CONSTANȚA: Deficit de profesori pe specializările fizică și chimie
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 28 martie 2019, 10:43
Învățământul românesc are nevoie de profesori de fizică și chimie. Problemele cele mai mari sunt întâlnite în mediul rural și în învățământul gimnazial. Deficitul profesorilor de chimie și fizică s-a accentuat în ultimii ani, deoarece, profesia de dascăl nu mai este atrăgătoare. Aflat la Constanța, academicianul Marius Andruh, președintele comisiei de organizare a olimpiadei naționale de chimie, spune că, interesul elevilor pentru acest concurs este, din ce în ce, mai mic.
Marius Andruh – La clasele a VIII-a, a IX-a, a X-a și la a XI-a sunt cel puțin 60, 80, 90. De mulți ani, la clasa a XII-a sunt 30, 34, 38. Asta este îngrijorător, nici măcar un elev pe județ, în medie pe toată țara. Din cei 30 și ceva, nu toți se duc la chimie. O parte se duc la medicină, deci, rămâan și mai puțini. Din cei care se duc la chimie, o parte, nu aleg să studieze în țară. Prin urmare, în România, din cei 30 și ceva, maximum 10 – 15 copii, cu o bună pregătire, vor asigura existența acestei discipline în țara noastră. Cei care au plecat, adesea, nu se mai întorc.
Ralizator – Să ne găndim la o lipsă de profesori la disciplina chimie?
Marius Andruh – Deja există, meseria nu mai atrage. Statutul profesorului nu mai este ce a fost cândva. Profesorul avea un respect din partea societății, poziție socială, salariu. Sunt profesor la Universitatea din București, la Facultatea de Chimie și se presupune că noi pregătim viitori cercetători, viitori chimiști pentru laboratoare, în industrie, în spitale, dar, pregătim, sau ar trebui să pregătim și profesori. Numărul de puțini studenți, care mai aleg să vină la facultatea de chimie, încă mai puțini vor să devină profesori. Situația este dramatică, în școlile de la sat nu sunt mulți copii, prin urmare, chimia începe la clasa a VII-a, un profesor nu poate să-și asigure catedra și ajungem la situații în care constatăm că, bietul profesor este o ființă chinuită, pentru că, trebuie să alerge în 3, 4 sate pentru a forma catedra. Este o criză de profesori, este o criză de profesori buni, singurul lucru care ne face să mai fim optimiști, este faptul că, adunăm în fiecare an la olimpiadă peste 350 de copii din toată țara, bine pregătiți.
Realizator – Și disciplina fizică se confruntă cu lipsa profesorilor, chiar dacă, elevii o găsesc atractivă, participarea lor la competiție este redusă, mărturisește profesorul Ion Băraru.
Ion Băraru – Implică cunoștințemai elaborate, pregătire foarte puternică, timp mult sacrificat și în primul rând, elevii vin, din gimnaziu, cu o bază apropiată de zero, deoarece, de când s-a introdus clasa zero, din cauză că nu erau spații s-au desființat laboratoarele și impactul se vede foarte, foarte bine. Sa- predai fizica la gimnaziu, cu creta pe tablă, este inadimisibil. De multe ori le spun , uitați ce ați făcut în gimnaziu, reluăm să facem fizica.
Realizator – Câți participau anii trecuți la olimpiadele de Fizică?
Ion Băraru – La clasele a IX-a, la județeană, în urmă cu 10 – 15 ani erau peste sută, acuma nu ajung la 50. Elevii selectați care vor participa la concursuri importante și cu care noi ne mândrim sunt din ce în ce mai puțini.
Realizator – Aura Mierluș/Redactor – Liviu Predescu