Nu există riscul ca poluarea provocată de petrolierele rusești să afecteze vestul Mării Negre
Poluarea cu păcură provocată de naufragiul a două nave rusești în Marea Neagră s-a extins la aproape 50 de km pe coastă.
Publicat de Adina Sîrbu, 18 decembrie 2024, 18:49
Autorităţile ruse au anunţat că se confruntă cu o maree neagră ce se întinde pe 49 de kilometri din coasta Mării Negre, în special în zona staţiunilor balneare din regiunea Krasnodar, în urma deversării de păcură provocate duminică de naufragiul a două petroliere în strâmtoarea Kerci, ce separă Rusia de peninsula ucraineană anexată Crimeea.
Potrivit Ministerului rus pentru Situaţii de Urgenţă, circa 2.700 de persoane, voluntari şi personal specializat, participă la curăţarea plajelor, de unde au fost strânse deocamdată circa 80 de tone de combustibil. În oraşul Anapa, o destinaţie turistică populară la Marea Neagră, şi în patru localităţi mai mici din apropiere a fost instituită starea de urgenţă ca urmare a deversării de păcură pe litoral.
Imagini video cu o plajă acoperită de păcură, unde se pot vedea şi păsări acoperite cu acest combustibil şi captive la sol, au fost publicate. Circa 30 de păsări au fost curăţate şi salvate de voluntari în apropiere de Anapa, scrie agenţia publică de presă Ria Novosti.
Cele două petroliere, Volgoneft-212 şi Volgoneft-239, ambele construite în urmă cu peste 50 de ani, au naufragiat duminică în timpul unei furtuni puternice în strâmtoarea Kerci. Primul s-a rupt în două şi s-a scufundat, iar al doilea a fost avariat. Cele două nave transportau în total circa 9.000 de tone de păcură. Din rândul membrilor echipajelor o persoană a murit şi 26 au fost salvate. Potrivit autorităţilor ruse, circa 3.000 de tone de păcură s-au scurs din aceste nave, iar vântul a împins mareea neagră către coastă. Ţărmul peninsulei Crimeea nu a fost afectat.
Un al treilea petrolier de acelaşi tip, Volgoneft-109, cu 14 marinari la bord, a emis marţi un semnal SOS în timp ce era ancorat în largul portului Kavkaz din partea rusă a strâmtorii Kerci. Autorităţile ruse susţin că din acesta nu s-au produs scurgeri de combustibil şi că echipajul a fost evacuat de pe navă în siguranţă.
Comunicatul transmis de Autoritatea Navală Română
„Potrivit predicțiilor realizate de Serviciul MRCC (Maritime Rescue Coordination Centre), care a utilizat cele mai recente date hidro-meteorologice disponibile și care a luat în considerare evoluția prognozată a condițiilor meteorologice, direcția predominantă a dispersiei petrolului deversat în mare este către Est. Această prognoză sugerează că țărmurile afectate se vor situa în principal în zona dintre orașele Taman și Novorossiysk, pe teritoriul Rusiei.
Este important de subliniat că poziția exactă a celor două nave în momentul incidentului nu a putut fi determinată cu precizie, navele având sistemul de identificare automata închis. În absența unor informații clare, s-a analizat situația cea mai nefavorabilă posibilă din punctul de vedere al materialului poluant. În acest scenariu, s-a presupus că navele s-au scufundat la sud de strâmtoarea Kerci, în zona Mării Negre, ceea ce ar putea avea implicații mai grave asupra mediului marin și a țărmurilor din apropiere.
Această abordare precaută este necesară pentru a evalua cât mai corect potențialul impact al deversării de petrol asupra mediului marin și costier. ANR continuă monitorizarea situației și va reveni cu informații despre acest subiect în funcție de evoluția situației.”
Ministrul Mediului: Nu există riscul ca o poluare semnificativă cu petrol să ajungă în partea de vest a Mării Negre
„Ne-am consultat cu specialiştii din Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, INHGA, Poliţia Română, Paza de Coastă, Apele Române – ABA Dobrogea-Litoral şi Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare Marină Grigore Antipa, în ceea ce priveşte posibilitatea ca unda de poluare să ajungă în apele teritoriale româneşti ale Mării Negre, sau cum poate afecta unda de poluare ţara noastră. (…) Din informaţiile pe care le avem până în acest moment, nu există riscul ca o poluare semnificativă cu petrol să ajungă în partea de vest a Mării Negre şi să pună în pericol apele teritoriale româneşti”, a explicat ministrul Mediului, Mircea Fechet.
Dr. Răzvan Popescu-Mirceni, director coordonator al Societăţii de Explorări Oceanografice şi Protecţia Mediului Marin Oceanic Club Constanţa: „Avem din nou noroc”
„După catastrofa produsă de navele Federației Ruse care transportau hidrocarburi și s-au scufundat în strâmtoarea Kerci, pentru că circulația apelor de suprafață (acelea care contează în dinamica maselor de poluare cu petrol) se mișcă dinspre vest spre est sub influența vânturilor dominante împingând tot ceea ce plutește în zonele de la nord de Novorossiisk. Asta cel puțin pentru câteva zile. Ceea ce va face puțin probabilă în următoarele luni afectarea coastelor din zona de vest a Mării Negre. Este însă mai mult decât necesar să fie impusă măsura restricționării circulației oricărei nave mai ales dintre cele care transportă mărfuri periculoase în Marea Neagră și care nu a fost supusă testării tehnice din partea organismelor acreditate internațional. Catastrofa s-a produs într-un loc în care inclusiv în această perioadă se concentrează pentru migrație între cele două bazine maritime (cel a Mării Azov și cel al Mării Negre) efective importante ale populației de marsuini, o specie de mamifere marine puternic amenințată. De asemenea evenimentul nu va rămâne fără urmări pentru populațiile de păsări marine. În altă ordine de idei sunt foarte nedumerit de ce o organizație internațională pe numele ei #Greenpeace care în ultima perioadă s-a arătat foarte interesată de soarta Mării Negre nu a luat atitudine și nu au organizat niciun fel de acțiuni de protest sau în instanță contra acestor agresiuni asupra mediului marin din Marea Neagră. Singura preocupare pe care am înregistrat-o în acest sens, în afară de efortul echipei noastre pe care nu l-am făcut public, a venit din partea cabinetului europarlamentarului Nicu Ștefănuță, care ne-a solicitat opinia în mod direct și nu doar nouă” – a declarat cercetătorul.