Ascultă Radio România Constanța Live

echipa tehnica

RADIO CONSTANȚA, 30 DE ANI DE EMISIE | Interviu cu Radu Petrescu, inginerul care a venit de la București să pregătească echipa tehnică de la Constanța

RADIO CONSTANȚA, 30 DE ANI DE EMISIE | Interviu cu Radu Petrescu, inginerul care a venit de la București să pregătească echipa tehnică de la Constanța

Publicat de Doina Sirbu, 22 ianuarie 2020, 15:07 / actualizat: 23 ianuarie 2020, 17:44

Studioul teritorial Radio Constanța a împlinit pe 21 ianuarie 2020, 30 de ani de la prima înființare. Îl am alături de mine pe inginerul Radu Petrescu, cel care a ajuns la Constanța în primele zile ale lunii ianuarie să pună la punct structura tehnică a viitorului studio teritorial. În primul rând, vreau să vă spun și dvs. „La mulți ani” pentru această aniversare, pentru că dvs. ați fost acolo de la început.

Radu Petrescu – Mulțumesc pentru treaba asta. Așa este. Pe data de 4 ianuarie a fost prima dată când m-am dus acolo, trimis de la București.

Trebuie să spunem că nu este întâmplător că dvs. ați fost una dintre persoanele care au ajuns la Constanța și că pe dvs. v-au trimis. Dvs. lucrați în radio din 1969, și din 1988 până în 1996 ați condus echipa tehnică de la Radio Vacanța împreună cu inginerul Ilie Drăgan. Făceați acest lucru alternativ, adică, nu a fost întâmplător, dvs. aveați experiență cu studioul de la Constanța din care emitea programul estival Radio Vacanța.

Radu Petrescu – Da, acea clădire, Vila nr. 1 era o preluare și o îmbunătățire a Vilei nr. 1 care inițial a fost spital după anii ’80 și nu mai țin minte exact, că până în anii ’80, Radio Vacanța emitea dintr-un car de reportaj care făcuse războiul și avea sediul lângă Cazinoul din Mamaia. Cunoșteam din 1988, împreună cu Ilie Drăgan am luat în administrare Radio Vacanța. Recunosc că în prima zi când m-am dus acolo nu știam nici măcar de unde să aprind lumina și am ajuns ca să cunosc toate, pentru că îmi spuneam următorul lucru: dacă cineva vine și mă întreabă un lucru și eu nu știu, să îi spun o prostie? Nu mă va spăla toată apa Dâmboviței.

Da, dar aveați Marea Neagră în față până la Dâmbovița!

Radu Petrescu – Chiar și Marea Neagră nu mă putea spăla dacă mă făceam de râs!

Cum au fost acei doi ani pe care i-ați avut la Radio Vacanța în perioada premergătoare, în perioada de dinainte de Revoluția din 1989? Cum se desfășura activitatea la Radio Vacanța?

Radu Petrescu – Era foarte ciudată. Aveam programe muzicale care erau difuzate din București. Nu aveam voie să transmitem niciun fel de mesaj privind copii pierduți și nu o dată mi s-a întâmplat ca să mi se rupă sufletul în momentul în care am văzut asemenea cazuri. Îmi aduc aminte de o familie de la Târgu Mureș care își pierduse fetița și de o altă familie care mi-a oferit și 200 de lei…mi-a spus că eu nu vreau ca să difuzez programele.

De când a fost luată această decizie de a nu difuza anunțurile, pentru că Radio Vacanța era renumit pentru aceste anunțuri!

Radu Petrescu – Am impresia că a fost luată în 1987. N-aș putea să spun cu precizie. Pare că a fost luată de o secretară din Comitetul de Partid județean…nu știu.

Motivul îl știți?

Radu Petrescu – Nu știu motivul. Cert este numai un lucru, că în fața acestei situații dramatice, mă refer la cele două familii, am hotărât ca să fac o instalație de difuzare a mesajelor pentru copii pierduți care să fie difuzată numai pe plajă. Puteam să fac lucrul acesta și am făcut instalația și în clipa în care a fost terminată, a venit anul 1990 și n-a mai fost nevoie de ea.

