Constanţa devine capitala folclorului românesc prin desfăşurarea, în perioada 2 – 3 octombrie, a unei noi ediţii a Festivalului – Concurs Naţional de Interpretare a Cântecului Popular Românesc „Dan Moisescu”.
Publicul este aşteptat să fie parte a unei experienţe culturale de excepţie, plină de culoare, tradiţie şi muzică populară autentică din toate zonele etnofolclorice ale ţării. Pe scena de la malul mării se vor întâlni tineri solişti şi instrumentişti – participanţi la concurs în cadrul celor două secţiuni, Interpretare instrumentală şi Interpretare vocală – cu vedete ale folclorului românesc, invitate în recitaluri.
Conform programului ediţiei a XXVIII-a, Concursul propriu-zis – secţiunile Interpretare instrumentală şi Interpretare vocală – se va desfăşura miercuri, 02 octombrie, de la ora 18.00, fiind urmat de recitaluri. Joi, 03 octombrie, de la ora 18.00, va avea loc Gala Laureaţilor, seara urmând să se încheie cu recitaluri susţinute de interpreţi consacraţi ai muzicii populare româneşti, se arată în comunicatul transmis de Centrul Cultural Judeţean „Teodor T. Burada”.
Acompaniamentul muzical va fi asigurat, atât la repetiţii, cât şi la concurs, de orchestra Ansamblului Folcloric Profesionist „Brâuleţul” din cadrul Centrului cultural, condusă de maestrul dirijor prof. dr. Cristian Obrejan.
Recitalurile vor fi susţinute de artişti îndrăgiţi ai scenei de folclor: Emilia Dorobanţu, Ilie Caraş, Marian Medregoniu, Daniel Trifu, Fraţii Anatol şi Cezar Cazanoi, Elena Plătică – solista Ansamblului Folcloric Profesionist „Brâuleţul”. De asemenea, un alt recital special va fi susţinut de Andrei-Daniel Dinu, câştigătorul Trofeului „Dan Moisescu” 2023.
Anul acesta, câştigătorul Trofeului Festivalului – Concurs Naţional de Interpretare a Cântecului Popular Românesc „Dan Moisescu” va fi răsplătit cu suma de 8.000 lei şi va susţine un recital folcloric la următoarea ediţie a evenimentului.
Festivalul-concurs se va desfăşura la Centrul Multifuncţional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin”.
Biletele se mai pot achiziţiona online, accesând link-ul https://biletefestival.cinemagia.ro şi de la casieria Centrului Multifuncţional.
Pianistul și compozitorul Andrei Irimia, acompaniat de violonistul Răzvan Păun și de violoncelistul Thibault Solorzano, invită publicul constănțean la spectacolul „Lights and Shadows” (Lumini și umbre), luni, 26 februarie, de la ora 20.00, la Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin” din Constanța.
Spectacolul face parte dintr-un turneu muzical și vizual incendiar, ce explorează nu doar dualitatea dintre lumină și întuneric, ci creează un univers fascinant, unde contradicțiile și armoniile muzicii neoclasice se întâlnesc și dansează într-o simfonie a contrastelor, cum își descrie proiectul chiar muzicianul Andrei Irimia.
„Lights and Shadows” – spune tot el – nu este doar un turneu muzical, ci o călătorie către echilibrul subtil dintre lumina și întunericul din fiecare dintre noi, o explorare a contrastelor care definește frumusețea inexprimabilă a muzicii.
Turneul începe la Constanța, orașul natal al tânărului muzician, iar următoarele reprezentații sunt programate la București, în 8 martie, la Arad – 22 martie, la Târgu-Mureș – 23 martie, la Brașov – 20 aprilie, la Londra – 26 aprilie și la Paris, în 29 aprilie.
Prima pagină » Centrul Multifuncţional jean constantin
EXCLUSIV | Jurnalistul Cătălin Tolontan, despre documentarul „Colectiv“: „Filmul nu are sânge și nu e despre foc, nu se văd răni. E vorba despre un alt tip de rană“
Publicat de ,
29 februarie 2020, 11:19
Nu vom uita niciodată data de 30 octombrie 2015. Atunci s-a petrecut tragedia din clubul Colectiv. Cunoaștem bilanțul nefericit : 64 de morți și sute de răniți. Incendiul declanșat în timpul concertului trupei „Goodbye to Gravity“, cu ocazia lansării unui nou album,a produs multă durere și a scos la iveală adevăruri despre România. La jumătate de an după premiera internațională care a avut loc la Festivalul de la Veneția, filmul documentar „Colectiv” poate fi văzut și în România. Astăzi ajunge și la Constanța, de la ora 19:00, la Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin”.
