Cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime româneşti s-a înregistrat în anul 2019, constatându-se o creştere cu 8,64% la sută comparativ cu 2018, a informat Compania Naţională ‘Administraţia Porturilor Maritime’ (CNAPM) Constanţa.
Până la acest trafic de mărfuri record, în top figurau rezultatele înregistrate în anii 1988 şi 2008.
‘Traficul total de mărfuri în porturile maritime româneşti a înregistrat 66.603.292 tone în anul 2019, o creştere de 8,64% faţă de 61.303.774 tone în 2018, fiind cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime româneşti. Până la acest trafic record, în top figurau rezultatele înregistrate în anul 1988, de 62,3 milioane tone şi în anul 2008, de 61,8 milioane tone’, reiese dintr-un comunicat de presă transmis de CNAPM.
Conform sursei citate, în traficul total, cea mai mare pondere, de 32%, o deţin cerealele, urmate de petrol brut 12,1%, articole diverse 9,9%, produse petroliere 9,5%, minereuri de fier, deşeuri de fier 7,8%, îngrăşăminte (naturale şi chimice) 6%, minereuri şi deşeuri neferoase şi combustibili minerali solizi, fiecare cu 5,8%.
‘Evoluţia traficului de cereale în anul 2019 consolidează poziţia portului Constanţa de hub de cereale. În 2019, traficul de cereale a atins un record de 21.329.156 tone, faţă de aproape 18 milioane tone în 2018 sau 20,3 milioane tone în 2016’, potrivit comunicatului.
Traficul maritim a crescut cu 5,8%, la 51.458.726 tone (48.638.917 tone în 2018), iar cel fluvial a crescut la 15.144.566 tone, cu 19,58% faţă de 12.664.857 tone, cantitate înregistrată în anul 2018.
În anul 2019, traficul de containere a înregistrat 6.552.433 tone, respectiv 666.036 TEU.
Creşteri semnificative de trafic s-au înregistrat în cazul tuturor grupelor de mărfuri, mai puţin în cazul seminţelor uleioase, fructelor oleaginoase şi grăsimilor, minereurilor şi deşeurilor neferoase, echipamentelor şi maşinilor.
‘În portul Constanţa zona Constanţa, traficul de mărfuri înregistrat în 2019 a fost de 58.132.555 tone, faţă de 53.006.755 tone în 2018. În portul Constanţa zona Midia, traficul de mărfuri înregistrat în 2019 a fost de 8.195.807 tone, comparativ cu 2018, când s-au înregistrat 8.183.924 tone. În portul Mangalia, traficul de mărfuri înregistrat în 2019 a fost de 271.722 tone, faţă de 2018, când s-au înregistrat 113.095 tone’, a menţionat CNAPM Constanţa.
Directorul Administrației Porturilor Maritime, Dan Nicolae Tivilichi, a prezentat astăzi bilanțul pe 2017 al companiei.
CN APMC are în execuție proiectul „Cadastru portuar aferent teritoriilor porturilor Constanta și Tomis”, hartă ce nu a mai fost făcută în porturile maritime Valoarea contractului este de 790.000 lei. Această hartă cadastrală va permite punerea la dispozitia agentilor economici de terenuri dotate cu toate utilitățile necesare: apă, energie, gaze etc. în zonele fără deschidere la mare.
Până la această dată a fost finalizat primul obiectiv „Rețeaua geodezică de sprijin” în valoare de 120.000 lei, fără TVA.
În luna iulie 2017, după 10 ani, au demarat lucrările de dragaj de întreținere în porturile maritime românești, în vederea aducerii la cota corespunzătoare a adâncimilor pe zonele propuse din porturile Constanța și Midia și pentru a crește siguranța în arealul portuar.
Dragajul de întreținere este realizat din fonduri proprii, valoarea contractului fiind de 10,9 milioane de lei, plus TVA.
Dragajul de întreținere presupune păstrarea adâncimii și, mai ales, a canalelor navigabile de intrare și ieșire din porturile maritime românești, astfel încât navele să poată intra și ieși din acvatoriul portuar fără probleme.
Volumul prevăzut pentru a fi dragat este de 492.000 mc, din care s-au dragat 373.852 mc, reprezentând 76% din total, lucrarea urmând a se finaliza până la 15 ianuarie 2018.
Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța a finalizat proiectul de investiții, “Rețele electrice de forță și iluminat în zona fluvio-maritimă, danele 97 – 99”, rețele amplasate la terminalul de barje, din apropiere de poarta de acces nr. 7 a portului Constanța Sud.
Lucrarea a fost realizată cu fonduri proprii, cu forțe proprii și constă în modernizarea și extinderea instalațiilor electrice de forță (tablouri de distribuție a energiei electrice în zona cheiului pentru remorchere), precum și o rețea electrică de iluminat nocturn, cu o lungime de 720 m, valoarea investiției fiind de aproximativ 2.000.000 lei.
