aceștia nu-i vom vedea prea des (sau niciodată) pe la chestiile culturale…
Festivalul se apropie de sfârșit. Cu bune și cu rele… Îi felicităm pe organizatori că s-au încumetat să facă încă o ediție. Asteptăm spectacolele din această seară, de mâine și ne vom face planuri pentru anul viitor.
Aș vrea să mai adaug că am avut prilejul să văd cu alți ochi Edificiul Roman cu Mozaic, privind la actorii din Italia care, probabil obișnuiți cu reprezentațiile stradale, au reușit să ne facă să credem că aparțin acelui spațiu…
În urmă cu 60 de ani, în 1957, la bimilenarul nașterii poetului latin Ovidius, Constanța se înfrățea cu Sulmona, iar sărbătoarea era de anvergură națională. În 2017, dimensiunea sărbătoririi este totuși modestă…
Vă aștept în această seară la emisiunea ”Stil de viață”, care va avea ca moto invocația care deschide volumul ”Metamorfoze”: ”Gândul mă îndeamnă să povestesc despre ființe schimbate în noi chipuri. Zei, inspirați-mi lucrul început, că tot voi le-ați schimbat și pe ele.”
Steliana Bajdechi
P. S. Festivalul a ”beneficiat” de miros de paste, mititei, bere, înghețată etc., căci în jurul statuii poetului Ovidius sunt standuri cu street food… Poate la ediția viitoare cele două spații vor fi delimitate mai clar..
VIDEO/FOTO: Bucuria Festivalului „Miturile Cetății” de la Constnața, în sunet de fanfară
Publicat de Arantxa Catană,
19 iunie 2017, 15:18 / actualizat: 19 iunie 2017, 20:03
Teatrul antic revine la Constanţa. A doua ediţie a Festivalului Miturile Cetăţii îşi deschide porţile de astăzi şi până pe 27 iunie, fiind organizat de Teatrul de Stat.
Vor participa 20 de trupe din întreaga lume, iar spectacolele se vor ţine în 6 locuri diferite, la Teatrul de Stat, Teatrul de Păpuşi, la Muzeul de Istorie, în Portul Tomis, Poarta 1 şi Piaţa Ovidiu.
Această ediţie îi este dedicată poetului Ovidiu, spune directorul Teatrului de Stat Constanţa, Dana Dumitrescu.
„Anul acesta festivalul se desfășoară sub semnul lui Ovidiu. Durează nouă zile spre deosebire de anul trecut când a durat doar șapte, iar ultimele trei seri sunt dedicate în exclusivitate poetului Ovidiu prin spectacolele unei trupe din Italia care a realizat un spectacol după metamorfozele lui Ovidiu, un spectacol care se va desfășura în spațiu neconvențional. În data de 26 și 27 la Poarta 1 se va desfășura spectacolul „Metamorfozele” după Ovidiu”, în regia lui Silviu Purcărete, un spectacol al Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu. Avem și spectacole pentru copii”, a declarat directorul general al Teatrului de Stat Constanţa, Dana Dumitrescu.
În premieră pentru Constanţa, o trupă din Statele Unite va juca în Cetatea Tomis, artiştii de peste ocean alegând o piesă scrisă de dramaturgul român, Matei Vişniec.
Şi copiii vor putea vedea spectacole de excepţie la Teatrul de Păpuşi, precum Peter Pan, Gulliver, sau Submarinul Galben.
Găsiţi programul complet al celor 9 zile de festival AICI.
UPDATE
Deschiderea oficială a evenimentului a avut parte de acordurile Fanfarei „Muzica Apelor”.