La Serviciul Gestionare Cimitire Constanța nu obții nimic fără programare
Publicat de Doina Sirbu, 14 iunie 2022, 07:55
Știți cât durează la Constanța eliberarea unui act pentru un loc de veci? Între una și trei luni. Munți de solicitări s-au adunat la Serviciul Gestionare Cimitire din cadrul Primăriei Constanța, pe durata stării de alertă, când serviciul nu a avut program de lucru cu publicul. Și mai trist este că, și acum, după renunțarea la restricții, serviciul funcționează anevoios, oamenii sunt plimbați de la un ghișeu la altul, iar la singurul număr de telefon nu prea răspunde nimeni.
0241.69.75.44 este numărul de telefon, pe care îl găsiți afișat pe ușa Serviciului Gestionare Cimitire, din strada Ștefan Mihăileanu.
De cele mai multe ori, la celălalt capăt al firului sună ocupat. Iar, în cel fericit caz, sună ca un telefon obișnuit, la care nu răspunde niciodată nimeni.
„Probabil că depinde și de oră, eu nu am avut probleme nicăieri și nici nu am avut nevoie. Doar am fost, am plătit, ca la dentist”, spune un domn care a asociat vizita la primărie cu una la stomatolog.
Rep: Ați avut vreodată de-a face cu Administrația Cimitirelor, pentru un loc de veci?
“Nu, nu am avut probleme, adică personal nu am avut. Am auzit că alții ar fi avut, dar nu pot să dau detalii”, ne-a spus un alt domn din Constanța.
Oamenii cu care am vorbit pe stradă s-au arătat nemulțumiți de faptul că Administrația Cimitirelor și-a schimbat sediul, de lângă Cimitirul Central, pe strada Mihăileanu.
“Venea omul, avea decedatul, se ducea aici la biroul ăsta, care e liber acum, scotea documentul, venea la cimitir, o rezolva automat. Acum trebuie să mergi pe Mihăileanu, sunt mai multe servicii acolo, știu că e foarte greu pentru multă lume”, spune un bărbat, cu care am vorbit la Cimitirul Central.
Am format încă o dată: 0241.69.75.44… Același ton ocupat.
În situația de față, cetățenii au două variante: fie accesează internetul, fie fac o plimbare până la sediul din Mihăileanu. De altfel, nu puțini sunt cei care au întrebat pe site-ul instituției de ce nu răspunde nimeni la telefon. Dar întrebarea lor a rămas fără răspuns.
Rep: V-ați fi descurcat să faceți programarea pe internet, pe mail?
“Nu, în primul rând nu am telefon ca lumea, sunt pensionară. Nu știm să umblăm, nu avem…”
Rep: Poate vă ajută un nepot…
“Nu vedeți cum este tineretul de azi? Dacă le ceri ceva… acum vrei, dar chiar acum?” ne-a spus o bătrână.
Nicolae Lucian de la Serviciul Administrare Cimitire a răspuns, într-un final, la numărul de telefonul afișat pe ușa instituției.
Cât durează eliberarea unui document? A întrebat reporterul Radio Constanța.
“Termenul de rezolvare a petițiilor este de 30 de zile, dar din cauza volumului foarte mare de muncă și de oameni care depun foarte multe cereri, termenul se prelungește. Depuneți actele, veți primi o informare când să ne sunați, ca să vă programăm. Puteți să veniți și aici, dar în timpul orelor de program, care sunt: Luni, Marți, Miercuri și Vineri de la 08.30 la 12:00 și Joia, de la 08:30 până la 18:30.”
Rep: Deci dacă vin cu toate actele, puteți să faceți programarea?
Nicolae Lucian: “Mai întâi vă luăm actele și vă dăm o dată, după care să ne sunați la un număr de telefon și atunci vă facem programarea.”
Rep: V-am găsit destul de greu la telefon…
Nicolae Lucian: “Da, pentru că tot orașul sună doar pe numărul acesta, avem o singură linie.”
Și totuși, cât durează eliberarea unui document de care ai nevoie într-un moment dificil?
“…Mult, patru luni și ceva, cinci. Noi nici nu ne mai grăbeam. Problema e că dacă vrei să ți se aprobe o extindere, ceva, nu se aprobă nimic. La Primărie, totul e…, adică trebuie să umbli aiurea, trebuie să umbli de colo-colo” ne-a răspuns, printre lacrimi, o femeie care își condusese recent fratele pe ultimul drum.
Un reporter de la Radio Constanța a încercat să afle cât ar putea dura eliberarea unui contract de concesiune a locului de veci și ce are de făcut un cetățean, care vrea să obțină acest document. Dar am întrebat și câți cetățeni se află astăzi pe listele de așteptare, de ce durează atât de mult și cum se prelungește durata contractului de concesiune a locului de veci.
Răspunsurile primite de la Biroul de Presă al Primăriei Constanța nu au nicio legătură cu cele întrebate de Radio Constanța și le puteți vedea la sfârşitul articolului.
E ca și cum cineva ar încerca să ne spună că totul este bine.
“Din cauza volumului mare de lucru nici noi nu putem să spunem ceva sigur, cât durează. Noi încercăm să le facem cât mai repede”.
Rep: Este posibil să dureze și trei luni?
“De la data depunerii, până să aibă persoana documentul în mână, da, este posibil și asta.”