Invitat în direct prin telefon, în programul matinal realizat de Larisa Calistru, jurnalistul Cătălin Tolontan a acordat postului nostru de radio un interviu în exclusivitate despre „Colectiv” și viața noastră după această tragedie.
Cum a fost primit filmul documentar „Colectiv” în țara noastră?
Cătălin Tolontan: E atât de greu și totodată atât de simplu de răspuns. O să vă răspund ca un jurnalist. Aseară, la Galați, de exemplu, cel mai vârstnic spectator avea 78 de ani și cel mai tânăr, care a ținut să pună o întrebare echipei care a realizat filmul și jurnaliștilor prezenți în film, avea 4 ani și jumătate. Și au fost peste 400 de oameni în sală, de toate convingerile politice, oameni optimiști sau mai puțin optimiști, care așteaptă mult sau puțin în continuare de la România. Toți se regăsesc în acest film, pentru că filmul nu are sânge și nu e despre foc, nu se văd răni, e vorba despre un alt tip de rană, e vorba despre cum arată viața noastră și poate cum ar putea arăta ea dacă ne implicăm un pic să schimbăm lucrurile în această țară.
Care au fost secvențele sau fragmentele de film cel mai greu de realizat?
Cătălin Tolontan: Este o întrebare pentru regizor. Eu vă pot spune ca jurnalist ce e mai greu cumva, dar și mai pilduitor, aproape tulburător de văzut astăzi. De pildă aceia care ascultă acum postul dumneavoastră de radio știu foarte bine că ieri un fost ministru al Sănătății, Sorina Pintea, a fost arestat (e o acuzație deocamdată, nu e probată, evident) pentru că ar fi luat mită ca manager de spital la Baia Mare, folosind pandemia virusului care ne amenință pe noi, toți oamenii de pe această planetă. Te gîndești: «Cum poate face cineva asta, să ajungi ca doctor, ca manager de spital, să folosești o îngrozitoare amenințare la adresa semenilor tăi ca să mai faci și tu o șpagă?“ Ei bine, acest lucru s-a mai întâmplat și el există în film și oamenii sunt pur și simplu cutremurați când văd că Florin Secureanu lua bani ca șpagă după tragedia de la Colectiv, pentru că atunci se dăduse drumul la investiții. La fel ca astăzi. Când se dă drumul la investiții…luați, luați, repede, orice…ca să aibă oamenii în spitale și un manager de spital se folosește de această tragedie a virusului.
Ați disecat în detaliu, în anchete scrise și mai târziu în acest documentar succesiunea de incompetență, corupție, nepăsare de pe aproape toate palierele tragediei Colectiv. Vedeți o schimbare de abordare a sistemului de urgență și a instituțiilor care oferă servicii medicale de stat?
Cătălin Tolontan: Da, cred că lucrurile s-au schimbat în bine. Oamenii care ne ascultă acum, prin taxele lor, au decis ca salariile și veniturile în general ale cadrelor medicale (peste 100 de mii de oameni în România) nu doar medicii, ci și biologi, manageri, asistente, infirmiere și așa mai departe să se dubleze și probabil să se tripleze față de acum câțiva ani. Aceasta este o schimbare fundamentală. Noi, de regulă, stăm peste o oră la discuții cu oamenii din sală, pentru că ei nu se pot ridica după vizionare, sunt țintuiți în fotolii ca efect a ceea ce au văzut. Repet, nu sunt scene violente. Vin copii, vin tineri care sunt absolut impresionați, care nu știu ce s-a întâmplat la „Colectiv”, dar realizează vâzând filmul (care este despre viața noastră de zi cu zi și este foarte actual) ce provocare avem noi în fața noastră. Ca să vă răspund concret, se dă mai puțină mită astăzi în spitale. Mi se pare altă schimbare, oamenii recunosc asta. Pur și simplu spun: „Da, n-am mai dat mită în spitale“. Dar asta nu înseamnă că a dispărut plicul din spitale. Da, sunt mulți medici care îl refuză tocmai pentru că veniturile lor sunt acum absolut civilizate.