În 1990, acele anunțuri au fost reluate. Ce ați descoperit în acea zi de 4 ianuarie când ați ajuns la Radio Constanța? Ce trebuia să faceți dvs.?

Radu Petrescu – Primisem dispoziție ca să verific starea tehnică a echipamentelor. M-am dus în studio, unde am și dormit noaptea respectivă, și am început să verific echipamentul din toate regiile tehnice. Aveam de verificat două regii tehnice care aveau crainic, o regie tehnică fără regie de crainic și regia de emisie și controlul tehnic. În clipa în care am intrat în cabina de emisie, am rămas șocat pentru că am văzut că cineva umblase acolo, dar nu știu cine era, pentru că am văzut casca microfonului înfiptă. Pe pipitrul de mixaj am văzut căile amestecate. Nici acum nu știu, dar am certitudinea că cineva a umblat la aceste echipamente, în dorința de a face o emisiune, numai că n-a reușit.

Dvs. știți aceste lucruri, pentru că la finalul sezonului Radio Vacanța trebui să lasați totul la locul lor.

Radu Petrescu – Trebuia să las toate lucrurile la locul lor, în cutiile lor, verificate și cheile lăsate la domnul administrator, la domnul Dusă.

De ce era nevoie în perioada aceea ca să poată fi realizată o transmisiune în direct? Dacă a fost cineva acolo și nu a reușit să facă acest lucru, e clar că i-au lipsit niște elemente sau cunoștințe tehnice, nu?

Radu Petrescu – Cunoștințe tehnice…s-ar putea, dar un lucru foarte amuzant e că primul lucru pe care nu l-a știut a fost de unde să pornească alimentarea regiei de emisie, una la mână. A doua la mână, erau niște conexiuni care se făceau în controlul tehnic către masa Constanța, că din masa Constanța se transmitea către transmițătorul Agigea. Toate aceste conexiuni nu avea de unde să le știe.

Eu am înțeles că dvs. ați plecat de la București cu niște dispoziții pe care trebuia să le îndepliniți. Cum trebuia să se desfășoare activitatea la Radio Constanța conform dispozițiilor pe care dvs. le-ați primit?

Radu Petrescu – Trebuia să se împartă regiile tehnice de înregistrări, care erau două. Una să fie a Radio Constanța, alta a Radio Vacanța. Regia de emisie să fie folosită două ore de către Radio Constanța, patru ore de Radio Vacanța, alte două ore de Radio Constanța, iarăși Radio Vacanța și lucrul acesta a funcționat în primii doi ani de Radio Constanța, deci, a funcționat și în 1990 și în 1991. Dacă îmi aduc bine aminte, abia în 1992, am reușit să construim, să echipăm o regie de emisie separată pentru Radio Vacanța. Au trecut foarte mulți ani. Nu îmi mai aduc aminte numele tuturor persoanelor. Nu mai îmi aduc aminte, v-am povestiti că în luna aprilie 1990, am făcut o deplasare la Mamaia, dar ce am căutat, nu mai știu.

Cum a fost drumul de la București la Constanța? Vorbim de foarte puțin timp de la Revoluție! Societatea românească era confuză, totul era în plin proces de schimbare și nici nu cred că poporul român realiza că se schimba ceva!

Radu Petrescu – Ceea ce pot să vă spun este că în București nu am avut mari probleme, dar în clipa în care am ajuns la Constanța cu trenul, a urmat un control…

La ce oră ați ajuns?

Radu Petrescu – Cred că era în jurul orei 14.00. A fost un control care a durat peste o oră. Ne verificau soldați și marinari, soldați grăniceri și marinari.

Ați plecat a doua zi și v-ați mai întors în aprilie pentru cinci zile, dar îmi spuneți că nu vă aduceți aminte, după care ați revenit la Radio Vacanța. Cum ați simțit acea vară din90 la Radio Vacanța față de ceea ce știați dvs.? Cum s-au desfășurat emisiunile atunci?

Radu Petrescu – În momentul în care am ajuns la Radio Constanța și la Radio Vacanța am avut o impresie că eram un om care inducea frică sau panică celor din prejur.

De ce?

