Violonista Natalia Pancec și chitaristul Emilian Florentin Gheorghe au adus un nou concept la Constanţa
Publicat de Doina Sirbu, 11 decembrie 2023, 14:11
„When violin meets guitar” este un program-concept nou, cu duo-ul alcătuit din violonista Natalia Pancec și chitaristul Emilian Florentin Gheorghe.
Ce se întâmplă când o chitară întâlnește o vioară? Un concert „MetaVivaldi”, ca un roman muzical cu două personaje principale care circulă prin țară pentru a ajunge la public.
Realitatea preclasică devine clasică și se întoarce plină de muzica rock. Vivaldi, Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple, Metallica, Queen, Porumbescu, Enescu…Din două lumi diferite la prima vedere, partiturile se intersectează în spectacolul creat de cei doi muzicieni.
A fost sold-out la Ateneul Român și este prezentat în spații neconvenționale. A ajuns și la Constanța, iar Liliana Moldoveanu a vorbit cu violonista Natalia Pancec și chiaristul Flores.
Ați interpretat chiar pe vioara istorică pe care o dețineți?
„Nu, acum am cântat pe vioara lui Silvian Rusu. E o vioară nouă, dar are un sunet extraordinar și mă bucur foarte mult că mi-a construit-o și mi-a plăcut și sunetul din seara asta. Am avut așa o senzație foarte bună pe scenă și am simțit și entuziasmul oamenilor. Mi-a plăcut foarte mult”, spune Natalia Pancec.
Este un concert concept nou. Cum cântați? De pe partitură? Există transcript pentru Doors, pentru Metallica?
“Pe piesele de rock au niște prelucrări sau sunt partituri care sunt scrise pentru chitară și voce. Și noi, din ce am găsit pe internet și evident și din ce am ascultat, am făcut în așa fel încât să sune cât mai aproape de original. Bineînțeles, că niște partituri ne-au fost folositoare, dar până la urmă e prelucrarea noastră și e cumva copilul nostru”, spune Natalia Pancec.
Ce ați spune unui public de muzică clasică? Cum să vină la genul acesta?
“Unui public de clasică, i-aș spune că o să-l simtă pe Vivaldi altfel, poate mai intens, așa, în alăturarea asta cu rock-ul, pentru că ați văzut, este un contrast evident și îl pune în lumină, într-o altă lumină, zic eu, pe Vivaldi și stările acestea pe care le transmite Vivaldi, ies și mai evidente şi asta mi se pare foarte interesant că-l vezi un pic altfel pe Vivaldi. Şi eu îl văd altfel”, a precizat Natalia Pancec.
Publicul de muzică rock cum să vină spre muzica clasică?
“Noi am cântat de foarte multe ori în cluburi sau în locuri de astea mai neconvenționale și a fost foarte interesant că am venit cu Vivaldi în locuri de genul ăsta și oamenii au fost foarte atenți și foarte receptivi. Cred că de foarte multe ori, iubitorii de rock sunt de un nivel mai înalt. Cred că sunt receptivi și la muzica clasică și cred că o pot vedea altfel în această alăturare”, ne-a mai declarat Natalia Pancec.
Cum se simte vioara întâi dintr-o orchestră în această ipostază?
“Este un altfel de abordare a muzicii. Asta e clar! Din punctul de vedere al unui orchestrant, este altfel de a interpreta și de a fi mai expresiv, pentru că într-o orchestră ești cumva sub conducerea unui dirijor, iar în această conjunctură în care cânți Vivaldi, “Anotimpurile” și piese rock, este mult mai solistică abordarea. Cumva îmi vine din interior și pot să mă exteriorizez foarte bine. Și îmi place foarte mult. E adevărat că este, cumva, o ieșire din zona de confort a unui orchestrant, dar eu am ieșit cu succes și mă bucur foarte mult”, spune Natalia Pancec.
Flores e numele de scenă! Cum a fost concertul de la Constanța?
“A fost neașteptat de bine, mai ales pe așa o vreme urâtă, de nu-ți vine să ieşi deloc din casă. A fost un public minunat. M-am simțit foarte bine”, spune Emilian Florentin Gheorghe.
Cum este alăturarea aceasta rock-clasic? Cum e de recomandat? Există o generație, aș fi eu aceea, de pildă, mă dau exemplu. Atunci când ascultam muzică clasică trebuia o anumită conduită, nici măcar să nu te miști. Și atunci e alt concept acum.
“Asta e foarte interesant, că poți să te miști pe Vivaldi liniștit, pentru că e posibil ca Vivaldi să fi inventat improvizația în muzică și atunci îți dă voie să te simți mult mai liber. Și la rock nici nu mai încape discuția. E interesantă combinația. Sună ceva altfel decât te-ai fi așteptat”, a precizat Emilian Florentin Gheorghe.
Nu știu de ce credeam că, la un moment dat, o să fie multe instrumente pe scenă şi a fost o singură chitară!
“O singură chitară cu corzi de nylon. Asta e găselnița, dacă vrei și fără niciun efect, fără nimic. Se cântă live totul, 100%, notă cu notă e de la început la sfârșit”, spune Emilian Florentin Gheorghe.
Ați folosit partituri, totuși? Ați avut nevoie?
“La Vivaldi nu era nimic scris. Am reușit să le scriem. Sunt scrise pentru chitară, căci nu era nimic scris. Le-am scris noi, adică eu n-am avut de unde să mă inspir. Am luat partitura generală și am scris-o pentru chitară în premieră mondială, sper, și cu chitara nu cântă mai nimeni toate părțile, integral “Anotimpurile”. Dar cu notele astea sper să cânte din ce în ce mai mulți chitariști și copiii şi să învețe Vivaldi, pentru că li se deschide și mintea și sufletul și tot”, ne-a mai declarat Emilian Florentin Gheorghe.
Redactor: Liliana Moldoveanu / Editor online: Doina Sîrbu / Foto: Liliana Moldoveanu