Până în iunie 2017, toţi cei 20 de mii de navigatori români inactivi, din totalul celor 33 de mii, vor trebui să parcurgă noile cursuri impuse de Convenţia MLC 2006.
Dacă anul viitor, tarifele pentru cursurile de perfectionare efectuate la Ceronav nu vor creşte, vor fi introduse altele noi, afirmă directorul adjunct al Ceronav, Emil Luca:
O veste bună vine de la liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, care a negociat cu Organizaţia Internaţională a Muncii:
Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor din România, Adrian Mihălcioiu.
Pianistul Gianluca Luisi, prezent la Constanța – “Mă consider, mai degrabă un muzician explorator, un ”wanderer”, nu neapărat călător, cum s-ar descrie în cel mai strict sens al cuvântului”
R: Gianluca Luisi, aveți un CV impresionant, suntem onorați să ne bucurăm de acest eveniment la Constanța! G.L: Mulțumesc, și eu sunt onorat...
Publicat de Florentina Stan,
12 iulie 2015, 18:02 / actualizat: 13 iulie 2015, 13:27
Lipsa contractelor colective de muncă, nereguli privind pregătirea marinarilor şi condiţii de trai improprii.
Sunt principalele nereguli pe care inspectorii ITF le-au găsiţ săptămâna aceasta, la navele din porturile Constanţa, Agigea şi Midia.
Au fost verificate 45 de nave iar 32 dintre ele au fost găsite cu probleme.
Reprezentantul ITF România, Adrian Mihălcioiu, spune că navele cu probleme au primit avertizări iar rezultatele controalelor vor fi transmise autorităţilor din ţările sub pavilionul cărora navigă respectivele vapoare şi Organizaţiei Internaţionale a Muncii.
Apoi, se vor lua măsuri precum ‘refacerea legislaţiei sau punerea navelor pe liste negre’.
Neratificarea convenţiei MLC 2006 face primele victime printre navigatori.
Ministerul Transporturilor din România pune o piedică îmbarcării marinarilor români în ţările care au ratificat convenţia MLC 2006, prin tergiversarea demersurilor pentru trimiterea în Parlament a documentelor care să permită ratificarea convenţiei.
Din cauza acestei întârzieri, Ministerul Transporturilor din Italia a interzis,de câteva săptămâni, accesul ospătarilor şi bucătarilor români la bordul navelor cu pavilion italian, inclusiv a celor de croazieră.
Cei care sunt la bord își vor încheie voiajul, dar la schimb nu mai sunt acceptați români, după cum a declarat, pentru Radio Constanţa, managerul firmei Tinecomar, Titi Marin.
El nu înţelege de ce până acum nu a fost ratificată convenţia. Titi Marin a mai spus că, deocamdată, ordonanţa ministerului italian se aplică doar la bucătari şi ospătari.
Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu, ne-a declarat că de trei ani face demersuri pe lângă Ministerul Transporturilor din Romănia pentru a urgenta ratificarea MLC 2006.
De curând, proiectul de ordonanţă ajunsese la Ministerul de Finanţe, dar, ca urmare a schimbării ministrului, probabil că circuitul actelor pentru obţinerea de semnături va fi reluată, mai spus Adrian Mihălcioiu.
Liderul SLN, dar şi preşedintele Asociaţiei Agenţiilor de Crewing, Florin Urziceanu, se tem că măsura restricţionării accesului marinarilor români la bordul navelor se va extinde şi la alte categorii de navigatori.
Deasemenea, există pericolul ca şi alte ţări semnatare ale convenţiei să impună embargo îmbarcării marinarilor români.
Vicepreşedintele Comisiei de Transporturi din Camera Deputaţilor, deputatul Mircea Toader, a declarat, pentru Radio Constanţa, că se poate iniţia o lege, dar perioada de elaborare va dura cel puţin trei luni.
Deputatul mai spus că aşteaptă documente de la SLN pentru a putea interveni la minister pentru urgentarea ordonanţei de urgenţă. Mircea Toader a mai spus că este de datoria Guvernului să facă demersurile necesare pentru ratificarea unor convenţii internaţionale.
Potrivit Organizaţiei Internaţionale a Muncii, MLC 2006 stabileşte standarde minime de muncă şi de trai pentru toţi marinarii care lucrează pe nave care arborează pavilionul unor ţări ce au ratificat convenţia.
Este, de asemenea, un pas esenţial către asigurarea unor condiţii egale pentru ţări şi armatori care, până acum, erau într-o competiţie nedreaptă cu cei care navigau în condiţii sub standardele minime acceptate.
cristinailiuta@radioconstanta.ro