Radu Petrescu – Se zvonise că trebuia să fiu foarte dur și să țin separat Radio Constanța de Radio Vacanța. Așa se zvonise. Eh, eu m-am comportat cu totul și cu totul altfel. În ceea ce privește emisiunile, acestea aveau absolut aceeași formă ca cele dinainte de ’90. E adevărat că nu mai făceau toate acele emisiuni cu laude pentru geniul din Carpați și pentru doamna doctor, însă, restul erau la fel. Vreau să vă spun că și în epoca respectivă, în Radio Vacanța, nu s-a exagerat cum s-a exagerat la Radio București sau altele. Ultimii doi ani de Radio Vacanța, când se făceau, se transmitea buletinul de știri la ora 9.00, dar erau știrile de la București, nu erau făcute știrile de oamenii de la Radio Vacanța. În ceea ce privește muzica, se verifica din punct de vedere al textului care era cântat, dacă era corect din punct de vedere moral sau politic. Din punct de vedere moral, nu am nimic împotrivă, dar din punct de vedere politic, mi se pare cam ciudat. Din punct de vedere moral, vă spun că am avut ocazia să citesc într-o carte scrisă de un englez – O Americă înfricoșătoare – care dădea textul unui cântec cântat prin Statele Unite unde zicea „eu sunt omul care îți dădea ție trabucul, eu sunt omul care are grijă de tine”, iar genul acesta de text nu era acceptat. V-am dat exemplu genul de text care nu era permis. Pe butucii cu role de muzică exista semnătura vizei, nu mai știu cum se chema.

Așadar, dvs. ați avut contact cu studioul de la Constanța din 1988 și până în 1996. Care au fost schimbările pe care dvs. le-ați observat din 1990 până în 1996? Și când spun schimbări, mă refer la orele de emisie, la numărul orelor de emisie, dacă ați văzut o îmbunătățire din acest punct de vedere pe structura tehnică. Care au fost schimbările pe care dvs. le-ați observat?

Radu Petrescu – Întâi a fost separarea dintre Radio Constanța și Radio Vacanța. Nu mai foloseam aceeași cabină de emisie, etajul doi era cabina de emisie a Radio Vacanța, etajul unu era cabina de emisie a Radio Constanța. Foloseam aceeași frecvență. În momentul în care începea emisiunea, operatorul nostru spunea: Bună ziua, sunt cutare, eliberați linia, în câteva clipe începem emisiunea. S-a întâmplat de câteva ori ca emisiunea Radio Constanța era „pe viu”, și nu s-a putut intra în emisie Radio Vacanța, chiar la ora fixă, ora 10.00, ci să intrăm la 10.05, dar asta nu are nicio importanță.

Era emisunea live!

Radu Petrescu – Da, ei erau în direct! Diferențele au început să apară în momentul în care conducătorul redacțional al Radio Vacanței, Gheorghe Ivaneș, cu care m-am înțeles extraordinar de bine, și în 1995 sau 1996, m-a chemat înainte de începerea sezonului la el în birou, la România Internațional, și mi-a spus: domnule Petrescu, s-a terminat Radio Vacanța, ne-a foat luată! Nu mai facem noi, cei de la Radio România Internațional, a intrat conform instrucțiunilor, s-au făcut studiouri teritoriale. Emisiunea va fi coordonată și condusă din, punct de vedere redacțional, de diverși realizatori de la Cluj, de la Timișoara, și din alte părți.

Domnule Radu Petrescu, ce le urați colegilor de la Constanța, că știu că pe mulți îi cunoașteți. Vă aduceți aminte de colegele mele care erau în regia de emisie,  de Cecilia Pătrăhău, de Claudia Marcu, de Mihai Mândriloiu. Sunt nume de care dvs. vă aduceți aminte. Ce le urați?

Radu Petrescu – Pentru cei care au ieșit la pensie, sănătate! Celor care încă muncesc le transmit să facă cu pasiune, așa cum am făcut noi, așa cum noi în radio am avut o pasiune. Vreau să vă spun că am constatat că toți cei care lucrează în radio sunt puțin săriți de pe fix.

Într-adevăr suntem săriți de pe fix, dar într-o manieră frumoasă! Suntem niște oameni frumoși!

Radu Petrescu – Exact!

