SLN consideră inacceptabilă lipsa de transparenţă cu care s-a decis disponibilizarea a 295 de angajaţi de la Șantierul Naval Mangalia
În absenţa unor măsuri concrete pentru redresare şi protejarea locurilor de muncă, viitorul șantierului este grav ameninţat, susțin reprezentanții Sindicatului Liber Navalistul.
Publicat de Adina Sîrbu, 18 decembrie 2024, 17:58 / actualizat: 18 decembrie 2024, 19:02
Sindicatul Liber Navalistul (SLN) îşi exprimă ferm dezacordul faţă de decizia administratorilor Damen Shipyards Mangalia SA de a disponibiliza 295 de angajaţi şi acuză lipsa de transparenţă în luarea unei astfel de măsuri.
„Această măsură drastică de reducere semnificativă a numărului de posturi şi, implicit, a numărului de angajaţi deja aflat la cel mai mic nivel din istoria şantierului nu poate fi justificată exclusiv prin necesitatea reducerii costurilor. Decizia a fost anunţată iniţial printr-un mesaj în această dimineaţă şi confirmată ulterior în presă. SLN consideră inacceptabilă lipsa de transparenţă şi consultare în luarea unei astfel de măsuri, care are un impact
direct asupra angajaţilor şi familiilor lor. O astfel de comunicare nu este adecvată între partenerii sociali, mai ales într-o problemă deosebit de importantă pentru angajaţii societăţii”, se arată într-un comunicat al SLN.
Sindicatul subliniază că soluţiile durabile şi eficiente nu pot include sacrificarea resursei umane esenţiale pentru funcţionarea şi redresarea şantierului, arătând că este necesar ca toate părţile implicate să colaboreze pentru a găsi alternative viabile care să evite concedierile colective.
„Disponibilizările masive nu constituie o soluţie, ci doar amână rezolvarea problemelor reale, pierzând astfel un personal valoros, esenţial pentru competitivitatea şantierului. Viitorul şantierului din Mangalia depinde de implementarea unui plan de reorganizare şi redresare care să includă investiţii strategice şi sprijin financiar pentru contractarea unor proiecte majore ce vor asigura reluarea activităţii la capacitatea sa optimă şi vor oferi şanse reale de redresare. Fără o colaborare între toate părţile implicate, inclusiv autorităţile statului român şi partenerii economici, riscul ca şantierul, aflat în insolvenţă şi incapacitate de plată, să îşi piardă şansele de redresare şi să ajungă la faliment devine inevitabil”, se mai precizează în comunicatul sindicaliştilor.
În aceste condiţii, SLN solicită administratorilor Damen Shipyards Mangalia SA, acţionarilor şi tuturor părţilor interesate să iniţieze urgent un dialog pentru identificarea de soluţii alternative care să nu impună sacrificarea angajaţilor.
„În absenţa unor măsuri concrete pentru redresarea şantierului şi protejarea locurilor de muncă, viitorul acestui şantier naval, esenţial pentru economia locală şi interesul strategic naţional, este grav ameninţat, existând riscul ca dintr-un obiectiv strategic de interes naţional să devină doar un simplu obiectiv turistic. SLN reafirmă angajamentul său de a apăra drepturile angajaţilor şi de a sprijini dezvoltarea şantierului prin soluţii sustenabile.
De asemenea, precizăm că am făcut demersuri anterioare către autorităţile statului, inclusiv către Guvernul României, prim-ministru, cât şi către Administraţia Prezidenţială, pentru a atrage atenţia asupra acestei situaţii critice şi pentru a solicita intervenţii proactive în sprijinul angajaţilor şi al redresării şantierului”, se mai arată în comunicatul citat.
Reamintim, conducerea Șantierului Naval Damen Mangalia a anunțat, astăzi, în cadrul unei conferințe de presă, că 295 de persoane din cadrul companiei vor trebui să fie disponibilizate, în cadrul planului de reorganizare, care va fi pus în aplicare în perioada februarie – martie 2025.
Directorul General al Șantierului naval, Sofien Lamiri, a declarat că disponibilizarea este pentru a reduce costurile fără a afecta producția și a adăugat că vor fi dați afară oameni de la toate departamentele, dar care nu vor pleca fără să fie plătiți la zi.
La rândul său, Florin Constantin, partener în cadrul CITR care se ocupă de procedura de insolvență a Damen Shipyards Mangalia, a spus că datoria totală a companiei este de 200 de milioane de euro.
Sursă: AGERPRES