Ascultă Radio România Constanța Live

Operatorii portuari şi sindicaliştii resping ultimele acuzaţii ale APMC

Operatorii portuari şi sindicaliştii resping ultimele acuzaţii ale APMC

Publicat de Bogdan Comșa, 31 martie 2015, 08:30

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa emite informaţii false privind solicitările Operatorului Portuar şi ale Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare – precizează, într-un comunicat de presă, Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar”.

Documentul cuprinde un scurt inventar al acuzaţiilor lansate de APMC, urmat, punctual, de replica operatorilor.

1. Protestele iniţiate în data de 9 martie 2015 de cele două organizaţii nu reprezintă acţiuni în forţă – ele sunt doar consecinţa a numeroase demersuri anterioare menite să rezolve problemele existente pe platforma portuară şi sesizate în mod constant, dar nereglementate de autoritatea portuară – susţine Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar”.

În continuare, sunt menţionate toate aceste încercări de dialog cu conducerea APC:

• nenumărate demersuri ale Operatorului Portuar pentru a demara procedura de subconcesiune
• solicitări repetate în vederea consultării sale în procesul de elaborare al Master Planului
• clarificarea componenţei tarifului UDP

Toate cele de mai sus au fost ignorate total de către reprezentanţii CN APMC, care nu au ţinut cont de nici o propunere venită din partea operatorilor privaţi, se arată în comunicatul acestora.

Operatorul Portuar şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare admit că au refuzat dialogul, dar spun că acest lucru a avut loc doar în contextul protestelor ce au loc acum în Portul Constanţa, deoarece că, în acest moment, invitaţiile la dialog sunt tardive şi inoportune.

„Considerăm că s-a depăşit etapa unui dialog constructiv, dat fiind că acum nu mai recunoaştem legitimitatea şi capacităţile profesionale ale actualului Consiliu de Administraţie şi ale conducerii executive” – se conchide în comunicat.

2. Referitor la Master Planul Portului Constanţa, Operatorul Portuar şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare arată că nu au contestat în niciun moment necesitatea şi importanţa întocmirii unui astfel de proiect pentru Portul Constanţa, ci au sesizat constant faptul că în elaborarea acestuia, CN APMC a manifestat rea credinţă, punând la dispoziţia consultantului date eronate şi false, că acest Master Plan este în total dezacord cu Master Planul General de Transport al României şi faptul că acesta a fost întocmit fără consultări prealabile între compania naţională şi comunitatea portuară.

Totodată, este subliniat faptul că, deşi Master Planul nu este „un document restrictiv”, CN APMC a refuzat să dea curs sesizărilor şi criticilor formulate de către operatori, iar în cadrul întâlnirii din data de 9 martie 2015, a avut loc doar o prezentare a consultantului, punctele de vedere exprimate şi întrebările adresate cu această ocazie de către comunitatea portuară rămânând fără răspuns.

3. Politica tarifară a CN APMC
Deşi s-a solicitat în numeroase rânduri să se comunice în mod transparent şi defalcat care sunt componentele tarifelor practicate de companie, cât şi o motivare completă şi întemeiată pentru creşterea solicitată, CN APMC a invocat faptul că toate aceste informaţii reprezintă ”o componentă a strategiei comerciale a companiei” şi nu pot fi divulgate, acuză operatorii.

De asemenea, deşi componenta tarifului UDP a fost convenită bilateral şi acceptată de comun acord în contractul încheiat între părţi, aceasta a fost modificată de-a lungul timpului în mod constant, fără acordul operatorilor portuari, iar în prezent acoperă cheltuieli pentru servicii inexistente.

În consecinţă, protestatarii sunt de părere că modificarea unilaterală a tarifelor, transmisă în mod abuziv sub formă unor acte adiţionale şi a unor facturi fiscale aferente, fără o negociere prealabilă, deşi conform contractelor existente, reprezintă un abuz, prin încălcarea legislaţiei în materie.

Referitor la creşterea chiriilor şi la impactul avut de această creştere asupra cheltuielilor operaţionale ale operatorilor portuari, aceştia apreciază că va avea un impact semnificativ asupra bugetului, planurilor de afaceri şi existenţei oricărei societăţi şi vor afecta competitivitatea pe plan regional, generând totodată reducerea traficului prin Portul Constanţa.

4. În ceea ce priveşte precizarea reprezentanţilor CN APMC potrivit căreia procedura de subconcesiune a bunurilor proprietate publică a statului „a fost demarată încă din anii trecuţi, fiind în prezent în derulare şi dependentă de contextul legislativ actual”, se precizează că operatorii portuari, în cursul ultimelor 15 luni, şi-au manifestat explicit, în numeroase rânduri, individual sau prin intermediul Organizaţiei, acordul în sensul demarării procedurii de negociere şi încheiere a contractelor de subconcesiune cu CN APMC , în calitate de concesionar al acestor bunuri.

De asemenea, este menţionat că, în prezent, există cadrul legal necesar demarării acestei proceduri, respectiv H.G. 80/2008 – pentru aprobarea concesionării, prin atribuirea directă a bunurilor proprietatea publică a statului aflate în administrarea Ministerului Transporturilor, O.G. 22/1999 – privind administrarea porturilor şi cailor navigabile, O.U.G. 54/2006 – privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică.

