VIDEO: Acum 108 ani Traian Vuia efectua PRIMUL zbor din Europa cu un aparat mai greu decât aerul
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 18 martie 2015, 14:28
La 18 martie 1906, Traian Vuia realizează, la Paris, primul zbor din Europa cu un aparat mai greu decât aerul, condus exclusiv prin mijloace proprii de bord. Recunoaşterea meritelor sale nu a avut întotdeauna un drum neted, nici în ţara sa, nici în străinatate.
Traian Vuia, inventator român, pionier al aviaţiei mondiale, s-a născut la 17 august 1872 în comuna Bujoru, Caraş – Severin. Încă de mic a fost fascinat de zbor, având o adevărată pasiune pentru zmeie. În timpul anilor de liceu a fost preocupat de mecanica aplicată şi fizică, încercând să explice ce se petrece în jurul unui aparat în timpul zborului, care sunt forţele care acţionează la lansarea şi menţinerea lui în aer.
După absolvirea Liceului din Lugoj în 1892, Vuia a plecat la Budapesta, la Facultatea de Drept. După terminarea facultăţii s-a întors la Lugoj unde a început să-şi construiască primul aparat de zbor pe care l-a numit aeroplan-automobil. Din cauza lipsurilor financiare, s-a adresat Academiei de Ştiinţe de la Paris căreia i-a prezentat, pe 16 februarie 1903, proiectul unui aparat de zbor mai greu decât aerul şi procedura de decolare. Academia i-a respins proiectul cu motivaţia că ar fi prea utopic, cu menţiunea că: „Problema zborului cu un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi nu este decât un vis.”
În ciuda acestor obstacole, Vuia nu a renunţat la proiect şi după trei ani a reuşit să construiască un aparat de zbor – Vuia I – după propriile planuri. Cu el a reuşit primul zbor făcut cu un aparat mai greu decât aerul, la 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris. După o acceleraţie pe o distanţă de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălţime de aproape un metru, pe o distanţă de 12 m, după care palele elicei s-au oprit şi avionul a aterizat.
După acest succes, Traian Vuia şi-a extins permanent cercetările de navigaţie aeriană. Astfel, în perioada interbelică a fost preocupat de zborul vertical şi de menţinerea aparatului la punct fix în zbor. Numeroasele experimente întreprinse s-au concretizat în brevetul Perfecţionări la mijloacele de propulsie, de tracţiune şi de sustenaţie, cu aplicabilitate la nave, elicoptere sau roţile cu palete ale turbinelor. Între 1918-1925 a conceput şi realizat două elicoptere pe care intenţiona să le producă în România, iar în 1923 a ţinut o conferinţă pe tema elicopterelor, la Societatea Franceză de Navigaţie Aeriană.
În 1950, Traian Vuia a revenit în ţară, grav bolnav. La scurt timp de la repatriere, la 3 septembrie, s-a stins din viaţă. Din păcate, recunoaşterea meritelor sale nu a avut întotdeauna un drum neted, nici în ţara sa, nici în străinatate.
Sursa-rador.ro