Care este soarta avertizorilor de integritate din film? Huliți de breasla lor, ei devin practic licărul de speranță pentru un nou tip de atitudine că nu este totul pierdut în sistemul medical…
Cătălin Tolontan: Aveți dreptate. Eroii acestui film nu sunt jurnaliști, dar noi ocupăm o bună parte din film pentru că pe baza investigațiilor se narează filmul, povestitorului i-a fost mai ușor să facă acest lucru, însoțind echipa de jurnaliști practic în fiecare minut, timp de un an de zile. Oamenii aceștia care au vorbit, e vorba despre medicul Camelia Roiu, de Nicoleta Ciobanu și Laura Nițu (contabile la Spitalul Malaxa) au riscat foarte mult. Pentru că, de vreme ce noi ne făceam doar profesia, ei își riscă cariera. Lucrează în aceleași spitale, însă atmosfera din jurul lor este una glacială.
Ce credeți că este diferit în modul în care privesc străinii și românii acest film?
Cătălin Tolontan: Nu vă voi da un răspuns inteligent, vă voi da un răspuns sincer: aproape nimic! Și noi suntem surprinși -regizorul Alexander Nanau a reușit cumva să atingă ceva profund uman, astfel încât felul în care oamenii vin la sfârșitul filmului și le strâng mâinile celor de pe scenă este același și în Norvegia, și la Craiova, da? Și sunt convins că va fi la fel la Constanța, văzând corupția, văzând cum politicienii încearcă să se strecoare. Dar au o șansă oamenii să îi tragă de mânecă și să le spun: „Totuși voi trebuie să faceți ceea ce vrem noi, cei care suntem guvernați și nu invers. Nu noi trebuie să facem ceea ce vreți voi, care ne guvernați!“
Prima pagină » Centrul Multifuncţional jean constantin
O caravană cinematografică va ajunge în localitățile îndepărtate ale Dobrogei. Interviu cu actorul Dan Cojocaru, coordonatorul Centrului pentru Tineret „Jean Constantin“
Publicat de ,
14 ianuarie 2019, 18:23
Actorul Dan Cojocaru, coordonatorul Centrului Cultural pentru Tineret Jean Constantin din Constanța, știe să-și gestioneaze timpul la secundă. Când nu este pe scenă, organizează evenimente culturale la Centrul Jean Constantin, pregătește copiii din centrele de plasament în arta actoriei și duce filmul în localitățile defavorizate din judeţ.
Din această primăvară, o caravana cinematografică va ajunge în localitățile îndepărtate ale Dobrogei, așa încât și oamenii din familii defavorizate să se bucurie de magia filmelor de artă. Este unul dintre numeroasele proiecte de care se ocupă actorul constănțean Dan Cojocaru, coordonatorul Centrului Cultural pentru Tineret „Jean Constantin“, din Constanța.
„Eu am găsit, paradoxal, în anul în care trăim, copii care nu știau ce înseamnă cinematograf. «Cinematograf e film?», întrebau ei. Și atunci a trebuit să refacem drumul, ceea ce încercăm să facem și acum, drumul acela de la marele ecran la micul ecran, și acum la extrem de micul ecran. Copiii sunt cuprinși de smartphone și se uită pe canalele care le oferă filme, seriale, sunt lipiți, efectiv, acolo să vadă filmulețe alea. Când ajung în sală, chiar și la Jean Constantin, și văd ecranul acela imens, încep și ei să-și dea seama ce înseamnă cinematograf. Avem un ecran gonflabil de mari dimensiuni, pe care l-am scos pe câmp, de câteva ori. Există această experiență a socializării directe. Oamenii se strâng împreună, vedem împreună un film în anumite condiții, se creează o stare, o emoție, discutăm despre ce am văzut acolo și se petrec lucruri frumoase“, spune Dan Cojocaru, coordonatorul Centrului Cultural pentru Tineret „Jean Constantin“.
Anul acesta vor fi proiectate filme românești de referință. Tot Dan Cojocaru este cel care le predă copiilor din centrele de plasament cursuri de actorie. Cei mici învață cum să traiasca frumos, cum să se bucure de viață făcând lucrurile care-i pasionează cu adevărat și cum să-și găsească puterea de a crede că nu există bariere pe care să nu le poată depăși.
