Tehnologia digitală, internetul în general, vine cu multe avantaje, dar aduce la pachet și diferite forme de agresiune atunci când nu există un mod rațional în folosirea dispozitivelor, indiferent că vorbim de calculatoare sau telefoane mobile.
Iar cei mai expuși la acest tip de agresiune – cyberbullying în limbajul de specialitate, sunt copiii. Acum, există un ghid de conștientizare a datelor personale și a securității cibernetice, adresat în primul rând copiilor și adolescenților, dar care are recomandări binevenite și pentru părinți și profesori.
Despre acest ghid a vorbit Daniela Cireașă, președinte al Asociației specialiștilor în confidențialitate și protecția datelor.
Cyberbullying-ul, fenomenul periculos la care se pot expune copiii pe internet
Publicat de ,
16 februarie 2016, 10:27
Bullying-ul este un fenomen cunoscut de decenii întregi și reprezintă o formă de abuz emoțional și fizic asupra copiilor de către alți copii. Psihologii spun că el se manifestă foarte des în mediul școlar.
Efectele bullying-ului asupra sănătății psihice a copiilor pot varia, de la forme mai puțin grave, la forme extrem de grave, cum ar fi: crize de identitate, anxietate, depresie, tulburări de comportament, sau gânduri suicidale. Acest lucru ia naștere din dorința de a-i domina pe ceilalți, de a fi populari, de a avea putere și de a fi respectați de restul grupului.
Întotdeauna este atacat punctul slab al victimei, iar dacă acesta este afectat, hărțuitorii își vor continua acțiunile de umilire și mai mult, a explicat, pentru Radio Constanța, psihologul Iuliana Fűlaș.
De câțiva ani, expansiunea fără precedent a rețelelor sociale online a mutat acest fenomen traumatizant pentru copii și adolescenți în mediul virtual, acesta fiind numit de specialiști drept cyberbullying.
Victimele sunt hărțuite prin telefon, prin email, sau în rețelele de socializare online, prin răspândirea de materiale compromițătoare, cum ar fi: fotografii reale sau trucate, filmulețele denigratoare realizate în școală sau în afara ei (mai ales cele de natură sexuală) sau crearea de conturi false care au ca scop umilirea copiilor care devin victime.
Autoritățile din România ar trebui să ia în serios acest fenomen
Psihologul Iuliana Fűlaș afirmă că acest fenomen trebuie luat în serios, iar autoritățile române ar trebui să acorde o mai mare importanță atât bullying-ului din școli, cât și bullying-ului de pe internet, pentru protecția drepturilor copilului.
“În școli trebuie să existe educația psihologică, prin educarea și dezvoltarea inteligenței emoționale. Adolescența este un moment critic pentru dezvoltarea personalității antisociale, iar elevii cu comportament de tip bullying și cyberbullying de astăzi sunt viitorii tineri cu comportamente antisociale, consumatori de droguri și alcool”.