Mai jos vă redăm întrebările adresate de reporterul Radio Constanţa Biroului de Presă al Primăriei Constanța, cât şi răspunsul autorităţilor locale la acestea.
- Cât timp poate dura eliberarea unui contract de concesiune pentru un loc de veci în Cimitirul Central?
- Cum arată listele de așteptare, având în vedere întreruperile în funcționarea Serviciului Administrare Cimitire, pe durata pandemiei Covid 19?
- În ce perioadă acest serviciu nu a avut deloc program de lucru cu publicul, în perioada pandemiei?
- Care este acum programul funcționarilor din acest serviciu, unii dintre ei muncesc sâmbăta și duminica? De ce se întâmplă așa?
- Câți cetățeni se află astăzi pe listele de așteptare pentru eliberarea/întocmirea unui contract de concesiune a locului de veci?
- De ce durează atât de mult eliberarea unui contract?
- Ce trebuie să facă un constănțean pentru eliberarea unui contract de concesiune a locului de veci?
- Cum se poate prelungi durata contractului de concesiune a locului de veci?
- În cazul în care solicitantul este o persoană în vârstă, care nu are acces la internet, pentru a putea trimite un email, cum vă poate contacta?
- De ce nu răspunde nimeni la numerele de telefon afișate pe ușa instituției?
Răspunsul Primăriei Constanţa:
În vederea informării cetătenilor municipiului Constanța, care dețin locuri de înhumare în cele 6 cimitire creștin ortodoxe, care se află în administrarea UAT Constanța(Anadalchioi, Central, Constantin Predescu, Viile Noi, Municipal, Palazu-Mare), vă comunicăm că pe toată perioada pandemiei Serviciul Gestionare Cimitire și-a desfășurat activitatea în toate zilele săptămanii, prin solutionarea tuturor petițiilor primite de la cetățeni, persoane juridice și instituții, prin poștă electronică și poștă scrisă, excepție făcând eliberarea adeverințelor de înhumare și deshumare, acestea fiind eliberate personal solicitanților la sediul Serviciului Gestionare Cimitire din strada Stefan Mihaileanu nr. 10.
Ulterior încetării stărilor de urgență și alertă(08.03.2022), Serviciul Gestionare Cimitire și-a menținut programul zilnic de lucru astfel:
Luni, Marți, Miercuri – 8.30 – 12.00 -program cu publicul- primire cereri
– 8.30 – 16.30- eliberate adeverinte de înhumare/deshumare
Joi – 8.30–18.30 -program cu publicul- primire cereri, eliberate adeverinte de înhumare/ deshumare
Vineri – 8.30 – 12.00-program cu publicul- primire cereri, eliberate adeverinte de înhumare/ deshumare
– 8.30 – 16.30- eliberate adeverinte de îhumare/deshumare
Sămbătă- 9.30 – 13.30- eliberate adeverinte de înhumare/deshumare
Duminică- 10.30 – 12.30-eliberate adeverinte de înhumare/deshumare
Precizăm că în urma verificării documentațiilor care însoțesc cererile de preschimbare, prelungire, concesionare, reconcesionare, eliberare adeverințe notariale, adeverințe pentru Direcția de Sănătare Publică, transport osemninte, înhumare, deshumare, avize criptă, toate solicitările sunt operate în sistemul informatic, iar numărul de înregistrare este comunicat pe loc sau de îndată solicitantului.
O parte din aceste solicitări sunt soluționate pe loc(eliberare adeverință înhumare), iar celelalte potrivit art. 8 alin. (1) din Ordonanta de Guvern nr. 27/2001 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, Autoritatile si institutiile publice sesizate au obligatia sa comunice petitionarului, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii petitiei, raspunsul, indiferent daca solutia este favorabila sau nefavorabila.
Având în vedere că în 98% din cazuri, documentația aferentă cererii primite este completă, sumele aferente concesiunilor sunt achitate pe loc, ramâne doar întocmirea contractului de concesiune care va fi semnat și vizat de Primarul Municipiului Constanța, urmând a fi eliberat concesionarului.
Menționăm faptul că pe tot parcursul anului 2021 și în lunile ianuarie, februarie 2022 s-au eliberat contracte de concesiune în baza programărilor telefonice și online,iar începând cu luna martie 2022 odată cu permiterea accesului persoanelor în sediul institutiei, programările în vederea ridicării contractelor au putut fi făcute și la sediu.
Necesitatea programărilor în vederea eliberării contractelor se impune din cauza numărului mare de solicitări, a faptului că arhiva serviciului se afla în subsolul institutiei și a faptului ca în cadrul serviciului exista un număr insuficient de inspectori necesar desfasurarii tuturor activitătilor.
Contractul de concesiune este un document necesar a fi prezentat Serviciului Gestionare Cimitire cu precadere la momentul efectuării înhumărilor.
În cazuri excepționale, când contractul de concesiune nu a fost eliberat și urmează să stea la baza întocmirii unui act juridic între vii(donație, cesiune, dezbatere succesorală), notariatele solicită o adeverinta prin care se certifică titularul locului de înhumare , suprafața locului sin tariful concesiunii pe mp, adeverinta care tine loc de contract de concesiune, aceasta adeverinta fiind solicitata oricum și în cazul în care titularul se prezintă personal cu acest contract.
Redactor – Cristina Ghelasie / Foto – Cristina Ghelasie