„Lucrez pornind de la conceptul JOC/JOACĂ. Începem prin mișcare, ne mișcăm, pentru că instrumentul unui actor, așa cum vioara este a unui violonist, este propriul lui corp. Trebuie să ți-l cunoști foarte bine și să ți-l construiești în așa fel încât să îl folosești, să devii un virtuoz. Trecem apoi la respirație…Noi nu facem actorie acolo pentru a-i transforma pe ei în viitori actori. Nu! Este, dacă vreți, o felie, o bucată bună de viață normală, în care îi învățăm să trăiască frumos și încercăm să-i ajutăm să se descopere cu tot ce au ei mai bun. Au fost copii care s-au pierdut pe drum, pentru că au fost tentați de partea cealaltă. După o perioadă destul de lungă de timp, au regrete. Și atunci trebuie să le dai din nou șansa să revină“, este de părere Dan Cojocaru.
În săptămână dedicată Culturii Națioanale, Dan Cojoraru ne-a anunțat evenimentele pe care le va găzdui Centrul Cultural pentru Tineret Jean Constantin din Constanța.
„Vom sărbători Ziua Culturii Naționale prin a prezenta un film despre George Enescu. Este un film care folosește drept moto «Mi-am slujit țara cu armele mele – pana, vioara și bagheta». Așa spunea George Enescu. Este un film documentar în care naratorul este, poate, cel mai important actor român, cel puțin foarte bine cotat – Marius Manole. Liceul Mihai Eminescu intră în categoria liceelor centenare și, anul acesta, își serbează cei 100 de ani pe scena de la Centrul Multifuncțional pentru Tineret, pe data de 18 ianuarie. A fost o idee care s-a născut discutând cu dânșii – au făcut un film. Altfel ne jucăm cu imaginile proiectate pe ecran și cu evoluția elevilor de pe scenă“, spune Dan Cojocaru.
La Centrul Cultural pentru Tineret Jean Constantin din Constanta există singurul atelier din țară în care copiii cu deficiente din spectrul autism pot desfășura activitivăți artistice în condiții optime. Într–o sală numită „de liniște“ specialiștii în sunet și lumini îi ajută pe copii să intre în lumea micilor actori.
Prima pagină » Centrul Multifuncţional jean constantin
Evenimentele lunii decembrie la Centrul „Jean Constantin“ și Casa de Cultură a Sindicatelor Constanța
Publicat de ,
18 decembrie 2018, 10:30
Sărbătorile de iarnă aduc multe surprize inclusiv în programul instituțiilor de cultură din Constanța. La Centrul Multifuncțional Educativ Jean Constantin nu este zi fără un eveniment notabil.
Astăzi, pe 18 decembrie, de la ora 19:00, la Seara de gală va fi prezentat filmul „Moromeții 2“, în regia lui Stere Gulea. Pentru această peliculă s-au eliberat bilete gratuite, iar gazdele anunță că deja nu mai sunt locuri. În schimb, toată luna decembrie aduce și alte evenimente interesante la care putem participa.
În sala cu peste 700 de locuri a Centrului Multifuncțional Educativ Jean Constantin din Constanța va fi proiectat filmul Moromeții II. Pelicula readuce pe marile ecrane, după mai bine de 30 de ani, îndrăgitele personaje ale lui Marin Preda, dar și dramele lor, în regia aceluiași Stere Gulea. Imaginea filmului este alb-negru și este semnată de Vivi Drăgan Vasile, considerat a fi unul dintre cei mai valoroși directori de imagine din România. Coordonatorul Centrului cultural Jean Constantin, actorul Dan Cojocaru, a declarat că pentru această Seară de gală s-au eliberat bilete gratuite.
„Avem proiecție de gală, marți seară! Îmi pare rău să-i anunț pe constănțeni, dar nu mai sunt locuri, s-au eliberat tichete gratuite pentru Moromeții II, biletele au fost date în două zile pentru că am avut evenimente la rând, asta înseamnă că ne-au trecut pragul cel puțin 700 de persoane în fiecare zi. A fost, așadar, Spectacolul Internațional de Folclor, pe 13 decembrie, iar pe 14 decembrie a fost spectacolul oferit de Centrul Cultural Teodor Burada, un spectacol de folclor, Izvoare dobrogene. Ce am mai făcut noi important a fost spectacolul realizat în colaborare cu Centrul de Incluziune Delfinu din Constanțal, cred că suntem singura instituție de cultură, cel puțin nu am mai auzit de alta, care să aibă un spațiu special amenajat, o cameră de liniște pentru copiii în special cu deficiențe din spectrul autism, inclusiv decorul a fost gândit ca să-i ajute tactil, un decor senzorial“, a declarat Dan Cojocaru.
