CSALB a diminuat în 2018 eforturi de plată în valoare de 1,25 de milioane de euro
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 10 februarie 2020, 12:00
1,25 milioane euro este suma care reprezintă diminuarea eforturilor de plată ale clienților care s-au adresat în cursul anului trecut Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar.
Prin specificul său, CSALB mediază litigiile născute între consumatori și bănci și, respectiv, IFN-uri.
În aproximativ 20 % din cazurile soluționate beneficiile acordate consumatorilor depășesc 5.000 de euro și au fost obținute prin reduceri sau ștergeri integrale de sold, scăderea comisioanelor sau a dobânzilor și restituirea unor sume încasate în trecut.
Lucian Fenoghen, directorul general al CSALB, ne-a vorbit despre activitatea centrului în 2019:
“La sfârșitul anului trecut am avut înregistrate un număr de 2117 cereri din partea consumatorilor-clienți, ceea ce înseamnă o creștere cu aproximativ 65 % față de anul precedent. În 1772 de cazuri s-au adresat băncilor, iar celelalte 345 au fost adresate IFN-urilor, și aș face mențiunea că gradul de acceptare din partea băncilor este mult mai mare decâtîn cazul IFN-urilor”.
Fie că este vorba de lei, franci elvețieni sau euro, în unele cazuri se poate vorbi și de sume considerate cu adevărat recorduri.
„Pe anul trecut am înregistrat vreo trei recorduri. Era o sumă de 297.000 lei, caz în care era vorba de o ștergere integrală a datoriei, un alt caz în care s-a șters o datorie de 52.000 franci elvețieni, pentru un alt consumator, și de închidere a creditului. În ambele situații a fost vorba de cazuri de natură socială, dar aș vrea să nu se înțeleagă că numai cazurile de natură socială pot fi rezolvate la CSALB și răspunsul este categoric “Nu!”. Oamenii pot veni cu încredere și dacă nu este vorba de un caz social, dar au probleme pe care vor să le rezolve în raport cu banca sau IFN. De asemenea, am mai avut un caz de rezonanță, la începutul anului, în care s-a ajuns la o ștergere de 44.000 euro. Majoritatea cazurilor care vin la CSALB presupun valori până la 5.000 de euro. 82 % din situațiile care își găsesc rezolvare sunt între 1 și 5.000 euro. În raport cu instanța de judecată, este de reínut că sunt mult mai multe avantaje, în sensul că se rezolvă mult mai repede-media pe anul trecut este de 55 zile, costurile sunt 0 (zero) pentru consumator, nu mai spun că totul se rezolvă de o manieră “win-win”, ambele părți având de câștigat”.
Începând din acest an se extind și competențele Centrului, astfel încât concilierea este acum posibilă și persoanelor juridice pentru mediere în cazul serviciilor de plată și emitere de monedă electronică.
Redactor – Laurențiu Despina / Foto – Arhivă