În prima lună a Comandamentului Litoral 2023, ANPC a dat amenzi de peste 6,5 milioane de lei
Publicat de Doina Sirbu, 17 iulie 2023, 06:54
În prima lună a Comandamentului Litoral 2023, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a controlat peste 1000 de agenți economici, a dat amenzi de peste 6,5 milioane de lei, a închis, temporar, aproape o sută de unităţi. Preşedintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Horia Constantinescu, ne explică situația descoperită de echipele de control, și măsurile luate pentru repararea deficiențelor.
Pentru început, cred că ar fi relevant să ne spuneți care a fost cea mai mare amendă aplicată și pentru ce a fost ea dată?
Rămân sancțiunile cele mai mari acolo unde am avut posibilitatea, și mă refer aici la Autoritatea pe care o reprezint, de modificare a actelor normative în vigoare, pentru că celelalte prevăd clar achitarea a jumătate din minim. Ori, în felul acesta, din păcate, Autoritatea noastră și, probabil, și multe dintre celelalte autorități nu-și pot impune un punct de vedere care să dea cetățenilor, consumatorilor, în cazul nostru, o mai mare siguranță și nici nu poate transmite un mesaj de fermitate. Deci, cele mai mari sancțiuni s-au aplicat, în general, pentru practici comerciale incorecte sau înșelătoare în raport cu consumatorul, aici referindu-mă, inclusiv, la utilizarea de alte ingrediente decât cele menționate în meniu sau promovarea, de exemplu, a unor locații ca având anumite facilități pe care în realitate nu le au.
Dincolo de ceea ce ați precizat, care ar fi cele mai frecvente nereguli care revin, așa, să spunem, poate ca o constantă pe parcursul mai multor sezoane, pe parcursul acestui sezon, în actuala lună de verificări și, poate, la care ar trebui să fim și noi mai atenți, mai vigilenți, noi, consumatorii?
Din păcate, unele dintre acestea sunt ascunse privirii consumatorilor. Și aici mă refer la produse alimentare congelate și depozitate neconform de la un sezon la altul și revândute în sezonul următor, lucru pe care noi îl considerăm și este, de fapt, un atentat la sănătatea consumatorilor. Lucrurile trebuie să capete o nouă șansă în sensul educării operatorilor economici. Avem un ghid de bune practici la care lucrăm cu industria de profil pentru a deveni o biblie aceste activități.
Ce instrumente legale aveți dumneavoastră, instituția pe care o conduceți, la dispoziție pentru a disciplina agenții economici care, după ce au plătit o sancțiune sau au avut activitatea temporar suspendată, revin la activitatea curentă și revin și la abateri? Altfel zis, cum ne descurcăm cu recidiviștii?
Comisariatul Constanța pe care l-am condus mai mulți ani, ține această evidență încă din anul 2017. La acest moment este obligatoriu pentru întreaga Autoritate. Acolo păstrăm evidența clară a sancţiunilor pentru a putea constata exact cum spuneaţi, repetabilitatea acestora. Actele normative spun clar că odată constatată, în mai puțin de șase luni o abatere repetată, se pot lua măsuri de suspendare a activității de la 6 la 12 luni, iar acolo unde măsurile stabilite de către colegii noștri nu sunt respectate, se poate merge până la închiderea definitivă a unității. Din păcate, lacunele legislative pe care sperăm să le îndreptăm cu Legea protecției consumatorilor dau încă posibilitatea operatorilor economici să redeschidă o firmă și să o ia de la capăt, lucru care va fi imposibil după ce noua Lege a protecției consumatorilor va fi votată de către Parlament.
Redactor: Mihaela Andrei / Editor online: Doina Sîrbu / Foto: ANPC