Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a transmis astăzi un comunicat de presă prin care transmite că urmărește cu interes desfășurarea protestului de la Constanta South Container Terminal, fără însă a se implica în treburile interne ale unui operator privat.
Referitor la comunicatul apărut în presă apărut ieri, conform căruia „CSCT prin poziția sa dominantă de pe piață (fiind singurul terminal de containere din Portul Constanța Sud) și atitudinea delăsătoare a administrației Portului (CNAPM) care nu a creat condițiile dezvoltării și a unui alt terminal pentru a exista concurență“, CN APM SA face următoarele precizări:
– În Portul Constanța funcționează două terminale de containere, unul în partea de sud și unul în partea de nord, iar volumul total de containere care tranzitează Portul Constanța nu necesită deschiderea unui nou terminal specializat;
– Volumul record de trafic al CSCT a fost înregistrat în anul 2008, cu 1.094.059 TEU, în ultimii ani traficul nu a depășit 800.000 TEU, iar capacitatea anuală a terminalului este de 1.200.000 TEU;
– Prognozele de trafic realizate pentru Marea Neagră, în cazul containerelor, nu motivează investiția într-un nou terminal specializat.
Luni dimineață este programată în Portul Constanța Sud Agigea o acțiune de protest a reprezentanților societăților de transport de mărfuri containerizate. Mitingul este susținut și de agenții liniilor de navigație și de operatorii portuari din domeniul transportului containerizat, după cum informează un comunicat de presă. Aceștia spun că mâine vor refuza să mai efectueze orice fel de operațiuni prin terminalul de containere.
„Acțiunea de protest este organizată împotriva companiei CSCT – Constanta South Container Terminal (operatorul singurului terminal de containere din Portul Constanța Sud Agigea). Această companie a implementat un sistem informatic de programare online a intrărilor/ieșirilor de contaiere din terminal. Chiar dacă acest sistem la nivel declarativ s-a dorit a fi o modalitate de a evita cozile care se formau la terminal, în realitate el a fost gândit doar pentru ca CSCT să realizeze economii cu costurile de personal și pentru a evita plata orelor suplimentare față de angajații săi“, denunță protestatarii.
Tot ei mai adaugă și faptul că în urma implementării respectivului program, consecințele resimțite de toți cei care activează în domeniul transportului de mărfuri containerizare sunt dezastruoase, mai ales din cauza întârzierilor care pot fi uneori de zile întregi pentru a introduce sau a scoate un singur container din terminal, activitate care acum presupune o procedură laborioasă.
„Atitudinea reprezentanților CSCT este una sfidătoare dovadă fiind întâlnirile la care am participat până în prezent; atitudine care, în final, din dorința lor de a face economii cu cheltuielile de personal pune în pericol grav întreaga activitate de import – export de mărfuri containerizate. Portul Constanța și activitatea ce se desfășoară în port sunt declarate obiective de interes national care acum sunt periclitate de dorința unei multinaționale de a face economii“, mai afirmă portuarii nemulțumiți.
Reprezentanții societăților de transport de mărfuri containerizate consideră că, pe lângă poziția dominantă a CSCT pe piață, o parte din vină o poartă și Compania Națională Administrația Porturilor Maritime (CN APM) „care nu a creat condițiile dezvoltării și a unui alt terminal pentru a exista concurență“. De asemenea, protestatarii denunță și neimplicarea Ministerului Transporturilor, care, susțin ei, „pune în pericol grav importul și exportul de mărfuri, prin întârzierile cauzate de livrările ce se realizează pentru industria internă“.
Problema s-ar fi putut soluționa chiar de CSCT, mai spun protestatarii din Portul Constanța Sud Agigea, prin efectuarea unor investiții în echipamente de manipulat containere „și nu în dezvoltarea unui soft care nu face altceva decât să îngreuneze activitatea noastră“, după cum se arată în comunicatul de presă menționat.
„Astfel că, în semn de protest în data de 23.10.2017, începând cu ora 8.30, nu vom mai intra în terminalul CSCT pentru niciun fel de operațiune încercând astfel să atragem atenția autorităților față de acestă atitudine disprețuitoare la adresa companiilor românești și față de liniile de navigație care încă mai au activitate în Port a unei companii multinaționale cu poziție dominantă pe piața din România“, informează aceeași sursă.
Contactați de Radio Constanța, reprezentanții CSCT afirmă că nu au fost înștiințați despre acțiunea de protest ce ar urma să aibă loc mâine, în Portul Constanța Sud Agigea și nici nu au cunoștință despre lista de nemulțumiri invocate de reprezentanții societăților de transport de mărfuri containerizate.