Uniunea Elevilor Reprezentanți: Reforma numărului de ore, dar a materiei când?
Reforma educației nu ar trebui să se rezume doar la reducerea numărului de ore.
![Uniunea Elevilor Reprezentanti UER facebook Uniunea Elevilor Reprezentanti UER facebook](https://www.radioconstanta.ro/wp-content/uploads/2025/02/438161511_843695501138421_8325939450135605223_n-500x478.jpg)
Publicat de Doina Sirbu, 12 februarie 2025, 15:02
Pe 31 ianuarie, Ministerul Educației a lansat în consultare publică proiectul noilor planuri-cadru pentru învățământul liceal. Deși această inițiativă marchează un pas important spre o posibilă reformă a educației, propunerile au stârnit controverse, iar decizia finală este încă în dezbatere, fiind organizate consultări publice pe această temă.
Educația din România are nevoie urgentă de reforme, iar ministrul educației, Daniel David, și-a propus să înceapă această schimbare. Totuși, noile planuri-cadru vin cu modificări semnificative care au generat reacții puternice din partea elevilor, profesorilor și părinților.
Una dintre cele mai contestate măsuri este reducerea unor discipline la statutul de materii opționale. Această schimbare ar trebui, în teorie, să ofere elevilor mai multă libertate de alegere, nu? În realitate, lucrurile nu stau chiar așa. Problema principală a materiilor opționale este că, de fapt, nu sunt cu adevărat opționale. De cele mai multe ori, aceste cursuri sunt plasate în mijlocul orarului, aceste ore devenind o obligație mascată, forțându-i pe elevi să rămână la școală indiferent de interesul lor față de materia respectivă.
Un exemplu clar este ora de religie. Deși, în teorie, elevii pot opta să nu participe la această disciplină, organizarea orarului îi obligă adesea să rămână în clasă, ceea ce creează o presiune inutilă asupra lor. Această problemă nu este una nouă, dar se va accentua dacă mai multe discipline vor fi transformate în „opționale” fără a oferi un cadru real de alegere.
Însă reforma educației nu ar trebui să se rezume doar la reducerea numărului de ore. O problemă la fel de importantă este conținutul predat. Multe discipline sunt încărcate excesiv, materia este învechită și nu ține cont de nevoile și interesele actuale ale elevilor. Manualele, care nu au fost actualizate de ani de zile, contribuie la dezinteresul elevilor față de materiile cele mai importante.
Dacă materia va continua să fie predată rigid, fără resurse moderne și fără legătură cu realitatea actuală, iar elevii vor fi în continuare forțați să învețe mecanic, aceștia o vor considera în continuare lipsită de sens și irelevantă pentru viitorul lor. De aceea, nu este suficient să fie modificat doar numărul de ore, este important ca și conținutul acestora să fie regândit. Reforma trebuie să asigure un echilibru între numărul de ore, relevanța materiei și metodele de predare, astfel încât educația să devină cu adevărat eficientă și accesibilă pentru toți elevii.
Uniunea Elevilor Reprezentanți susține inițiativa ministrului educației de a schimba sistemul educațional și așteaptă o continuitate prosperă a mandatului acestuia!
“Este aberant ca dezbaterile despre reforma educației să se limiteze doar la numărul de ore, ignorând problema reală: conținutul materiei și modul de predare-învățare. Dacă elevii sunt în continuare obligați să învețe mecanic nu vor obține nimic cu adevărat util în cei 12 ani de școală. Susținem ministrul educației, Daniel David, pentru curajul de a propune aceste planuri-cadru, dar așteptăm și mai multe măsuri care să modernizeze și să adapteze educația nevoilor actuale ale elevilor. Un alt punct important sunt “opționalele”. Deși aceste materii sunt prezentate ca opționale, în practică ele nu sunt întotdeauna așa. De cele mai multe ori, opționalele sunt plasate într-un mod care le face să devină aproape obligatorii, având un program care nu permite elevilor să își aleagă liber ce vor studia. Aceasta duce la o încărcare inutilă a programului și la scăderea interesului față de aceste cursuri. În același timp, despre libertatea de alegere, este evident că, deși există un procent mai mare de materii „la decizia elevilor”, majoritatea subiectelor sunt în continuare impuse de Ministerul Educației. Cu 85% din curriculum decis de autorități, elevii nu au o libertate reală de alegere. Reforma trebuie să ofere elevilor posibilitatea de a-și construi un parcurs educațional adaptat intereselor și abilităților lor”, a spus Ștefania Popa, președinte UER.
Sursă: UER