Eu vă mulțumesc foarte mult, eu vă spun dvs. „La mulți ani”, în numele colegilor pentru că ați fost acolo și ați pus o cărămidă astfel încât, studioul acesta să împlinească 30 de ani anul acesta.

Radu Petrescu – Pentru mine, importantă a fost acea vizită din 4 ianuarie, după care primul an de colaborare cu Radio Constanța și Radio Vacanța, când am realizat efectiv colaborare, când am făcut echipe mixte cu operatori din Constanța cu operatori din București, care să lucreze împreună în cabină. Singura chestiune care era, era următoarea: atâta vreme cât se emitea pentru Radio Constanța, la pupitrul principal stătea operatorul din Constanța. În momentul în care se emitea pentru Radio Vacanța, la pupitrul principal stătea operatorul din București.

Realizator – Adelina Tocitu / Foto – Adelina Tocitu

 

 

 

A fost semnat pentru programul de tranziţie a Forţelor Aeriene Române către aeronave de generaţia a V-a, F-35
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 18:50

A fost semnat pentru programul de tranziţie a Forţelor Aeriene Române către aeronave de generaţia a V-a, F-35

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, şi ambasadorul SUA, Kathleen Kavalec, au semnat joi, 21 noiembrie, la Palatul Victoria, Protocolul...

A fost semnat pentru programul de tranziţie a Forţelor Aeriene Române către aeronave de generaţia a V-a, F-35
TULCEA: A fost semnat contractul pentru construirea sensului giratoriu de la intersecția străzilor Isaccei -Taberei – Energiei
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 17:08

TULCEA: A fost semnat contractul pentru construirea sensului giratoriu de la intersecția străzilor Isaccei -Taberei – Energiei

Primarul municipiului Tulcea, Ștefan Ilie, a semnat contractul pentru execuția unei lucrări importante, mult solicitată de tulceni, și anume un...

TULCEA: A fost semnat contractul pentru construirea sensului giratoriu de la intersecția străzilor Isaccei -Taberei – Energiei
TULCEA: Femei atacate în scara blocului. Suspectul a fost reținut!
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 15:52

TULCEA: Femei atacate în scara blocului. Suspectul a fost reținut!

La data de 20 noiembrie 2024, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Tulcea au fost sesizați de către două femei, cu privire la faptul...

TULCEA: Femei atacate în scara blocului. Suspectul a fost reținut!
Proiecte în valoare de 700 de milioane de euro, derulate de RAJA Constanța
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 12:43

Proiecte în valoare de 700 de milioane de euro, derulate de RAJA Constanța

Regia Autonomă Județeană de Apă din Constanța investește aproape 700 de milioane de euro în patru mari proiecte. Unele dintre acestea sunt...

Proiecte în valoare de 700 de milioane de euro, derulate de RAJA Constanța
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 12:30

AUDIO | Un hub de cercetare unic în domeniul sistemelor acvatice va funcționa la Murighiol, în Delta Dunării

Proiectul DANUBIUS-RO, parte din rețeaua europeană DANUBIUS-RI, este dezvoltat, la Murighiol, de un consorțiu de patru instituții de cercetare...

AUDIO | Un hub de cercetare unic în domeniul sistemelor acvatice va funcționa la Murighiol, în Delta Dunării
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 12:06

Noul tren electric a fost anulat, în această dimineață, din cauza unei erori afișate de computerul de bord

Noul tren electric de la Alstom, inaugurat ieri cu mare fast de autorități, nu a mai plecat în cursa programată în această dimineață, din...

Noul tren electric a fost anulat, în această dimineață, din cauza unei erori afișate de computerul de bord
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 11:23

Operaţiunea „Green-Pass”: Controale la cazările şi locurile de muncă ale străinilor din afara UE care lucrează în România

Poliţia Română, Poliţia de Frontieră, Inspectoratul General pentru Imigrări şi Jandarmeria Română derulează, joi, operaţiunea...

Operaţiunea „Green-Pass”: Controale la cazările şi locurile de muncă ale străinilor din afara UE care lucrează în România
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 09:27

CFR SA: Vremea nefavorabilă afectează traficul feroviar

Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA informează publicul că traficul feroviar este adaptat la condiţiile meteo nefavorabile...

CFR SA: Vremea nefavorabilă afectează traficul feroviar