Cei care nu vor merge la „Moromeții II“ sunt invitați, până la sfârșitul anului, la alte evenimente captivante. Proiecțiile de film în ton cu atmosfera de Crăciun, sau Concertul lui Horia Brenciu, unde și aici intrarea se va face tot pe bază de bilete gratuite, sunt câteva dintre ofertele Centrului Multifuncțional Educativ Jean Constantin.
„Pe data de 20 decembrie avem un spectacol pregătit în colaborare cu Trupa Arca, e un proiect mai mare pe care noi îl avem cu DGASPC Constanța, deci pe 20 decembrie va fi un spectacol pentru toți copiii din centrele protejate ale DGASPC Constanța. Nu uitați de concertul lui Horia Brenciu de pe data de 27 decembrie. Se eliberează bilete gratuite, urmăriți site-ul și adresa noastră de Facebook și o să vedeți acolo detaliile“, a declarat coordonatorul Centrului Cultural Jean Constantin.
Până la sfârșitului lui 2018 și Casa de Cultură a Sindicatelor din Constanța vine cu invitații pe măsură. Printre ele amintim – Piesa de Teatru „Fierarii“, din 23 decembrie, cu Horațiu Mălăele, Maia Morgenstern și George Mihăiță, Spectacolul de balet clasic „Lacul Lebedelor“, prezentat pe 24 decembrie de către artiștii ruși, și Concertul extraordinar de Crăciun „Regal Vienez“, din 28 decembrie.
Prima pagină » Centrul Multifuncţional jean constantin
CONSTANȚA: Astăzi începe Festivalul Filmului Kazah, la Centrul Multifuncțional „Jean Constantin“
Publicat de ,
2 noiembrie 2018, 07:43
Astăzi, la Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin” Constanța, începe cea de-a doua ediție a Festivalului Filmului Kazah.
Eevenimentul este organizat de Centrul Cultural Județean Constanța „Teodor T. Burada” cu prilejul împlinirii a 20 de ani de la declararea capitalei Astana și a 26 de ani de Parteneriat Româno – Kazah.
Astăzi, vor fi prezentate filmele „Sabia de diamant” (ora 15:30) și „Darul pentru Stalin” (ora 18:00), iar mâine, 3 noiembrie, „Birzhan Sal”, de la ora 11:30, și „Străinul” (ora 13:00). Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.
Uite cinematograful, nu e cinematograful! Așa se întâmplă de luni bune cu redeschiderea fostului cinematograf Republica, transformat în Centrul Multifuncţional „Jean Constantin”. Inspectoratul pentru Situații de urgență Dobrogea spune că există aviz pentru instituție.
Anca Chiriță, purtătorul de cuvânt al ISU Dobrogea:
„Obiectivul deține aviz de securitate la incendiu, emis în baza documentației de proiectare, în vederea eliberării autorizației de construire. Potrivit prevederilor legale, urmează ca beneficiarul să solicite autorizație, după completarea documentației“.
Cum birocrația este în floare, ceea ce lipsește este o autorizație:
„La data de 23 11 2016, a solicitat autorizația de securitate la incendiu pentru obiectivul realizat în municipiul Constanța, bulevardul Ferdinand, nr. 56. În urma analizării documentației și a verificării situației din teren s-a transmis solicitantului, conform prevederilor legale, faptul că scenariul de securitate la incendiu și o parte din piesele desenate, cu măsurile de apărare împotriva incendiilor realizate, precum și faptul că este necesară prezentarea întregii documentații tehnice pentru arhitectură, la fazele de proiectare, proiect tehnic și detalii de execuție. Acest obiectiv corespunde, din punct de vedere tehnic, în sensul că respectă prevederile securității la incendiu, numărul de ieșiri de urgență este corespunzător reglementării tehnice și suficient, având în vedere numărul de utilizatori prevăzuți în proiect“.
O situație similară este la Pavilionul Expozițional Constanța.
Ca și în cazul Centrului Multifuncţional „Jean Constantin”, aici este nevoie de aceleași documente pentru obținerea autorizației.