Cât de receptivi sunt cetăţenii, dar şi autorităţile publice, în privinţa digitalizării
Publicat de Doina Sirbu, 21 aprilie 2023, 07:58
Ultimii ani au impus necesitatea schimbării modului de relaționare a cetățenilor cu autoritățile publice. Perioada de pandemie a avut și părțile ei bune, în sensul că a urgentat această reconfigurare a relației client, ca beneficiar de servicii, cu autoritățile publice, dar este nevoie de mult mai mult.
Firmele de software au simțit provocarea momentului și, cu ceva deschidere din partea autorităților locale, se pot găsi soluții benefice, care să faciliteze demersul cetățenilor pentru „evadarea” din fața clasicului ghișeu. Laurențiu Despina a dialogat despre digitalizare în administrația publică, cu Florian Robitu, director de vânzări al unei companii de software.
Se discută de ani buni de digitalizare, de debirocratizare, există chiar și soluții, unele deja implementate, dar care este marele beneficiu, cuantificabil și perceptibil de clienți, de beneficiari?
Florian Robitu: Cel mai mare beneficiu adus de digitalizare s-a văzut în perioada de pandemie, atunci când cu toții am fost constrânși să stăm în casă. Dar viața merge înainte, a mers înainte și am avut nevoie de diverse situații, documente relaționate cu autoritățile publice locale. Deci, principalul beneficiu al digitalizării pentru cetățeni și nu numai pentru autorități, este faptul că îți permite să relaționezi în continuare cu autoritățile publice fără să fii nevoit să te deplasezi la sediul/sediile respectivelor autorități publice. Asta aduce odată un beneficiu de timp pentru mine, ca cetățean, care lucrez poate de dimineață până seara și nu am timp, nu pot să plec în timpul programului să depun un document, o cerere la Primărie pentru orice. Pot să fac lucrul acesta acasă, confortabil, seara, în weekend, nu mai sunt constrâns de programul respectivei instituții.
Ați vorbit, din punctul de vedere al beneficiarului, al clientului, de servicii de administrație publică, dar cât de receptivă este administrația publică la astfel de soluții?
Florian Robitu: Surprinzător, cred că ăsta este momentul. Autoritățile publice locale sunt foarte receptive la implementarea unor astfel de soluții, cel puțin în ultimii ani de zile și datorită fondurilor europene și trebuie să spunem lucrul ăsta, e un ajutor foarte important, aceste fonduri care au venit și vin în continuare. Toate aceste fonduri au ajutat și ajută autoritățile publice din România, locale și centrale, să-și informatizeze și să-și digitalizeze activitatea.
Digitalizarea înseamnă și disponibilizare de personal?
Florian Robitu: Sub nicio formă. Dimpotrivă, digitalizarea înseamnă așa: că pui în mâna funcționarilor, dacă ne referim pe partea autorităților publice, pui în mâna lor instrumente moderne cu care lucrează. Adică, nu mai lucrezi cu pixul pe hârtie, lucrezi cu mouse-ul pe calculator.
În acest ritm de implementare a soluțiilor, în câți ani vedeți că se poate atinge un nivel satisfăcător în debirocratizare și dacă putem identifica de pe acum eventuale soluții futuriste, ceva cu adevărat revoluționar?
Florian Robitu: Noi am identificat deja soluții futuriste și am implementat, de fapt, astfel de soluții. Și aș aminti aici Funcționarul electronic, un funcționar virtual se numește Funcționarul electronic Antonia. Acesta este denumirea pe care clientul nostru, Primăria Cluj, a dorit să o dea acestui funcționar. Ce este funcționarul ăsta? Este o inteligență artificială. Este un funcționar care ajută 24h din 24h, 7 zile/săptămână cetățenii să le răspundă la diverse întrebări, să-i ajute în diverse situații legate de relaționarea cu municipalitatea și cu Primăria. În cât timp? Să știți că depinde într-adevăr și de receptivitatea mediului în care ne desfășurăm activitatea. Este foarte dificil să pot avansa un termen, să zic, 2 ani, 3 ani, 5 ani ș.a.m.d. Dar, eu cred, că dacă mergem în ritmul acesta, în câțiva ani de zile vom ajunge la un nivel suficient de consolidat de digitalizare a activității autorităților publice, care să ducă într-adevăr la o receptivitate în mediul în care ne desfășurăm activitatea și să percepem, eu ca cetățean, dvs., mediul de afaceri, să percepem într-adevăr că autoritatea respectivă este acolo să mă ajute, nu doar să mă încurce în desfășurarea vieții.
Am vorbit despre debirocratizare, despre toate aceste soluții inovatoare. Cum stăm cu receptivitatea în zona de sud-est, vis-à-vis de acest subiect? Constanța, Tulcea, există proiecte implementate, există inițiativă?
Florian Robitu: Noi avem proiect implementat în Constanța, la Consiliul Județean, avem proiect implementat în Tulcea, la Consiliul Județean. Sunt autorități publice reprezentative pentru zona de sud-est a României, unde avem proiecte și sunt receptive la astfel de proiecte și fac pași în zona digitalizării. Pași concreți.
Spuneți-ne, din punct de vedere financiar, ce ar însemna aceste proiecte, ce înseamnă implicarea sau receptivitatea autorităților publice locale?
Florian Robitu: Proiectele sunt proiecte foarte complexe sau sunt proiecte cu o complexitate suficient de mare. Depinde de la autoritate la autoritate ce obiective își propun, ce își doresc să rezolve cu astfel de proiecte. În general, bugetele pentru aceste proiecte sunt, să zicem, între 100 și 500.000 de de euro, cam ăsta este un buget rezonabil. Avantajul este că aceste finanțări sunt asigurate prin fondurile europene și este păcat să nu fie accesate și de fapt, eu ce vreau să subliniez este că în ultimii 3-4 ani de zile, autoritățile publice locale și centrale au accesat din plin aceste fonduri și au fructificat la maxim aceste finanțări.
Interviu realizat de Laurenţiu Despina/Editor online: Doina Sîrbu/Foto: pixabay.com