FOTO. Profesor Ecaterina Alexandru: „E foarte greu să le spui copiilor în două vorbe cum a fost comunismul și ce a însemnat pentru noi“
Publicat de Adrian Băncilă,
26 noiembrie 2022, 12:35 / actualizat: 26 noiembrie 2022, 15:20
Cum explici copiilor de astăzi, ce a fost comunismul? Termeni precum activist, pionier, tovarăș, C.A.P, brigadă sunt noțiuni bizare pentru tânăra generație. Pot romanele pentru copii din vremea comunistă să vină în sprijinul înțelegerii unei realități sociale prin care am trecut unii dintre noi, în trecutul nu prea îndepărtat? Ce putea citi un tânăr în perioada interbelică? Sunt întrebări care oferă răspuns printr-o lucrare de doctorat semnată de prof.Ecaterina Alexandru.
Curățate de praful de epocă, de ideologism, multe dintre romanele pentru copii apărute în anii comunismului, ar putea fi citite, pentru că prezintă realismul social, cu estetica receptării de la acea vreme. Cărți precum „Cireșarii”, „Toți băieții sunt buni, toți băieții sunt răi ”, „Seri albastre” au rezistat artistic, chiar dacă au fost publicate în communism și sunt recomandate la lectura suplimentară și astăzi.
Vineri, 25 noiembrie 2022, în sala Umberto Eco din cadrul Universității Ovidius Constanța, profesoara de Limba și literatura română, Ecaterina Alexandru a obținut titlul de doctor pentru teza de doctorat: „Romanul pentru copii și tineret în perioada comunistă (1948-1971)”, coordonată de prof. univ. dr. habil, Angelo Mitchievici care spune că suntem moștenitorii și acestei culturi pe care nu o putem da la o parte.
Redactor: Domnule profesor, care este marele câștig al acestei teze de doctorat?
Angelo Mitchievici: Marele câștig este faptul că revede un material care, după toate datele, pare anost, omogen, nivelat practic de intervenția, imixtiunea ideologică, care este marca înregistrată a culturii și literaturii române sub comunism. Îl revede dintr-o perspectivă înnoitoare, care îi precizează nuanțele, îi precizează un relief particular și cred că-l aduce în discuție, dintr-o altă perspectivă, ca un fenomen literar în măsură să dea seama nu doar de literatură, ci de cultură în ansamblul ei, o cultură în care elementul formativ a fost o dominantă și care a jucat un rol capital, propunând o formă de educație care în cel din umă s-a transformat într-o formă amantis. Este foarte important să știm aceste lucruri prin intermediul literaturii, pentru că literatura are această capacitate de a oferi, prin scenariile literare inițiatice pe care ni le propune, chiar acele elemente definitorii care articulează în cele din urmă țesutul social, formele de viață, de solidaritate, chiar indicând o antropologie a sociabilității. Cu alte cuvinte, avem de construit un model de viață în epoca respectivă, un model care nu este neapărat integral peiorativ, care se menține sau menține atenția noastră pentru a urmări fenomene sociale mult mai ample. Suntem moștenitorii și acestei perioade și acestei culturi și nu putem să o dăm la o parte, pentru că ar însemna să eliminăm ceva, o verigă importantă din istoria noastră așa cum a fost ea.
Red.: Doamna Ecaterina Alexandru, văfelicit pentru lucrarea de astăzi și aș vrea să îmi spuneți pe scurt dacă dintre lucrările, nu cele care au rezistat artistic peste timp, ați recomandat elevilor și dacă da, ce feedback ați avut de la ei?
Ecaterina Alexandru: N-am avut ocazia încă să recomand elevilor, dar le-am dat în urmă cu câțiva ani să citească din Pistruiatul. Și m-a uimit faptul că imediat, citind chiar în clasă, sub ochii mei, au întrebat ce este activistul. Lor le-a sărit așa din rând și au fost foarte atenți, ceea ce m-a impresionat. Am încercat eu să le dau o explicație, dar era foarte complicat, după cum spunea și doamna Doina Jela. Mereu încearcă să prezinte comunismul. E foarte greu săle spui copiilor în două vorbe cum a fost comunismul și ce a însemnat pentru noi.
O să încerc să le recomand acele cărți de care am spus, în afară de Cireșarii și cartea lui Ovidiu Zota, acesta care a fost un profesionist al domeniului. De altfel, cărțile lui Octav Pancu Iașiși Gica Iuteș și sunt în manualele actuale de primar. Ei au această predilecție pentru scrisul scurt în general.
Ecaterina Alexandru are o vechime de peste 35 de ani la catedră. A fost profesor de Limba română la Școala Ferdinand (nr.43), profesor de Limba engleză la Școala Brâncovenească și în prezent este profesor de Limba și literatura română, la Liceul tehnologic „Nicolae Dumitrescu” din Cumpăna.
Teza sa de doctorat intitulată: „ Romanele pentru copii și tineret în perioada comunistă (1948-1971)” este o analiză a romanelor publicate pentru copii, în acea perioadă: sociale, psihologice, sovietice, românești, este o lucrare despre estetica receptării la acea vreme, romane care scot în evidență eroul pozitiv pe care miza regimul comunist, o literatură de jubilație juvenilă, un patent național comunist.
Redactor: Liliana Fustanela/Foto: Liliana Fustanela/ Redactor online: Adrian Băncilă