Salvați Copiii: Suma plătită de părinți pentru educația copiilor a crescut cu aproape 45% față de 2021
Părinții sunt nevoiți să plătească, în medie, aproape 10.000 de lei anual pentru meditații, after school și materiale didactice.

Publicat de Doina Sirbu, 18 martie 2025, 14:03
Suma pe care părinții o plătesc pentru educația copiilor a crescut cu aproape 45% față de 2021 și s-a triplat față de cea din 2018, iar cei mai mulți bani se duc pe meditații, care au apărut și la ciclul primar, potrivit unui sondaj al Salvați Copiii, realizat pe baza datelor culese la finalul anului 2024.
Părinții sunt nevoiți să plătească, în medie, aproape 10.000 de lei anual pentru meditații, after school și materiale didactice. Astfel, comparativ cu anul 2021, costul mediu anual suportat de părinți pentru educația copiilor crește cu aproximativ 3.100 de lei, până la 9.818 de lei anual. Cele mai importante creșteri sunt cele legate de meditații – aproximativ 3.700 de lei și after school – aproximativ 2.500 de lei. În acest context, Salvați Copiii România atrage atenția asupra discriminării la care sunt supuși copiii din medii vulnerabile și propune o serie de măsuri menite să restabilească accesul egal al tuturor copiilor la educație de calitate.
Costul mediu total anual crește odată cu vârsta copilului, de la 6.803 lei în cazul ciclului primar, la 10.781 de lei la gimnaziu și 12.119 de lei la liceu.
În comparație cu rezultatele analizei anterioare, se observă o creștere de 44,33% a costului total mediu acoperit anual de familie pentru școlarizarea fiecărui copil. Această modificare este cu atât mai îngrijorătoare cu cât consultarea anterioară a avut loc la începutul anului 2021, când trecerea la educația online generase ‘o creștere uriașă’ a cheltuielilor familiilor (în special pentru dispozitive și echipamente periferice).
Printre recomandările formulate de Salvați Copiii România se numără: dezvoltarea și implementarea imediată a unui sistem național de monitorizare și intervenție timpurie pentru identificarea și sprijinirea elevilor în risc de abandon școlar, cu focus special pe vulnerabilitățile socio-economice; identificarea și monitorizarea vulnerabilităților individuale ale fiecărui elev și monitorizarea impactului acestora asupra parcursului educațional; alocarea substanțială de resurse pentru programele de educație remedială.
Sondajul de opinie a fost realizat pe grupuri țintă formate din părinți care au copii de vârstă școlară, de la clasa pregătitoare la a XII-a. Selecția copilului despre care s-a răspuns în chestionar a fost făcută prin metoda zilei de naștere, iar perioada de culegere a datelor a fost septembrie – decembrie 2024.
Sursă: AGERPRES