Ascultă Radio România Constanța Live

(VIDEO) Cum au ajuns japonezii la punctualiate şi viteză

(VIDEO) Cum au ajuns japonezii la punctualiate şi viteză

Publicat de , 23 iulie 2015, 11:19

În spaţiul românesc, căile ferate japoneze reprezintă, fără îndoială, un model de companie feroviară care se deosebeşte radical de CFR-ul autohton, fie numai prin simplul fapt că întârzierile trenurilor totalizează, în decursul unui an, cel mult 1-2 minute. Mai mult: compania cere scuze publicului pentru neplăcerile cauzate, iar managerii demisionează pentru întârzieri de peste 3 minute. Un alt atu important al niponilor este viteza – astfel, nu e o întâmplare că, de curând, în Japonia, a fost atins un nou record: 603 km/h! Un lucru e cert: aceste date nu trebuie în niciun caz să ne mire; ele nu sunt banale coincidenţe, ci rezultat al unei culturi feroviare aparte, care începe în anii ’50 cu un proiect al unui tren care avea să inspire lumea occidentală, denumit Shinkansen.

Importanţa căilor ferate în societatea niponă a fost recunoscută prin crearea, în 1920, a unui Minister al Căilor Ferate, care avea să coordoneze dezvoltarea continuă a reţelei şi creşterea vitezei de circulaţie la 69,6 km/h; mai mult, în 1934, se produc înnoiri tehnologice prin introducerea unor locomotive mai performante. Din aceste considerente, se pare că pentru căile ferate japoneze perioada interbelică a fost o adevărată epocă de aur, iar una dintre figurile marcante ale acesteia a fost ministrul Mitsugu Sengoku, care a rămas anecdotic prin încercarea, reuşită temporar, de a nu mai permite ca parlamentarii să beneficieze de bilete de tren gratuite. În cele din urmă, Dieta japoneză a dat o lege prin care acest drept al parlamentarilor a fost restabilit.

Prima ţară care s-a inspirat de la japonezi a fost Franţa. Puţini oameni cunosc faptul că povestea de succes a TGV-ului francez începe în 1961 prin vizita unui inginer, Hervé Guibert, în Japonia, unde a studiat bunele practici ale acestora în domeniul feroviar. Au mai trecut încă 20 de ani până când, în 1981, avea să fie inaugurată linia de mare viteză Paris-Lyon, care pentru politicieni, însemna, aşa cum aprecia Georges Pompidou, „noua dimensiune a măreţiei tehnicii franceze”. Linii de mare viteză aveau să fie inaugurate, în anii următori, în Germania, Italia, Olanda, Spania, Marea Britanie, Danemarca.

Istoria trenului glonţ a avut la bază comutarea energiilor şi aspiraţiilor poporului japonez de la idealul militar al unei puteri cuceritoare, ideal ce s-a dovedit un fiasco, spre un nou model de afirmare, acela paşnic, ca o putere economică globală, pentru care orice obiect produs în Japonia să simbolizeze un vis al omenirii. Iată de ce trenul glonţ avea să devină un model replicat în întreaga lume occidentală.

SURSA – historia.ro

CT BUS a transportat mai puțini călători în primele zece luni ale anului, față de aceeași perioadă din 2023
Ştiri joi, 28 noiembrie 2024, 20:10

CT BUS a transportat mai puțini călători în primele zece luni ale anului, față de aceeași perioadă din 2023

În primele zece luni ale anului CT BUS a transportat mai puțin călători față de aceeași perioadă a anului trecut, dar au crescut încasările...

CT BUS a transportat mai puțini călători în primele zece luni ale anului, față de aceeași perioadă din 2023
CONSTANȚA: Proiectul cultural „Fascinația Orientului în arta contemporană” a ajuns la final
Ştiri joi, 28 noiembrie 2024, 20:02

CONSTANȚA: Proiectul cultural „Fascinația Orientului în arta contemporană” a ajuns la final

Muzeul de Artă Constanța a organizat joi, 28 noiembrie 2024, la ora 14.00, festivitatea de încheiere a Proiectului cultural „Fascinația...

CONSTANȚA: Proiectul cultural „Fascinația Orientului în arta contemporană” a ajuns la final
Județul CONSTANȚA: Numărul infracțiunilor a crescut față de anul trecut
Ştiri joi, 28 noiembrie 2024, 19:26

Județul CONSTANȚA: Numărul infracțiunilor a crescut față de anul trecut

Numărul infracțiunilor comise în județul Constanța a crescut în primele zece luni ale acestui an, comparativ cu aceeași perioadă din 2023....

Județul CONSTANȚA: Numărul infracțiunilor a crescut față de anul trecut
Prezidenţiale2024/STS: Nu au fost identificate vulnerabilităţi; nu am primit informaţii privind derularea unor atacuri cibernetice
Ştiri joi, 28 noiembrie 2024, 18:24

Prezidenţiale2024/STS: Nu au fost identificate vulnerabilităţi; nu am primit informaţii privind derularea unor atacuri cibernetice

Serviciul de Telecomunicaţii Sociale a transmis joi că nu au fost identificate vulnerabilităţi în ceea ce priveşte furnizarea, în condiţii de...

Prezidenţiale2024/STS: Nu au fost identificate vulnerabilităţi; nu am primit informaţii privind derularea unor atacuri cibernetice
Ştiri joi, 28 noiembrie 2024, 17:50

Sportivi români și moldoveni invitați în această seară la Palatul Regal

Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei Regale în România, va găzdui în această seară, de la ora 18,00, la Palatul Regal, o seară...

Sportivi români și moldoveni invitați în această seară la Palatul Regal
Ştiri joi, 28 noiembrie 2024, 17:36

APIA a plătit fermierilor peste 1,08 miliarde de euro în cadrul campaniei 2024

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) a plătit fermierilor până în prezent peste 1,08 miliarde de euro, respectiv 5,38...

APIA a plătit fermierilor peste 1,08 miliarde de euro în cadrul campaniei 2024
Ştiri joi, 28 noiembrie 2024, 17:34

Absențe notabile la Farul pentru meciul cu FC Botoșani

Ca în aproape toate partidele din acest sezon al Superligii de fotbal, Farul se va confrunta și la Botoșani cu multe probleme importante de lot....

Absențe notabile la Farul pentru meciul cu FC Botoșani
Ştiri joi, 28 noiembrie 2024, 17:32

TULCEA: Prima ședință ordinară a noului Consiliu Local după învestire

Azi, 28 noiembrie, consilierii locali din Tulcea s-au întâlnit pentru a discuta mai multe inițiative de interes pentru comunitate, privind...

TULCEA: Prima ședință ordinară a noului Consiliu Local după învestire