CN APM SA Constanța va continua lucrările pentru realizarea iluminatului public în portul Constanța Sud, până la danele 100 – 103.
Pentru 2018 este prevăzută extinderea la 4 benzi a drumului dintre Poarta 7 și joncțiunea obiectivului „Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre-Marea Neagră“ cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 și Poarta 8 spre zona de Nord a Portului.
Acum drumul care face legătura între varianta ocolitoare a municipiului Constanța (Autostrada A4) și porțile de acces în Port nr.7 și nr.9 este într-o stare tehnică necorespunzătoare, fiind insuficient dimensionat pentru traficul auto de tip greu, ce are ca destinație Portul Constanța Nord, care se desfășoară preponderent prin Poarta nr.7. Circulația rutieră pe acest sector se realizează pe o singură bandă, fapt care generează grave blocaje ale traficului.
Valoarea estimată a acestei documentații (SF+cerere de finanțare) este de 1.599.488,00 lei (fără TVA), sursa de finanțare fiind: surse proprii ale CN APM SA.
După elaborarea Studiului de Fezabilitate, conform Devizului General se va stabili valoarea estimată a obiectivului de investiție, care se va promova pentru finanțare în cadrul programului POIM 2014-2020.
De asemenea se va realiza si extinderea la 4 benzi a drumului de circulație existent între Poarta 10 bis și Poarta 10.
Valoarea estimată a acestei documentații (SF+cerere de finanțare) este de 247.808,00 lei (fără TVA), sursa de finanțare fiind: surse proprii ale CN APM SA.
După elaborarea Studiului de Fezabilitate, conform Devizului General se va stabili valoarea estimată a obiectivului de investiție, care se va promova pentru finanțare în cadrul programului POIM 2014-2020.
Unul dintre proiecte de investiții, cu finanțare europeană, este dragajul de investiție.
Proiectul de investiții se intitulează „Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creșterii adâncimilor șenalelor și bazinelor și a siguranței navigației în Portul Constanța” și cuprinde următoarele etape:
-Lucrări de dragaj pentru aducerea la cota proiectată a bazinelor şi şenalelor din Portul Constanța;
-Adâncirea bazinului Portului de Lucru și a șenalului de acces către acesta din Portul Constanța Sud, inclusiv lucrări de protecție a cheiurilor din Portul de Lucru. În bazinul Portului de Lucru adâncimea proiectată este de -7m și se va draga până la adâncimea de -9m;
-Sistem hidrografic (inclusiv nava hidrograf).
Până acum obiectivul de investiții a obținut avizele de la Ministerul Transporturilor și de la Consiliul Interministerial, și se așteaptă publicarea Hotărârii de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
O altă investiție tot din fonduri europene este finanțarea și construirea unei dane specializate, de 18 m adâncime.
„Implementarea unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari (Dana 80)” este prevăzută în Master Planul portului Constanța și în Masterplanul General de Transporturi pentru România, aprobate de Ministerul Transporturilor.
Dana 80 este situată la extremitatea estică a frontului de primire (Danele de minereu) aferent Terminalului de minereu din portul Constanţa şi la Vest de Postul de acostare petrolier (Dana 79).
Prin alocarea danei 80 pentru alte activităţi se eficientizează utilizarea danelor de mare adâncime existente în portul Constanţa, care prin diminuarea traficului de petrol şi minereu nu sunt exploatate eficient.
Este în curs de desfășurare procedura de achiziție a contractului de lucrări (proiectare + execuție), pe data de 12 septembrie 2017 a avut loc deschiderea ofertelor, iar în prezent comisia de evaluare analizează ofertele în vederea desemnării ofertei câștigătoare. Valoarea totală a investiției este de 4.800.000 euro, cu finanțare din fonduri de la bugetul de stat și fonduri UE prin programul POIM 2014-2020.
Pe termen scurt este necesară realizarea de noi terminale pentru a acoperi cererea prognozată de terminale și de dane și crearea unor spații noi pentru depozitare cu dotări specializate.
Ca urmare, se va realiza un Studiu de Fezabilitate și Aplicația de Finanțare în vederea obținerii fondurilor europene necesare realizării obiectivului de investiție „Realizarea lucrărilor de infrastructură în vederea dezvoltării de terminale specializate în Portul Constanța Sud – MOL III S”.
Total estimat valoare achiziție pentru elaborare Studiu de Fezabilitate, Aplicație de Finanțare, Studii de teren, expertize, studii de trafic, studii de piață, etc.) : 6.900.000 Lei (fără TVA), echivalentul a 1.500.000 Euro (fără TVA), din surse proprii CN APM SA Constanța. Durata estimată – 18 luni.
Lucrările de infrastructură pentru dezvoltarea unor terminale specializate în Portul Constanța Sud – MOL III S includ un terminal RoRo și pentru autoturisme.
La acest capitol, se preconizează deschiderea ,in luna ianuarie,a unei linii către Istanbul,de către o firma turcă ,care inglobeaza si transportatori de marfă. Pentru început va fi o nava pe săptămâna.