FOTO: Primul bon fiscal pentru bacşiş. Însoţit de prima „ţeapă” de la chelneri
Publicat de Bogdan Comșa, 3 mai 2015, 17:59 / actualizat: 3 mai 2015, 23:17
De la 1 mai, bacşişul lăsat chelnerilor trebuie evidenţiat într-un registru separat al localurilor, conform noilor prevederi, impuse de ANAF.
La intrarea în tură, angajaţii declară banii cu care vin de-acasă, iar ce primesc de la clienţi, în semn de apreciere pentru serviciile oferite, este trecut separat, astfel încât Fiscul să ştie ce este bacşiş obţinut onest şi ce este vânzare la negru.
Cu toate că emiterea de bon fiscal pentru bacşiş devine obligatorie de-abia de săptămâna viitoare, există localuri care au pus, deja, acest lucru în practică.
Hipercorectitudinea patronilor este sabotată, însă, în unele cazuri, de chelnerii „descurcăreţi” şi exagerat de siguri pe calitatea muncii lor, care consideră că restul pe care ar trebui să îl prezinte clientului, după achitarea consumaţiei, este, automat, bacşişul care li se cuvine.
I s-a întâmplat duminică după-amiaza unui redactor Radio Constanţa, care ieşise în familie la Terasa Aza din staţiunea Mamaia, local administrat de societatea comercială Cricorom Turism SRL.
Aşa cum se vede din imaginile de mai jos, la o consumaţie de 51.50 de lei, achitată cu 60 de lei, restul cuvenit, de 8,50 de lei, s-a transformat automat în bacşiş.
Asta, fără ca angajatului terasei să i se spună sau măcar să i se dea de înţeles că poate să păstreze tot restul.
Nu ştim cât de răspândită este practica, dar putem să bănuim că este vorba de o nouă şmecherie a angajaţilor, care mizează pe jena clienţilor.
Nu am reuşit să îi contactăm telefonic pe patronii localului, dar un domn care s-a recomandat la telefon Ionuţ ne-a declarat că ar fi vorba doar de o greşeală şi nu de o practică obişnuită.
Ne amintim, în acest context, unul dintre motivele invocate de turiştii străini(dar nu numai!) care spun că nu vor să revină pe litoralul românesc: serviciile proaste şi scumpe.