Astfel, în pofida reglementărilor legale în vigoare, a tuturor demersurilor operatorilor, inclusiv a comunicării unui proiect de contract, şi totodată fiind clarificate şi agreate toate aspectele privind cadrul legal şi organizatoric legate de demararea acestei proceduri, operatorii afirmă că aceste tergiversări nu au o cauza obiectivă, ci sunt voite şi afectează în mod negativ strategia de dezvoltare a fiecăruia dintre operatori.

5. Referitor la precizarea potrivit căreia „Operatorul Portuar nu reprezintă întreagă comunitate portuară, ci doar 4-5 companii din Portul Constanţa”, în documentul primit la redacţie se subliniază că Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar” Constanţa este înfiinţată încă din anul 1992, fiind singura organizaţie patronală reprezentativă pe platforma portuară, care reprezintă, promovează şi apară interesele economice, tehnice şi juridice ale membrilor săi.

În prezent, acesta reuneşte un număr de 35 de membri care, prin activitatea lor contribuie cu peste 85% la veniturile Administraţiei Portului Constanţa, iar cei peste 6000 de salariaţi ai acestora, reprezintă mai bine de 60% din numărul total de persoane angajate pe platforma portuară.

La final, reprezentanţii „Operatorul Portuar” precizează că întreagă comunitate portuară este direct interesată de cât mai rapida reglementare a tuturor acestor probleme.

TULCEA: Trei persoane au fost arestate preventiv de oamenii legii. Sunt bănuite, printre altele, de trafic de droguri de mare risc
Ştiri vineri, 29 noiembrie 2024, 15:52

TULCEA: Trei persoane au fost arestate preventiv de oamenii legii. Sunt bănuite, printre altele, de trafic de droguri de mare risc

Polițiștii Serviciului de Combatere a Criminalității Organizate Tulcea, împreună cu procurorii D.I.I.C.O.T. – Biroul Teritorial Tulcea, au...

TULCEA: Trei persoane au fost arestate preventiv de oamenii legii. Sunt bănuite, printre altele, de trafic de droguri de mare risc
NĂVODARI: Se deschide Târgul de Crăciun
Ştiri vineri, 29 noiembrie 2024, 15:11

NĂVODARI: Se deschide Târgul de Crăciun

Locuitorii orașului Năvodari sunt așteptați, de astăzi, la Târgul de Crăciun, care va fi inaugurat în parcul central. Festivitățile au...

NĂVODARI: Se deschide Târgul de Crăciun
La Constanța a avut loc deschiderea oficială a Centrului Regional de Licențiere UEFA B din Dobrogea
Ştiri vineri, 29 noiembrie 2024, 14:43

La Constanța a avut loc deschiderea oficială a Centrului Regional de Licențiere UEFA B din Dobrogea

Universitatea Ovidius din Constanța și Federația Română de Fotbal au organizat vineri un eveniment important, deschiderea oficială a Centrului...

La Constanța a avut loc deschiderea oficială a Centrului Regional de Licențiere UEFA B din Dobrogea
laptop, online, aplicare job - foto - unsplash
Ştiri vineri, 29 noiembrie 2024, 14:43

Mai puțin de un sfert dintre angajatori sunt cu adevărat mulțumiți, de felul în care lucrează angajații din Generația Z

Conform celui mai recent sondaj al unei platforme de recrutare online, mai puțin de un sfert dintre angajatori sunt cu adevărat mulțumiți, de...

Mai puțin de un sfert dintre angajatori sunt cu adevărat mulțumiți, de felul în care lucrează angajații din Generația Z
Ştiri vineri, 29 noiembrie 2024, 14:22

AUDIO: Sunt în plină desfășurare pregătirile pentru o nouă rundă de alegeri, de această dată parlamentare

Sunt în plină desfășurare pregătirile pentru o nouă rundă de alegeri, de această dată parlamentare. Astăzi au loc ultimele ședințe de...

AUDIO: Sunt în plină desfășurare pregătirile pentru o nouă rundă de alegeri, de această dată parlamentare
Ştiri vineri, 29 noiembrie 2024, 13:57

CNA: Campania electorală pentru turul al II-lea al alegerilor prezidenţiale nu începe pe 29 noiembrie

Campania electorală pentru turul al II-lea al alegerilor prezidenţiale nu începe vineri, 29 noiembrie, anunţă Consiliul Naţional al...

CNA: Campania electorală pentru turul al II-lea al alegerilor prezidenţiale nu începe pe 29 noiembrie
Ştiri vineri, 29 noiembrie 2024, 13:04

CONSTANȚA: Utilajele pentru deszăpezirea orașului sunt pregătite pentru intervenții

Autorităţile locale dispun în acest an de un număr mai mare de utilaje pentru activitatea de deszăpezire față de anii anteriori, informează...

CONSTANȚA: Utilajele pentru deszăpezirea orașului sunt pregătite pentru intervenții
Ştiri vineri, 29 noiembrie 2024, 12:37

TULCEA: Incendiu la o pensiune – intervenție a pompierilor

Pompierii militari din cadrul ISU Tulcea intervin au intervenit vineri pentru lichidarea unui incendiu, izbucnit la o unitate de primire turistică,...

TULCEA: Incendiu la o pensiune – intervenție a pompierilor